عضو شورای ملی زعفران گفت: بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی، خروج غیرقانونی زعفران را سرعت بخشیده است. نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولیدکنندگان طلای سرخ ایران همواره بیمناک از قاچاق پیاز آن بوده‌اند، در حالی که این روزها قاچاق خود زعفران بر نگرانی‌ها افزوده است؛ در واقع قاچاق زعفران، نتیجه بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی است. […]

عضو شورای ملی زعفران گفت: بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی، خروج غیرقانونی زعفران را سرعت بخشیده است.


نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولیدکنندگان طلای سرخ ایران همواره بیمناک از قاچاق پیاز آن بوده‌اند، در حالی که این روزها قاچاق خود زعفران بر نگرانی‌ها افزوده است؛ در واقع قاچاق زعفران، نتیجه بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی است.


وی افزود: بر اساس آمار گمرک در شش ماه نخست سال، بالغ بر ۱۱ تن زعفران به صورت رسمی به افغانستان صادر شده و با توجه به این‌که صادرات طلای سرخ ایران به آمریکا ممنوع است، این محصول از افغانستان بدون هیچ مشکلی به آمریکا صادر می‌شود.


صبحی تصریح کرد: بر اساس بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز حاصل از صادرات که طی روزهای اخیر از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، صادرکنندگانی که تا یک میلیون دلار صادرات در سال انجام می‌دهند، از پیمان‌سپاری ارزی معاف هستند.


عضو شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: این بخشنامه، خروج غیرقانونی طلای سرخ ایران را سرعت بخشیده است و علاوه‌بر پیاز زعفران، خود زعفران نیز جزو اقلام صادراتی قاچاق از ایران محسوب می‌شود که با برند افغانستان صورت می‌گیرد.

 

کد مطلب : A97091954

📚منبع : کیهان – ۱۷ آذر ۱۳۹۷