مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: از ۲۵ دشت آذربایجان شرقی ۱۹ دشت ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی هستند. «یوسف غفارزاده» اظهار داشت: ۴ دشت استان شرایط ممنوعه بحرانی دارند و ۱۵ دشت نیز ممنوعه می‌باشند. وی گفت: بحران آب در آذربایجان شرقی در حال اوج‌گیری است و سالانه تا ۵۰ سانتی‌متر دشت‌های استان افت پیدا […]

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: از ۲۵ دشت آذربایجان شرقی ۱۹ دشت ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی هستند.


«یوسف غفارزاده» اظهار داشت: ۴ دشت استان شرایط ممنوعه بحرانی دارند و ۱۵ دشت نیز ممنوعه می‌باشند.

وی گفت: بحران آب در آذربایجان شرقی در حال اوج‌گیری است و سالانه تا ۵۰ سانتی‌متر دشت‌های استان افت پیدا می‌کنند. وی با اشاره به برنامه مدون سازگاری با کم‌آبی استان در سال آینده و با تأکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی جامع به همین منظور ظرفیت آب‌های تجدیدپذیر استان را ۳ میلیون و ۱۹ هزار متر مکعب و مصرف را ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: در شرایطی که مصرف بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیر در دنیا، عبور از مرز بحران تلقی می‌شود در این استان مصرف به بیش از ۹۴ درجه می‌رسد و هر سال باید تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کرد.

غفارزاده همچنین به ۳۵ هزار هکتار شبکه پایاب در دست اجرا، ۱۲ سد در حال احداث در حوضه آبریز ارس، ۲۳ هزار هکتار شبکه پایاب در دست بهره‌برداری و ۱۴۶ سد در حال استفاده اشاره کرد و خواستار صرفه‌جویی در مصارف آب شد.

 

کد مطلب : A97111108

📚منبع : کیهان