یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی نوشت که سیاست‌های خصمانه کاخ سفید علیه تهران شکست خورده، همچنین در بخشی از این تحلیل آمده است که اگر امروز ساکن تهران باشید از شهروندان واشنگتن و ریاض نسبت به آینده دلگرم‌تر خواهید بود.   «ان‌بی‌سی» نوشت: ترامپ از اولین روزهای ریاست جمهوری‌اش، شروع به موضع گیری علیه ایران […]

یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی نوشت که سیاست‌های خصمانه کاخ سفید علیه تهران شکست خورده، همچنین در بخشی از این تحلیل آمده است که اگر امروز ساکن تهران باشید از شهروندان واشنگتن و ریاض نسبت به آینده دلگرم‌تر خواهید بود.

 

«ان‌بی‌سی» نوشت: ترامپ از اولین روزهای ریاست جمهوری‌اش، شروع به موضع گیری علیه ایران کرد. ولی مجموعه‌ای از رویدادهای حیرت‌آور باعث شده است که وی دیگر مانند گذشته مورد حمایت قرار نگیرد. 
سایت خبری انتخاب به نقل از ان بی سی در ادامه آورده است: با اینکه پنج ماه از این صحبت‌ها گذشته، سه رکن اساسی سیاست ترامپ در قبال ایران، در حال از هم گسیختگی است. اول اینکه عربستان سعودی در حال حاضر، بحرانی‌ترین شرایطش را در طول تاریخ، به خاطر به قتل رساندن جمال خاشقجی، پشت سر می‌گذارد. آمریکا خیلی وقت است که چشمانش را به روی جنایات عربستان بسته است… 
روابط عربستان با آمریکا تجسم تمام چیزهایی است که نمایندگان پیشرو مخالف آنها هستند: یک رابطه خوب با دیکتاتوری بی‌رحم که تحت تاثیر حرص و طمع تولیدکنندگان تسلیحات شکل گرفته و این درحالی است که آمریکا همدست عربستان در قحطی برنامه‌ریزی شده در یمن قلمداد می‌شود و حقوق بشر و حقوق زنان توسط خاندان سعودی نقض می‌شود. 
دوم اینکه اسرائیل نقشی اساسی و پنهان را در سیاست های ضدایرانی ترامپ بازی کرده است… اما اکنون نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت با یک جدال موجودیتی در داخل مواجه است. دادستان‌های اسرائیلی این هفته صدور کیفرخواستی علیه او را تقاضا کرده‌اند… بعید است دولت آتی اسرائیل سیاست‌های جدیدی را در مواجهه با ایران اتخاذ کند، ولی مانند نتانیاهو نیز آمریکا و عربستان را با آغوش باز نخواهد پذیرفت. این می‌تواند یک شکاف خطرناک در دایره روابط آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ایران ایجاد کند.
سوم اینکه، انعطاف‌پذیری سیاسی خود ترامپ نیز در مخاطره قرار گرفته است. با عبور از انتخابات میان‌دوره‌ای، از این پس ترامپ با موانع سیاسی بیشتری روبه رو خواهد شد، احتمال دارد مجلس مواردی مانند حساب مالیاتی ترامپ تا روابطش با عربستان سعودی و سیاست‌های ضدایرانی‌اش را مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که از این پس ترامپ مجبور خواهد شد در سیاست داخلی، موضعی دفاعی بگیرد، احتمالا دیگر قادر نخواهد سیاست اولویت‌دهی به مسئله ایران را به پیش ببرد.
ترامپ پیش‌بینی کرده که واحد پول ایران همچنان به سقوطش ادامه خواهد داد و صادرات نفت این کشور به صفر خواهد رسید… اما وضعیت ریال به ثبات بازگشته است و ترامپ از ابتدای اعمال تحریم‌های نفتی مجبور شد تا هشت کشوراروپایی و آسیایی را از تحریم معاف کند. 
تمام این نقشه‌ها طراحی شده بود تا سقوط اقتصادی ایران رخ دهد. طبق گزارش نیویورک تایمز، یک طرح دو میلیارد دلاری به ترامپ پیشنهاد شد تا با بی‌ثبات کردن ایران از لحاظ اقتصادی و ایجاد جو روانی در شبکه های مجازی، مردم ایران اعتمادشان را نسبت به دولتشان از دست بدهند. نشانه‌ها حاکی از آن است که اجرای این نقشه با موافقت ترامپ روبه‌رو شد که البته تاکنون دستاوردی نداشته و نرخ ریال هم ثابت مانده است.
امروز اگر شما در تهران ساکن باشید به احتمال زیاد نسبت به آینده، بسیار دلگرم‌تر از کسی هستید که در ریاض یا واشنگتن زندگی می‌کند. ترامپ هرکاری می توانست علیه ایران انجام داد، ولی هیچ کدام جواب نداد. 
تصویر نادرست
از سیاستگذاران ایران ارائه می‌دهند!
نشنال اینترست نیز در مطلبی مشابه به این شکست سیاست‌های آمریکا علیه ایران پرداخته است: تاکنون سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران توسط دولت ترامپ، موفق نشده تغییر و تحول خاصی در رفتار ایران ایجاد کند… تحریم‌هایی که دولت ترامپ وضع کرده برخلاف دور قبلی تحریم‌های هسته‌ای، فاقد حمایت بین‌المللی است و بیش از آنکه بر دولت ایران تأثیر بگذارد، مردم عادی را آزار می‌دهد. 
در مورد ایران گفته می‌شود هدف از وضع تحریم‌های جدید، ممانعت از اعطای منابعی به ایران است که موجب تقویت رفتار منفی آن در منطقه می‌شود که منتقدان مدام از آن دم می‌زنند. این گفتمان که حتی پیش از انعقاد برجام نیز مطرح بود، نقاط ضعف زیادی دارد. 
این دسته، همواره از عباراتی مانند رفتار خصمانه و مخرب در مورد ایران استفاده می‌کنند که البته متکی به حقایق و مدارک مشخصی نیست. آنچه گفته نمی‌شود این است که چرا ایران چنین رفتاری از خود بروز می‌دهد، آیا این رفتار با رفتار سایر کشورهای منطقه متفاوت است و آیا اصلا انجام یا عدم انجام آن فرقی برای منافع آمریکا در خاورمیانه دارد. قتل خاشقجی نشان داد، این عربستان سعودی است نه ایران که مرتکب اقدامات خصمانه مانند ترور منتقدان حکومت در خارج از مرزهای خود می‌شود که البته دولت ترامپ علاقه‌ای به توجه به این حقایق ندارد. به عبارت دقیق‌تر، تصویری که از ایران ارائه می‌شود، ترکیب ناخوشایندی از همکاری تندروها با تعدادی حسابدار است. یعنی عده‌ای نشسته‌اند و مدام حساب‌های بانکی ایران را چک می‌کنند تا بدانند چه موقع قادرند اقدامات مخربی را در منطقه به انجام برسانند.
مسئله اینجاست که سایر موضوعات برای رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران یک نظام سیاسی واقعی دارد و مانند ایالات متحده آمریکا، بی‌ثباتی اقتصادی موجب به مخاطره افتادن این نظام سیاسی می‌شود. مسئله دیگر این است که انجام برخی اقدامات ایران در منطقه که منتقدان آمریکایی مدام از آنها نام می‌برند، برای تهران بسیار کم‌هزینه‌تر از آن هستند که نیاز به منابع آزاد شده توسط برجام داشته باشند. نمونه واضح آن، حمایت اندک از حوثی‌های یمن است که بسیار ناچیزتر و کم‌هزینه‌تر از مخارج عربستان برای مقابله با آنهاست. مشکل اصلی تصویر ارائه شده از ایران این است که در حقیقت آنچه بر تصمیمات مقامات ایرانی حاکم است، مسائل حساس سیاسی و امنیتی است، نه میزان موجودی حسابهای بانکی در خارج از کشور.

 

کد مطلب : A97092415

📚منبع : کیهان – ۲۳ آذر ۱۳۹۷