معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار در زنجان، با تاکید بر اینکه منابع آبی کشور وضعیت خوبی ندارد، متوسط بارندگی سالانه کشور را ۱۶۶ میلی‌متر اعلام و تصریح کرد: مدیریت مصرف آب و بهره‌وری نقش ۳۴ درصدی در تولید محصولات کشاورزی داشته و ۶۶ درصد مابقی به عواملی […]

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد آبیاری تحت فشار در زنجان، با تاکید بر اینکه منابع آبی کشور وضعیت خوبی ندارد، متوسط بارندگی سالانه کشور را ۱۶۶ میلی‌متر اعلام و تصریح کرد: مدیریت مصرف آب و بهره‌وری نقش ۳۴ درصدی در تولید محصولات کشاورزی داشته و ۶۶ درصد مابقی به عواملی همچون کود، بذر و مدیریت مزرعه بستگی دارد.
علی‌مراد اکبری با اشاره به خودکفایی در تولید شکر برای نخستین بار در کشور عنوان کرد: در تولید گندم برای سه سال متوالی به خودکفایی رسیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با تخصیص ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه آب و خاک حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شد.
اکبری با اشاره به اینکه ضریب نفوذ آبیاری تحت فشار در کشور از ۱۴ درصد به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: راندمان آبیاری نیز در حال حاضر به ۴۴ درصد رسیده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: در حال حاضر همچنین ضریب بهره‌وری آب به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بخش آب از ۹/۰ کیلوگرم به متر مکعب به ۳۲/۱ رسیده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون توسعه و افزایش سطح زیر کشت در کشور ممنوع بوده و صرفا بر روی ارتقای بهره‌وری آب تمرکز شده است.

 

📚منبع : کیهان ۲۵ شهریور ۹۷