🔹به استناد صحبت های مدیر استانی طرح در استان خراسان رضوی؛ برای احیا و حفظ مراتع و جلوگیری از نابودی منابع طبیعی به کشاورزان گفته می شود تا به مشاغل دیگری بپردازند، تا خود آن ها با کاهش دام و کاهش استفاده از منابع طبیعی به حفظ منابع کمک کنند. 🔹شاید در نگاه اول این […]

🔹به استناد صحبت های مدیر استانی طرح در استان خراسان رضوی؛ برای احیا و حفظ مراتع و جلوگیری از نابودی منابع طبیعی به کشاورزان گفته می شود تا به مشاغل دیگری بپردازند، تا خود آن ها با کاهش دام و کاهش استفاده از منابع طبیعی به حفظ منابع کمک کنند.

🔹شاید در نگاه اول این رویکرد منفی نباشد، اما در عمل با این مسئله مواجه هستیم که با تغییر شغل از کشاورزی به موارد دیگر و از طرف دیگر نبود بازار در عمل روستاییان را بیکار خواهیم کرد.

 🔹با مراجعه به سایت سازمان عمران ملل متحد مشاهده می کنیم که تنها کشورهای ایران و آذربایجان ذیل طرح ترسیب کربن فعال هستند.

🔹در پی درج مطالب کارشناسی در مورد طرح ترسیب کربن در کانال، با واکنش های مختلف مسئولان ملی و استانی طرح همراه شدیم.

🔹از آنجا که پاسخ شفاف و روشنی نسبت به مطالب کارشناسی عنوان نشد، برآن شدیم تا در چند بخش، نتایج عینی و واقعی این طرح را به صورت شفاف و به عنوان نمونه در سه روستای استان خراسان رضوی بیان کنیم.

🔹شواهد موجود و گفته های اهالی و مسئولان روستا گواه این است که طرح با مسائل و مشکلات بسیار مهمی همراه است.

🔹در ادامه به نتایج اجرای طرح ترسیب کربن در روستای منصوری، فخرآباد و سردق در شهرستان بجستان، خواهیم پرداخت.

🔹آموزش های غیر ضروری و عملی نشدن وعده ها! 
علی رغم اجرای طرح هادی و خیابان کشی های شهری در روستای منصوری شهرستان بجستان، به بهبود اوضاع کشاورزی روستا توجهی نشده است و اهالی از بیکاری و نبود سازوکار مناسب جهت کشاورزی رنج می برند.

🔹صادقی،دهیار سابق روستای منصوری در توضیح طرح ترسیب کربن، می گوید: دوستانی از تهران و مشهد در سال ۹۴ به روستای ما آمدند و پس از مدتی با توجه به از بین رفتن مراتع، زمین هایی را به وسعت ۸۰ هکتار انتخاب کردند تا در آن ها درختکاری انجام شود. البته این که نتیجه آن فعالیت چه شد و چه مقدار درختکاری انجام شد، مشخص نیست و من چیزی ندیدم. در زمان اجرای طرح تعدادی کلاس توجیهی و آموزشی نیز برگزار شد.

🔹در روستای ما کلاس های پرورش قارچ، کامپیوتر و خیاطی و تابلو فرش برگزار شد.از کلاس کامپیوتر استقبال خاصی نشد. اما کلاس های خیاطی برای تعدادی از اهالی خوب بود.

 

📚منبع :واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف