جانشین فرمانده ناجا با ‌اشاره به تشدید اقدامات کنترلی برای مبارزه با قاچاق دام، گفت: حداکثر میزانی که در حوزه قاچاق دام صورت گرفته بیش از یک درصد نیاز جامعه نیست. به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار ایوب سلیمانی در حاشیه نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور در […]

جانشین فرمانده ناجا با ‌اشاره به تشدید اقدامات کنترلی برای مبارزه با قاچاق دام، گفت: حداکثر میزانی که در حوزه قاچاق دام صورت گرفته بیش از یک درصد نیاز جامعه نیست.


به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار ایوب سلیمانی در حاشیه نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران، درباره اقدامات پلیس برای مبارزه با قاچاق دام، اظهار داشت: از ابتدای سال، برای مبارزه با قاچاق دام زنده، برنامه‌های عملیاتی توسط پلیس تدوین و این برنامه‌ها به همه یگان‌های مرزی و انتظامی به ویژه در مرزهای جنوبی و غربی ابلاغ شد.

سلیمانی با‌ اشاره به کشفیات پلیس در این حوزه، افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری، کشفیات قاچاق دام زنده، رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته که این میزان ۱۶۴ هزار راس بوده و کشفیات به لحاظ وزنی نیز بیش از سه هزار تن می‌باشد.
وی ادامه داد: قاچاق دام زنده صرفا مربوط به این شرایط زمانی نیست، بعضا در شرایط دیگری نیز وجود داشته و در واقع باید بگویم امسال ما نسبت به سال گذشته در حوزه قاچاق دام زنده تفاوت معناداری را نداشتیم که بخواهد قیمت گوشت را به طور ناگهانی افزایش دهد. کمبود گوشت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما تفاوت نرخ ریال و دلار ممکن است یکی از دلایلی باشد که برای برخی سودجویان جذابیت ایجاد کرده تا به امر قاچاق گوشت اقدام کنند.

جانشین فرمانده ناجا گفت: برآورد ما این است که حداکثر میزانی که در حوزه قاچاق دام صورت گرفته بیش از یک درصد نیاز جامعه نیست در حالی که جوسازی‌ها به گونه‌ای است که عده‌ای به دنبال پمپاژ ناامیدی در جامعه هستند و لازم است مسئولان کشور تفاوت بین آنچه که واقعیت دارد با آنچه که به صورت شایعه و جوسازی در جامعه پراکنده می‌شود را به مردم توضیح دهند و این فضای التهاب‌آفرینی عده‌ای سودجو را بشکنند.

سلیمانی تأکید کرد: مبارزه با قاچاق دام زنده یکی از برنامه‌های اولویت‌دار پلیس در سال جاری بوده به طوری که این موضوع را به یگان‌های مرزی و انتظامی ابلاغ کرده‌ایم و ایستگاه‌های ایست و بازرسی نیز فعال است، این در حالی است که همه گذرگاه‌های مرزی را کنترل می‌کنیم.

وی خاطر‌نشان کرد: امروز قاچاق دام زنده به خارج از کشور یک پدیده نگران‌کننده نیست و باید بگویم اقدامات کنترلی پلیس برای جلوگیری از قاچاق دام زنده تشدید شده است.جانشین فرمانده ناجا تأکید کرد: با کسانی که بخواهند با نیازمندی‌های اصلی مردم بازی کنند برخورد قاطع و بدون مسامحه خواهیم داشت.

سلیمانی درباره اقدامات پلیس برای مبارزه با قاچاق سوخت نیز یادآور شد: در این حوزه نیز اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و به تأیید وزارت نفت قاچاق سوخت روند کاهشی داشته است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: معتقدیم بخش قابل توجهی از قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود اما این ادعا به معنای آلودگی فعالانه این حوزه نیست بلکه معتقدیم ضعف و کاستی‌هایی در قوانین و دستورالعمل‌ها وجود دارد.

این مقام عالی انتظامی بر ضرورت حضور نیروهای پلیس در مبادی رسمی تأکید کرد و افزود: درخصوص حضور پلیس در مبادی رسمی دستوراتی داده شده اما فعلا محقق نشده است.

سردار سلیمانی اظهار داشت: بخش زیادی از قاچاق در مبادی رسمی، گمرگات و… اتفاق می‌افتد که پلیس حضور ندارد در حالی که پلیس در جاده‌ها، ایستگاه‌های ایست و بازرسی و… در امر مبارزه با قاچاق ایفای نقش می‌کند، بنابراین استقرار پلیس در مبادی رسمی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

توضیحات رئیس ‌ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق درباره قاچاق دام

رئیس ‌ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در حاشیه این نشست گفت: در ۹ ماهه سال ۹۷، بیش از ۱۱۲ هزار پرونده در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده که بیش از ۹۰ درصد این پرونده‌ها، حاصل کارکرد و عملکرد نیروی انتظامی می‌باشد.

علی مویدی ادامه داد: از نظر ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه از ابتدای سال تاکنون و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۸۹ درصدی هستیم، از طرفی از نظر وزنی کالاهای مکشوفه نیز ۱۸ درصد رشد داشته است.

مویدی در پاسخ به سؤالی درباره قاچاق دام از مرزهای ایران به کشورهای همسایه عنوان کرد: ممکن است این اتفاق به صورت موردی یا در سطح پایین رخ دهد، بنده این موضوع را رد نمی‌کنم اما اینکه به صورت سازمان یافته محقق شود را نیز تأیید نمی‌کنم.

وی تأکید کرد: قاچاق دام به صورت کلی، کلان و سازمان یافته صورت نمی‌گیرد و بعضا در مسیرهایی ممکن است به طور موردی وجود داشته باشد.

رئیس‌ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: گمرگ، مرزبانی، نیروی انتظامی، وزارت جهاد کشاورزی و همه دستگاه‌های مسئول باید برای مبارزه با موضوع قاچاق دام نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

مویدی افزود: برای امر مبارزه با قاچاق دام ضوابط خوبی تعریف، تدوین و ابلاغ شد و در حال حاضر ساماندهی بحث دام نسبت به گذشته بهتر صورت می‌گیرد البته از وزارت جهاد کشاورزی بیش از این انتظار داریم، امید است با ساماندهی مباحث مربوط در دام بتوانیم در حفظ و نگهداری این سرمایه بهتر عمل کنیم.

 

کد مطلب : A97111109

📚منبع : کیهان