⁉️ این زن هلندی در ایران به دنبال چیست؟! 🔹 قرارداد سری سایکس – پیکو قراردادی است که خاورمیانه امروزی را به سه بخش کرد. عراق برای انگلیس، سوریه برای فرانسه و فلسطین برای صهیونیستها. این قراردادی سری میان دولت انگلستان و فرانسه در آوریل ۱۹۱۶ پس از نشست‌ها میان «کلنل سر مارک سایکس» و […]

⁉️ این زن هلندی در ایران به دنبال چیست؟!

🔹 قرارداد سری سایکس – پیکو قراردادی است که خاورمیانه امروزی را به سه بخش کرد. عراق برای انگلیس، سوریه برای فرانسه و فلسطین برای صهیونیستها. این قراردادی سری میان دولت انگلستان و فرانسه در آوریل ۱۹۱۶ پس از نشست‌ها میان «کلنل سر مارک سایکس» و «فرانسوا ژرژ پیکو» برای تقسیم امپراتوری عثمانی پس از پایان جنگ جهانی اول بسته شد.

🔹 توماس ادوارد لورنس افسر نظامی – اطلاعاتی انگلیس نیز یکی از مشهورترین جاسوسان عملیاتی انگلیس در عمق خاک عثمانی بود؛ وی با عنوان باستان‌شناس و علاقه‌مند به تاریخ بین‌النهرین وارد سرزمین‌های عربی شد. علاوه بر مطالعه و تحقیق گسترده در خصوصیات قومیت‌ها و ارتباط با بزرگان و روئسای قبایل عرب، زمینه‌های شورش اعراب بدوی و صحرانشین ضدحکومت عثمانی را رقم زد. 

🔹اما دیلی بیست به ماجرایی اشاره می‌کند که به یکصد سال پیش و چند ماه پیش از آغاز جنگ جهانی اول، باز می‌گردد و می‌نویسد بغداد در محاصره یک رژیم وفادار به ترک‌های عثمانی بود و مقامات ترک در قسطنطنیه با بی‌میلی به گرترود بل (Gertrude Bell)، به یک زن ۴۵ ساله بریتانیایی که پس از گذراندان ماه‌ها در یکی از ممنوعه‌ترین صحراهای جهان همراه با دسته کوچکی از مردان وارد بغداد شده بود، اجازه دادند به سفر صحرایی خود ادامه دهد.

🔹 آنها بر این باور بودند که او یک باستان‌شناس و اندیشمند غربی بوده و مانند دیگر کاوشگران بریتانیایی است که آنها پیش از آن دیده بودند. اما، آن گونه که درگزارش دیلی بیست می‌خوانیم، خانم گرترود در حقیقت جاسوس بود و اربابان انگلیسی‌اش به او گفته بودند اگر به درد سر بیافتد، آنها مسئول نخواهند بود.

🔹 کمتر از ۱۰ سال بعد، گرترود به بغداد بازگشت، با دست کاری در انتخابات یک پادشاه وفادار به بریتانیا را برتخت نشاند، دولت را تجدید سازمان کرد، و مرزهای نقشه عراق امروز را مشخص ساخت.

🔹 این‌روزها فعالیت‌هایی این چنینی زیر پوشش پژوهش‌های باستانشناسی و دوستدار طبیعت بودن دیده می‌شود! ولی چه‌کسانی راه نفوذ را هموار‌ می‌کنند؟! آیا فعالیت‌های خانم لنی هارت ارتباطی با طراحی مرزهای جدید خزر دارد؟! آیا ماجرای حمایت از فوک خزری با داستان یوزپلنگ ایرانی شباهت‌های وجود دارد؟!