🔹یکی از روشهای موثر در کنترل آفات خاک، استفاده از بخار داغ آب است. با استفاده از این روش می توان بدون ایجاد آلودگی شیمیایی در خاک، جمعیت آفات از قبیل ویروس ها، قارچها، باکتری ها، نماتود و همچنین برخی بذرهای علف های هرز که برای محصولات خسارت زا هستند را کاهش داد. با استفاده […]

🔹یکی از روشهای موثر در کنترل آفات خاک، استفاده از بخار داغ آب است. با استفاده از این روش می توان بدون ایجاد آلودگی شیمیایی در خاک، جمعیت آفات از قبیل ویروس ها، قارچها، باکتری ها، نماتود و همچنین برخی بذرهای علف های هرز که برای محصولات خسارت زا هستند را کاهش داد. با استفاده از بخار دهی خاک می‌توان مواد شیمیایی از قبیل متیل بروماید که برای محیط زیست خطرناک هستند، از فرایند تولید حذف نمود.

🔹در حال حاضر در برخی کشورهای پیشرفته از این روش برای مدیریت آفات مزارع و گلخانه‌ها استفاده می شود. از جمله معایبی که در این روش می‌توان به آن اشاره کرد نیازمندی به ادوات و تجهیزات پیشرفته مانند دیگ‌های بخار (Boiler) قابل حمل روی تراکتور و همچنین بوم‌های (boom) مخصوص بخار دهی است. زیرا در این روش بخار تا عمق مشخصی به خاک تزریق می شود و درحین حرکت این عملیات ادامه می یابد. 

🔹گفته می‌شود تمدنهای باستانی در هند و مصر با تاباندن نور خورشید به سطوح مرطوب خاک همین عملیات را انجام می دادند. از سال ۱۸۹۳ از ابزار بخاردهی در آمریکا برای اولین بار استفاده تجاری شد.

 

📚منبع :واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف