مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی از تدوین طرح ملی تولید محصولات ارگانیک و ساماندهی محصولات گواهی شده خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر سعید سعادت در نخستین روز از کارگاه آموزش مدیریت سبز با تاکید بر شاخص های ارزیابی در مرکز آموزشی امام (ره) در […]

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی از تدوین طرح ملی تولید محصولات ارگانیک و ساماندهی محصولات گواهی شده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر سعید سعادت در نخستین روز از کارگاه آموزش مدیریت سبز با تاکید بر شاخص های ارزیابی در مرکز آموزشی امام (ره) در کرج گفت: تدوین طرح تولید ملی محصولات ارگانیک یکی از برنامه های مهم و جدی این دفتر در راستای ساماندهی تولید و عرضه این محصولات در کشور است.

وی افزود: تشکیل جلسات کمیته فنی توسعه کشاورزی ارگانیک و بررسی و اصلاح دستورالعمل حد مجاز آلاینده ها در محصولات ارگانیک و تدوین سند ملی توسعه و تولید محصولات ارگانیک از جمله فعالیت هایی است که به منظور تدوین این طرح صورت می گیرد.

سعادت اظهار داشت: دستورالعمل استاندارد محصولات ارگانیک که توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده ظرف دو ماه آینده توسط دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی بررسی و بازنگری خواهد شد.

وی بررسی تولید محصولات کشاورزی گواهی شده را از دیگر برنامه های این دفتر عنوان و تصریح کرد: تدوین و بازنگری دستورالعمل های مرتبط، تدوین پیش نویس طرح ملی تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده، ایجاد پایلوت های تولید محصول گواهی شده در برخی استان ها، راه اندازی پورتال محصولات گواهی شده و ارگانیک و پیگیری تخصیص ردیف اعتباری برای محصولات ارگانیک و گواهی شده از اقداماتی است که در زمینه ساماندهی تولید محصولات گواهی شده انجام خواهیم داد.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل دریافت نشان استاندارد حد مجاز آلاینده ها در محصولات خام کشاورزی اشاره کرد و گفت:نسخه سوم این دستورالعمل در حال بازنگری توسط سازمان ملی استاندارد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی است.

وی،وجود بروکراسی و زمان بری دریافت نشان استاندارد حد مجاز آلاینده ها در محصولات گواهی شده و ارگانیک را از نقدهای وارده به این دستوالعمل دانست و اظهار داشت: باید زمان دریافت نشان کوتاه شود و محصولات گواهی شده با تاخیر کمتر وارد بازار شود.

سعادت با بیان این که هزینه های مربوط به تولید و دریافت نشان استاندارد حد مجاز محصولات موجب می شود کشاورزان رغبت زیادی به این امر نداشته باشند، تصریح کرد: در این زمینه باید تسهیلاتی برای کشاورزان برای تولید محصولات گواهی شده، اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: ما امسال برای ایجاد پایلوت های تولید محصولا گواهی شده به دنبال استفاده از ظرفیت های انجمن های خیریه و هلدینگ ها و صندوق های کشاورزی و اتحادیه ها هستیم.

وی ادامه داد: امسال در استان زنجان همکاری را با انجمن مبارزه با سرطان آغاز کردیم و این انجمن قرار است بخشی از هزینه های مربوط به تولید محصولات گواهی شده و سالم را متقبل شود ضمن آن که از ظرفیت های مالی صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می توان برای پرداخت تسهیلات به منظور تولید محصولات گواهی شده استفاده کرد.

سعادت با بیان این که در حوزه تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک، قانونی در کشور وجود ندارد، گفت: امسال قرار است با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و سایر معاونت ها، لایحه تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی استاندارد صنایع سبز را از دیگر برنامه های دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اذعان داشت: شناسایی استانداردها، شرکت در نشست شورای عالی استاندارد و کمیسیون راهبری، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی نظیر استاندارد دانه ذرت و استاندارد حد مجاز مایکوتوکسین ها در ذرت، هماهنگی در اجباری شدن استاندارد کودهای شیمیایی از جمله اقدامات ما در این زمینه به شمار می رود.

سعادت درباره کاربرد شاخص های ارزیابی محیط زیست و سلامت غذا نیز تصریح کرد: این شاخص ها در سال گذشته بر ۹ محور، ۱۷ معیار و ۱۴۷ شاخص تدوین شده که مبنای گزارش گیری ما از استان ها قرار گرفته است.

وی گفت: هدف ما این است که بر اساس شاخص های ارزیابی، سمت و سوی فعالیت های بخش کشاورزی و زیر مجموعه های آن را بررسی و مشخص کنیم که این فعالیت ها تا چه حد بر اساس تولید پایدار است و در صورت لزوم نیز هشدار دهیم.

کد مطلب : A97090607

📚منبع : وزارت جهاد کشاورزی