اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حضور این کشور در سوریه هیچ سودی ندارد و ایران هر کاری را که می‌خواهد، می‌تواند در سوریه انجام دهد، سران رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرد.  «دونالد ترامپ» در اظهارات تازه خود، به خبرنگاران گفت، هرگز برنامه‌ چهارماهه‌ای را برای خروج ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه نداشته‌ […]

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حضور این کشور در سوریه هیچ سودی ندارد و ایران هر کاری را که می‌خواهد، می‌تواند در سوریه انجام دهد، سران رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرد.


 «دونالد ترامپ» در اظهارات تازه خود، به خبرنگاران گفت، هرگز برنامه‌ چهارماهه‌ای را برای خروج ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه نداشته‌ است.
وی گفت‌: ما (از سوریه) بیرون می‌آییم و هوشمندانه بیرون می‌آییم…من هیچ‌وقت نگفته‌ام همین فردا بیرون می‌آییم. ما به آرامی سربازانمان را به خانه می‌فرستیم تا با خانواده‌هایشان باشند و همزمان با آن نیز با بقایای داعش می‌جنگیم.
وی همچنین خطاب به کسانی که از حضور ایران در سوریه ابراز نگرانی می‌کنند، ادعا کرد: ایران آن کشور قبل نیست. ایران دارد آدم‌هایش را از سوریه بیرون می‌کشد.
ترامپ افزود: بگذار (ایرانی‌ها) هر کاری می‌خواهند در سوریه بکنند، واقعا، اما دارند افرادشان را بیرون می‌کشند. دارند آدم‌های‌شان را از یمن هم بیرون می‌کشند. ایران الان در فکر جان به در بردن است.
به گزارش یورونیوز، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: من نمی‌خواهم تا ابد در سوریه بمانم. آنجا فقط خاک هست و مرگ. ترامپ پیش از این هم گفته بود: مدت‌هاست که سوریه را از دست داده‌ایم. البته این اظهارات که واقعیت‌ها را در سوریه برملا می‌کند، به مذاق سران واشنگتن خوش نمی‌آید و آنها تلاش می‌کنند اظهارات رئیس‌جمهور را به خلقیات وی یا به انتخابات ۲۰۲۰ ربط بدهند. به ادعای این مقامات، ترامپ اکنون نیم‌‌نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارد و به همین دلیل، بازگرداندن سربازان آمریکایی به خانه را در راستای شعار تبلیغاتی خود یعنی «آمریکا اولویت دارد» قرار داده است.
نگرانی صهیونیست‌ها
اظهارات ترامپ در‌باره حضور ایران در سوریه و شکست نیروهای آمریکایی در این کشور، مقامات رژیم صهیونیستی را هراسان کرد.
یک مقام ارشد کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنجشنبه به این بخش از اظهارات ترامپ که «ایران هر کاری که می‌خواهد می‌تواند در سوریه انجام دهد»، شدیدا انتقاد و نسبت به آن، ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام که نامش فاش نشده است، با انتقاد از اینکه ترامپ تقریبا به ایرانی‌ها آزادی عمل کامل در سوریه داده، گفت: این (طرز صحبت کردن) نشان می‌دهد که او (ترامپ) نسبت به موارد اطلاعاتی، بی‌توجهی می‌کند.
این مقام صهیونیست تاکید کرد: من (از اظهارات ترامپ) بسیار شوکه شده‌ام. ترامپ واقعا نمی‌داند چه چیزی در سوریه در جریان است و از تثبیت نظامی ایران در آنجا هم چیزی نمی‌داند.
پیش از این هم اعلامیه کاخ سفید مبنی بر تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، صهیونیست‌ها را دچار هراس کرده بود و مقامات تل‌آویو به واشنگتن هشدار داده بودند که خلأ قدرت ایجاد شده در شمال سوریه، می‌تواند فضا را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهد تا گذرگاه زمینی خود را از طریق عراق و سوریه، به لبنان و مدیترانه متصل کنند.
رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش اعلام کرده بود که نظامیان این کشور به زودی سوریه را ترک می‌کنند. به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، از تصمیم ترامپ شدیدا ناراضی است، اما تصمیم گرفته این موضوع را به صورت علنی اعلام نکند. با این وجود، اندیشکده‌های آمریکایی نزدیک به رژیم صهیونیستی از جمله «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، طی روزهای گذشته به شدت از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده و آن را هدیه‌ای به ایران خوانده‌ بودند.
سایر رویدادها
* موسسه تحقیقاتی «ران پال» اعلام کرد، آمریکا در سوریه شکست خورده و ترامپ نیزبه خاطر این اتفاق، قصد دارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند.
* تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم تنها بازنده بازگشت کشورهای عربی به سوریه است.
* مردم «حسکه» واقع در شمال شرق سوریه، به حمایت از ارتش سوریه و علیه تهدیدات ترکیه، تظاهرات کردند.
* مسکو اعلام کرد، طی سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۳ هزار تروریست در سوریه کشته شده‌اند.
* در حمله جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به مناطق مسکونی در استان دیرالزور، ۱۱ عضو یک خانواده کشته شدند.
* منابع کردی در سوریه فاش کردند، آمریکا درصدد احیای داعش در منطقه مرزی سوریه و عراق است.
* «جیمز چتراس» تحلیلگر آمریکایی گفت، حضور آمریکا در سوریه هرگز به خاطر مبارزه با داعش نبوده است.
* خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «دیلی صاباح» چاپ ترکیه اعلام کرد که این کشور با روسیه بر سر مبارزه مشترک با تروریسم در شرق رود فرات(داخل سوریه)، به توافق رسیده است.
* روزنامه «رای الیوم» اعلام کرد، دولت انگلیس کار بازسازی سفارت خود در دمشق را آغاز کرده است.

 

کد مطلب : A97102302

📚منبع : کیهان – ۱۴ دی ۱۳۹۷