یک مسئول حوزه گیاهان دارویی با انتقاد از اینکه استفاده مناسبی از گیاهان دارویی کشور نمی‌شود، گفت: گیاهان دارویی کشور یا خام فروشی می‌شود و یا با استاندارد‌های پایین به فروش می‌رسد. به گزارش خبرنگار اقتصادی روزنامه کیهان، محسن مردی در نشست خبری «امضای تفاهم نامه توانمندسازی تشکل‌های تعاونی روستایی و کشاورزی» با اشاره به […]

یک مسئول حوزه گیاهان دارویی با انتقاد از اینکه استفاده مناسبی از گیاهان دارویی کشور نمی‌شود، گفت: گیاهان دارویی کشور یا خام فروشی می‌شود و یا با استاندارد‌های پایین به فروش می‌رسد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی روزنامه کیهان، محسن مردی در نشست خبری «امضای تفاهم نامه توانمندسازی تشکل‌های تعاونی روستایی و کشاورزی» با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه گیاهان دارویی اظهار داشت: از ۱۳ اقلیمی که در جهان وجود دارد، ۱۱ اقلیم آن در ایران وجود
 دارد. 
وی افزود: همچنین در ایران هفت هزار گونه گیاهی وجود دارد که هزار و ۳۰۰ مورد آن منحصر به فرد است. 
مدیرعامل شرکت طعم طبیعت ادامه داد: تولید گیاهان دارویی ما متاسفانه به میزانی کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا همان میزانی هم که تولید می‌شود در نهایت یا به شکل خام فروشی و یا با استانداردهای پایین به فروش می‌رسد. 

به گفته مردی، کل صادرات گیاهان دارویی ما ۵۰۰ میلیون دلار است که ۳۵۰ میلیون دلار آن صرفا مربوط به زعفران می‌باشد؛ در حالیکه آلمان در حال حاضر از راه صادرات گیاهان دارویی ۳۰ میلیارد دلار درآمد دارد. 
وی به حلقه‌های مفقوده این بخش ‌اشاره کرد و پالایشگاه استانداردسازی، فرهنگ‌سازی و توجه به زنجیره خرید و فروش را سه حلقه مفقوده صنعت گیاهان دارویی دانست. 
مدیرعامل شرکت طعم طبیعت اضافه کرد: در زمینه فرهنگ‌سازی، سلامتکده طوبی را در خیابان فلسطین درست کردیم که تمام کلینیک‌های تخصصی در آن وجود دارد و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار به آنجا مراجعه می‌کنند. 
مردی بیان کرد: درخصوص پالایشگاه استاندارد سازی نیز اولین مرکز را داریم ایجاد می‌کنیم که ۲۵ گیاه در حال حاضر آنجا فرآوری می‌شود که مورد نیاز صنایع بوده و برای تامین مواد اولیه آن هم نیازی به خارج نداریم. 
به گفته وی، چهار هزار و۳۰۰ هکتار برای کشت این محصولات شناسایی کردیم که می‌تواند ۴۰ هزار شغل ایجاد کند. 
مدیرعامل شرکت طعم طبیعت ادامه داد: همچنین شیرین‌کننده طبیعی سِویا درست کردیم که با توجه به اینکه افراد بسیاری بر اثر تغذیه نامناسب دیابت دارند، می‌توانند آن را جایگزین شکر کنند.

کد مطلب : A97091100

📚منبع : کیهان