۱۲ فروردین ۱۳۵۸، روز اعلام نتایج همه پرسى در مورد نوع حکومت پس از انقلاب اسلامى بود که طى آن ۹۸/۲ درصد مردم ایران به “جمهورى اسلامى” راى آرى دادند.  مردم ایران اسلامى اگرچه در طول مبارزات انقلابى خود شعار استقلال ، آزادى ، جمهورى اسلامى را در سرلوحه شعارهاى خود قرار داده بودند و […]

۱۲ فروردین ۱۳۵۸، روز اعلام نتایج همه پرسى در مورد نوع حکومت پس از انقلاب اسلامى بود که طى آن ۹۸/۲ درصد مردم ایران به “جمهورى اسلامى” راى آرى دادند.

 مردم ایران اسلامى اگرچه در طول مبارزات انقلابى خود شعار استقلال ، آزادى ، جمهورى اسلامى را در سرلوحه شعارهاى خود قرار داده بودند و به این ترتیب با فریادهاى خود اجماع قاطع خود را در مورد جمهورى اسلامى اعلام کرده بودند اما جهت تثبیت ثمره مبارزات اسلامى خود در روزهاى دهم و یازدهم فروردین ۵۸ با حضور در پاى صندوق هاى راى به “جمهورى اسلامى” راى قاطعى دادند.

پیش از آن برخى گروه ها و جریانات سیاسى ناهمسو با جریان عمومى مردم پیشنهادهاى مختلفى مانند جمهورى ( بدون قید اسلامى ) و یا جمهورى دمکراتیک و … جهت نوع و شکل حکومت آینده مى دادند.

در این روز ۹۸/۲ درصد مردم با لبیک به نداى رهبر خود پایه هاى نظام اسلامى را تثبیت کردند و خواستار حاکمیت اسلام ناب و مترقى در حکومتى بر پایه مشارکت و حضور مردم در سرنوشت خویش شدند.

پیام امام راحل به مناسبت این روز چنین بود: “صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگ ترین اعیاد ملى و مذهبى ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزى که کنگره هاى قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتى فرود ریخت و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید .”

۱۲ فروردین از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز جمهوری اسلامی نام گرفت و تعطیل عمومی اعلام شد.