مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: واحدهای غذایی تولید کننده محصولات تراریخته که این فرآورده ها را بدون درج برچسب تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) وارد بازار کنند، تعطیل می شوند.   وحید مفید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره استفاده برخی از واحدهای […]

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: واحدهای غذایی تولید کننده محصولات تراریخته که این فرآورده ها را بدون درج برچسب تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) وارد بازار کنند، تعطیل می شوند.

 

وحید مفید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره استفاده برخی از واحدهای اسنک حجیم شده از تراریخته ها گفت: برخی واحدها از پودر فید گرید (مناسب برای خوراک دام) در محصول خود استفاده کرده بودند که به آنها تذکر دادیم و برخورد لازم با آنها انجام شد.

وی با اشاره به بررسی واحدهای غذایی از نظر استفاده از تراریخته در تولیدات گفت: علاوه بر بازرسی واحدهای غذایی از نظر استفاده از مواد تراریخته، مواد اولیه محصولات غذایی از نظر ویژگی های اولیه مانند باقیمانده سموم مانند مایکوتوکسین ها و فلزات سنگین کنترل می شوند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: صنایع غذایی در صورت استفاده از تراریخته ها مانند ذرت تراریخته باید حتما این موضوع را به صورت واضح روی برچسب محصول قید کنند و علاوه بر آن، به طور مثال ذرت دستکاری ژنتیک شده (تراریخته یا GMO ) باید مجوز ورود داشته باشد.
مفید گفت: تراریخته ها باید استانداردهای رخدادهای مورد نیاز را داشته باشد چرا که هر تراریخته ای، مورد تائید نیست و فقط تراریخته های محدودی مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند و حتما باید از کانال های رسمی وارد کشور شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط برای چهار محصول تراریخته از جمله ذرت، کلزا، سویا و پنبه دانه مجوز تراریخته داده می شود و این محصولات باید مراحل ارزیابی خطر را پشت سر بگذرانند تا مجوز بگیرند.

وی تصریح کرد: مواد غذایی حتی اگر یک دهم درصد نیز از تراریخته استفاده کرده باشند باید در برچسب تراریخته داشته باشند. به طورمثال هم اکنون برخی روغن ها در بازار مانند روغن کلزا تراریخته هستند و باید حتما برچسب تراریخته داشته باشند.

 

کد مطلب : A97100512

📚منبع : ایرنا