وزیر ‌کشاورزی گفت: ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از بیابان‌های شرق اهواز مراکز فوق بحرانی ریزگردها هستند که با همکاری وزارت نیرو و جهاد نصر با احداث کانال ۴۷ کیلومتری و ایجاد کانال‌های فرعی توانستیم ۲۰ هزار هکتار از اراضی منطقه را نهال‌کاری کنیم. محمود حجتی در آئین بهره‌برداری از مرحله اول طرح ۵۵۰ هزارهکتاری […]

وزیر ‌کشاورزی گفت: ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از بیابان‌های شرق اهواز مراکز فوق بحرانی ریزگردها هستند که با همکاری وزارت نیرو و جهاد نصر با احداث کانال ۴۷ کیلومتری و ایجاد کانال‌های فرعی توانستیم ۲۰ هزار هکتار از اراضی منطقه را نهال‌کاری کنیم.

محمود حجتی در آئین بهره‌برداری از مرحله اول طرح ۵۵۰ هزارهکتاری مقام معظم رهبری که در اهواز برگزار شد، اظهارداشت: در گذشته بهره‌وری سالانه از آب در خوزستان رو به کاهش بود و هرساله بر میزان شوری زمین‌ها افزوده و کیفیت محصولات کاهش می‌یافت.

وی افزود: روند به گونه‌ای بود که میزان شوری خاک در غرب اهواز، سوسنگرد و دشت آزادگان تا ۸۰هزار نیز رسیده بود و کشاورزان برای برداشت حداقل محصول خود مجبور بودند با فشار آب زیاد شوری را پس زده و به ریشه گیاه آب شیرین برسانند.

وزیر جهادکشاورزی گفت: میزان برداشت گندم در دشت آزادگان در گذشته ۱/۲ تن در هکتار بود که امروز با اجرای طرح مقام معظم رهبری متوسط برداشت به ۴ تن در هکتار و برخی نقاط به ۶ تن نیز رسیده است.

وی افزود: با اجرای طرح مقام معظم رهبری سال گذشته ۱/۵ میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی یعنی بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده و بازگشت سرمایه 

حجتی افزود: پیش‌بینی می‌شود در یک دوره ۲ یا ۳ ساله همه هزینه سرمایه‌گذاری شده در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری به صندوق توسعه ملی بازگشت داده شود.

وی تاکید کرد: با بومی سازی طرح توانستیم همه ادوات و ماشین آلات مورد استفاده را با کار مهندسی انجام شده در دزفول ساختیم که نسبت به نمونه‌های خارجی از امکانات بهتری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عملیات مرطوب سازی ۲ تالاب منصوره و شریفه در شهرستان ماهشهر را در دست پیگیری داریم.

 

کد مطلب : A97091101

📚منبع : کیهان