در حالی که آمارها حکایت از تولید ۵۰ هزار تن در سال جاری دارد، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کشور به پسته حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است و در تامین بازار داخلی این محصول مشکلی نداریم. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شکراله حاجی‌وند درباره […]

در حالی که آمارها حکایت از تولید ۵۰ هزار تن در سال جاری دارد، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز کشور به پسته حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است و در تامین بازار داخلی این محصول مشکلی نداریم.


به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شکراله حاجی‌وند درباره وضعیت تولید پسته اظهار داشت: سطح کشت باغات پسته در سال جاری ۴۲۴ هزار هکتار است. سال ۹۶ از سطح زیر کشت ۴۷۰ هزار هکتار ۲۸۷ هزار تن پسته تولید و ۱۳۸ هزار تن صادر شد و در هفت ماهه امسال بیش از ۲۹ هزار تن پسته صادر شد.

وی نیاز داخلی به محصول پسته را حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ما در تامین بازار داخلی این محصول مشکلی نداریم. 

دیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کرمان همچنان بیشترین سطح زیر کشت و تولید پسته را در کشور دارد، افزود: سطح زیر کشت پسته در این استان ۲۱۲ هزار هکتار است که ۲۰۳ هزار هکتار آن بارور است. البته پیش‌بینی می‌شود امسال به علت عدم تلقیح و گرمازدگی در استان کرمان، میزان تولید پسته کاهش داشته باشد. تغییرات اقلیمی و مبارزه با آفات به ویژه پسیل پسته از مهم‌ترین مشکلات در حوزه تولید این محصول است.

حاجی‌وند ادامه داد: سال گذشته دستورالعمل مقابله با آفت پسته توسط محققان تدوین و به سازمان حفظ نباتات کشور ارایه و پس از اصلاح آن، دستوالعمل نهایی به استان‌ها ابلاغ شد. سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت پسیل پسته توسط سازمان حفظ نباتات کشور در حال تامین است و دراختیار باغداران قرار خواهد گرفت.

وی درباره اصلاح و نوسازی باغات پسته گفت: معاونت امور باغبانی برنامه اصلاح، نوسازی، جایگزینی و توسعه باغات کشور را در سطح ۱۶۰ هزار هکتار دارد که برای این کار به ۵۶ میلیون اصله انواع نهال نیاز است. از کل ۱۶۰ هزار هکتار برنامه اصلاح، نوسازی، جایگزینی و توسعه باغات کشور ۸۳ هزار هکتار آن مربوط به حوزه میوه‌های سردسیری و خشک برای سال ۹۷ است. برای اجرای برنامه اصلاح و نوسازی در بخش میوه‌های سردسیری و خشک بیش از ۴۶ میلیون اصله نهال سالم نیاز داریم.

گفتنی است، طبق آمار اعلام شده از سوی محمدعلی محمدمیرزاییان؛ رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی کرمان تولید پسته در سال جاری کمتر از ۵۰ هزار تن است. بنابراین با وجود نیاز کشور به حداکثر ۳۰ هزار تن پسته، افزایش حداقل سه برابری قیمت این محصول در بازار، حتی به دلیل کاهش تولید به حدود ۵۰ هزار تن، نباید رخ می‌داد اما سودجویان با سوء استفاده از ضعف نظارت دولت، گرانی این محصول را به ویژه در شب یلدا به مردم تحمیل کردند. 

کد مطلب : A97101613

📚منبع : کیهان