معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: ۲۹۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان معروف به طرح رهبر معظم انقلاب با بارندگی پاییزی بطور کامل زیر کشت گندم آبی رفت. حسن علاقه‌بند افزود: بیش از۹۰ درصد این زمین‌ها که در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته زیرکشت محصول راهبردی گندم و بقیه به کشت جو و […]

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: ۲۹۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان معروف به طرح رهبر معظم انقلاب با بارندگی پاییزی بطور کامل زیر کشت گندم آبی رفت.
حسن علاقه‌بند افزود: بیش از۹۰ درصد این زمین‌ها که در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته زیرکشت محصول راهبردی گندم و بقیه به کشت جو و دانه روغنی کلزا اختصاص یافته است. 
وی با‌‌اشاره به بارندگی‌های موثر و فراگیر پاییزی در خوزستان بیان کرد: بارش‌های اخیر پاییزی نیاز بهره برداران محلی به کانال‌های آبیاری را به صفر رسانده و در مواردی خاک زمین‌های کشاورزی از آب‌اشباع شده است. 
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر وابسته با وزارت جهادکشاورزی در ادامه متوسط برداشت گندم در این زمین‌ها را در سال گذشته زراعی با وجود آنکه خوزستان با خشکسالی بی‌سابقه رو‌به‌رو بود حدود ۳/۵ تن در هکتار بیان و پیش‌بینی کرد در سال زراعی جاری با تداوم بارش‌های مناسب، متوسط برداشت گندم در این زمین‌ها به ۴/۵ تن در هکتار برسد. 
علاقه‌بند افزود: درآمد کشاورزان زیرپوشش طرح کشاورزی رهبر معظم انقلاب، در مقایسه با پیش از اجرای طرح نوسازی و تجهیز این زمین‌ها، سه تا چهار برابر شده است. 
موسسه جهاد نصر مجری طرح ملی ۵۵۰‌هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب است. این طرح در سال ۱۳۹۲ با تخصیص ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت. 
۲ هفته پیش گام نخست این طرح ۵۵۰‌هزار هکتاری شامل تجهیز و نوسازی ۲۹۵‌هزار هکتار به صورت رسمی در سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به خوزستان به بهره‌‌برداری رسید. 
قرار است گام دوم این طرح ملی با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس در سطح ۲۶۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

 

📚منبع : کیهان – ۱۱ آذر ۱۳۹۷