🔹آیا سازمان محیط‌زیست از نحوه‌ی اعطای کمک‌های مالی توافقنامه پاریس بی اطلاع است؟ پاسخ منفی است. 🔹چرا که در سایت سازمان محیط‌زیست در توضیحات مربوط به صندوق سبز اقلیم آمده است: «نحوه‌ی تأمین این منابع دولتی و یا خصوصی کشورهای صنعتی کاملاً روشن نیست و فعلاً تضمینی برای تأمین مالی آن صندوق وجود ندارد که […]

🔹آیا سازمان محیط‌زیست از نحوه‌ی اعطای کمک‌های مالی توافقنامه پاریس بی اطلاع است؟ پاسخ منفی است.

🔹چرا که در سایت سازمان محیط‌زیست در توضیحات مربوط به صندوق سبز اقلیم آمده است: «نحوه‌ی تأمین این منابع دولتی و یا خصوصی کشورهای صنعتی کاملاً روشن نیست و فعلاً تضمینی برای تأمین مالی آن صندوق وجود ندارد که می‌بایست در جلسات آتی مشخص گردد.

🔹به نظر می‌رسد که منابع این صندوق (در صورت تأمین) در درجه اول، صرف کشورهای جزیره‌ای کوچک و آسیب پذیر و نیز کشورهای فقیر آفریقایی می‌گردد و بعید به نظر می‌رسد که کشورهایی نظیر ایران از این منابع مالی بهره‌مند گردند.»

🔹مزیت دیگری که مدافعان توافقنامه عنوان می‌کنند الزام کشورهای توسعه‌یافته برای انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه است.

🔹کرمی در این باره هم تأکید می‌کند: در مورد انتقال فناوری از طریق پیوستن به توافقنامه پاریس نیز می‌بایست از تجربه پروتکل کیوتو (۱۹۹۷ میلادی) که تجربه مهمی بود، استفاده کنیم.

🔹در پروتکل کیوتو فرآیندی به نام مکانیزم توسعه پاک (Clean Development Mechanism) وجود داشت که به موجب آن کشورهای توسعه‌یافته با انتقال دانش فنی، تعهداتی را در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای درحال‌توسعه پذیرفتند.

🔹از حدود ۶۰۰۰ طرحی که در مکانیزم توسعه پاک در سطح دنیا اجرا شد، بیشترین بهره نصیب چین، هند و برزیل شد و سهم ایران تنها ۱۳ طرح بود که حدود ۰.۲ درصد از سهم کل طرح‌های اجرایی بود.

🔹هر چند پروتکل کیوتو به دلیل بدعهدی آمریکا، استرالیا و کانادا در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند اما ذکر این نکته ضروری است که در پروتکل کیوتو، کشورهای درحال‌توسعه همانند ایران فاقد هرگونه تعهدی بودند. اما در #توافقنامه_پاریس ایران متعهد شده است که حدود ۱۲ درصد (۴ درصد بی قیدوشرط و ۸ درصد مشروط به رفع تحریم‌ها) از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد.

🔹تعهدی که علاوه بر تحمیل هزینه ۵۲ میلیارد دلاری بر اقتصاد کشور، در صورت عدم اجرای کامل، ممکن است کشور را با چالش‌هایی از جنس تنبیه و تحریم مواجه کند.در مصوبات اجلاس «کاپ ۲۱پاریس»اشاره شده است که به محض کامل شدن فرآیند پیوستن کشورها(تصویب در مجلس)،این متن از حالت پیشنهادی خارج شده و ما ملزم به کاهش دی اکسید کربن بر اساس این سند خواهیم بود.
به گفته وزیر نیرو در صورت عمل نکردن ایران به تعهدات خود در معاهده «کاپ ۲۱پاریس»کشور با تحریم هایی به مراتب شدید تر از تحریم های هسته ای مواجه خواهد شد.

 

📚منبع :واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف