از امیرالمومنین علی (ع)  روایت داریم که از خدا دور باد آنکه آب و خاکی بیابد و آنگاه  تهی دست بماند.  یعنی اگر کسی یا خانواده ای یا کشوری آب و خاک داشته باشد و از آن استفاده نکند و در غیر کشاورزی به کار ببندد و یا درختان و گیاهان بی ثمر پرورش دهد […]

از امیرالمومنین علی (ع)  روایت داریم که از خدا دور باد آنکه آب و خاکی بیابد و آنگاه  تهی دست بماند.

 یعنی اگر کسی یا خانواده ای یا کشوری آب و خاک داشته باشد و از آن استفاده نکند و در غیر کشاورزی به کار ببندد و یا درختان و گیاهان بی ثمر پرورش دهد و با این حال بیکاری و فقر داشته باشد سزاوار نفرین خدا خواهد بود. در کشور ما آب و خاک وجود دارد پس نباید فقر باشد. اگر کمبود مواد غذایی وجود دارد و هر روز نیاز کاذب و القا شده به واردات انواع غلات و گوشت زیاد می شود یعنی از منابع و آب و خاک به نحو نیکویی استفاده نمی شود.

از جمله راهکارهای پربرکت اقتصاد مقاومتی کاشتن درختان مثمر بومی ایران چه در سطح کم و چه در مزارع و باغ های بسیار است.

می بینیم که یک بازنشسته محترم تامین اجتماعی بعد از چندین سال کار شرافتمندانه یک مستمری اندک دریافت می نماید که امورات زندگیش به سختی می گذرد در حالیکه با کاشت تعداد محدودی درخت گردو یک باغ شخصی و مراقبت از آن می توانست از فروش گردوی همین درختان محدود چند برابر مستمری بازنشستگی درآمد به دست آورد و هر ساله هم می‌توانست آن را افزایش بدهد.

 روز ۱۵ اسفند را که به صورت نمادین روز درختکاری نامیده شده است را خدمت هم میهنان عزیز تبریک عرض می کنیم و به چند نکته مهم در رابطه با درختکاری اشاره می نماییم:

کسانی که ترویج کاشت درخت کاج را می‌نمایند این دلیل را می آورند که در چهار فصل سال سرسبز است و آب کمی می‌خواهد اتفاقاً درخت زیتون هم که بسیار میوه پرخاصیت و از میوه های قرآنی است نیز در چهار فصل سال سر سبز است و نیاز به آب زیادی هم ندارد و از نشست و فرسایش خاک جلوگیری می کند. حتماً از گونه های بومی ایرانی انواع نهال ها استفاده کنید این درختان بومی در طی قرن ها زیست در اقلیم ایران کاملاً با این آب و هوا سازگاری دارند و ثمردهی و عمر طولانی تری دارند. مثل درخت گردو، انجیر و زیتون.

البته سایر میوه ها هم خواص و لطافت خود را دارند که از آنها هم باید بهره برداری کرد ولی درختان با عمرهای طولانی و میوه های ماندگار می‌تواند سرمایه چند نسل ما بشود و کشور ما را ثروتمند نماید.

همه خانواده های ایرانی برای نهادینه شدن رفتار و خلق کشاورزی و دامپروری و مولد بودن در فرزندانشان حتماً باید برنامه داشته باشند ولو با کاشتن یک درخت مثمر.

کاشتن درختان مثمر و غلات و گیاهان دوایی و مراقبت از آنها و انتظار یک ساله برای به ثمر نشستن آنها و بهره‌برداری از آنها روحیه توکل به خدا و طلب روزی از پروردگار را در میان فرزندان این سرزمین پر برکت تقویت می کند.

همانطور که از امیر مومنان علی (ع) درباره آیه (وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ) پرسیدند، ایشان فرمودند آنان کشاورزان هستند.

 ما باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و درون زا و غیر وابسته، باید نسلی متوکل تربیت کنیم که به جای  چشم داشت به فلان توافق نامه و تعهد نامه های دروغین دشمنان دین خدا، به قدرت و رحمت خداوند متعال توکل و اعتماد کرده و خودش رزق و رفاه و آبادانی کشور خود را تامین نماید و یک راه  تربیتی عملی برای تربیت چنین نسلی، کاشت درختان مثمر توسط خانواده ها و فرزندانشان و سپردن مسئولیت پرورش آن درخت به کودک و بهره‌مند شدن وی از ثمرات آن است.

روابط عمومی جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران

۱۳۹۷/۱۲/۱۵