رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: آقای کلانتری! هم وزیر کشاورزی بودید هم رئیس خانه کشاورز ،غیر از انتقاد چه کردید؟ می‌دانید تراریخته‌ها چه خطراتی دارند و میخواهید مردم را با آن تغذیه کنید …   به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته از […]

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: آقای کلانتری! هم وزیر کشاورزی بودید هم رئیس خانه کشاورز ،غیر از انتقاد چه کردید؟ می‌دانید تراریخته‌ها چه خطراتی دارند و میخواهید مردم را با آن تغذیه کنید …

 

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته از سکوت انجمن‌های علمی انتقاد کرد و مدعی شد: چند نفر را به عنوان الگو احضار می‌کنند، ممنوع‌الخروج می‌کنند‌، انجمن‌ها هم تماشاچی هستند و از حقوق حداقلی خود دفاع نمی‌کنند و به یک مشت انجمن خلع سلاح شده تبدیل شده‌اند … متاسفانه دفاتر سیاسی ارگان‌های دیگر برای کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کنند … در حوزه اصلاح و روش‌های مهندسی ژنتیک کسانی که توهم نفوذ دارند تصمیم‌گیری می‌کنند و در قبال آن انجمن‌های علمی سکوت می‌کنند؛ مگر ما حق داریم در امور نظامی دخالت کنیم؟ ولی آنها به خود اجازه می‌دهند تفکراتشان را بر ما تحمیل کنند و این ناشی از سکوت ماست.»

پس از انتشار این گفتگو، دکتر ربابه شیخ‌الاسلام؛ رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در گفت‌و‌گو با سلامت‌نیوز در واکنش به انتقادات عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست از سکوت انجمن‌های علمی گفت: بارها انجمن علمی غذا و تغذیه به حضور شما آمد و اعلام آمادگی کرد که ما برای مشکلاتی که در کشور است می‌توانیم راه حل ارائه دهیم علاوه بر این ما در مورد تراریخته‌ها سکوت نمی‌کنیم، فریادمان به آسمان رفت و ما بارها و بارها اعلام کردیم که کشورهای زیادی در دنیا تراریخته را دارند ممنوع می کنند اما شما و عده‌ای در ایران هنوز بر این باور هستید که با فرآورده‌های دستکاری شده ژنتیکی باید مردم را تغذیه کنید در صورتی که می‌دانید چه خطراتی دارند و می‌دانید تحقیقات زیادی در این زمینه وجود دارد و متخصصین زیادی در کشورمان هستند که مخالف تراریخته هستند.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با بیان اینکه: انجمن‌های علمی می‌دانند در شرایطی کار می‌کنند که هیچ بودجه‌ای از طرف دولت به آنها تخصیص داده نمی‌شود، تاکید کرد: آقای عیسی کلانتری که خودشان سال‌های سال هم وزیر جهاد کشاورزی و هم رییس خانه کشاورز بودند بهتر است که به ما بگویند غیر از انتقاد چه اقداماتی کرده‌اند؟ انتقاد آسان است و می‌توان براحتی انتقاد کرد.

وی گفت: کلانتری در سخنرانی خود انجمن‌های علمی را متهم به سکوت کرده باید به استحضار او برسانم آیا شما در زمانی که خودتان در خانه کشاورز بودید هیچوقت انجمن‌های علمی را دعوت کردید که در مورد میزان غذا، ایمنی غذا، سموم کشاورزی و انواع کودهای نامناسبی که مصرف می‌شوند و بخش عمده سرطان‌های کشور به دلیل ناایمن بودن مزرعه‌های ما و خاک صورت می‌گیرد و هنوز در این کشور سبزیجات آبیاری شده با فاضلاب را به مردم تحویل می‌دهیم آیا شما یک بار برای راه حل از ما نظر خواستید.

شیخ الاسلام افزود: آیا وقتی ما اعتراضمان را نسبت به اینکه صدا و سیما تبلیغات غذاهای مخل سلامت را متوقف کند و حتی این درخواست را به صورت قانون در آوردیم و در قانون پنج ساله پنجم و ششم توسعه به این اشاره شده که حق تبلیغ کالاهای مخل سلامت را ندارند و ما این قانون را در مجموعه قوانین کشوری گنجاندیم آیا اجرا شد؟ آیا وقتی که ما نامه کتبی به ریاست محترم صداو سیمای جمهوری اسلامی زدیم و یا به مقام محترم وزارت بهداشت اعتراض می‌کنیم این اعتراضات ما اثری داشته است؟

وی تاکید کرد: بنابراین وقتی که به اعتراضات ما ترتیب اثری نمی‌دهند و برای حل مشکلات کشور از ما و نیروی علمی ما کمکی نمی‌خواهند و هر برنامه‌ای را که اجرا می‌کنند مشکلات آن را بر مردم تحمیل می‌کنند چرا شما انجمن‌های علمی را محکوم می‌کنید؟ انجمن‌های علمی می‌دانند در شرایطی کار می‌کنند که هیچ بودجه‌ای از طرف دولت به آنها تخصیص داده نمی‌شود در حالی که مشکلات فراوانی وجود دارد که انجمن‌های علمی می‌توانند آنها را حل کنند.

وی گفت: انجمن‌های علمی برای اینکه یک اتاق اجاره کنند جا ندارند، در کشوری که هیچ کسی داوطلبانه کار نمی‌کند و هر مدیری را در هر جا می‌بینید چند تا پست مدیریتی دارد و حقوق‌های کلانی می‌گیرند، هیئت مدیره و اعضای انجمن‌های علمی داوطلبانه کار می‌کنند.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران خاطرنشان کرد: من تعجب می‌کنم از عیسی کلانتری که خودشان شاهد هستند که مشکلاتی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد که عمده‌ترین مشکلات سلامتی ماست از جمله مسئله ریزگردها و مسئله جنوب ایران‌، کمبود آب و مدیریت نابسامان آب‌های کشاورزی که کم مشکلی نیستند.

وی گفت: عیسی کلانتری که خود سال‌های سال هم وزیر جهاد کشاورزی و هم رییس خانه کشاورز بودند بهتر است که به ما بگوید غیر از انتقاد چه اقداماتی کرده؟ انتقاد آسان است و می‌توان براحتی انتقاد کرد اما او بگوید در زمانی که وزیر جهاد کشاورزی و در خانه کشاورز بوده است، چه اقداماتی کرده است؟

 

📚منبع : خبرگزاری تسنیم