🌀انقلابی بزرگ در کشاورزی…  🌸قال الله تعالی : وَ جَنّات‌ٍ أَلفافاً «16» سوره نبا 🔸و باغستانی‌ پیچاپیچ‌. جناتش‌ گفتند ‌برای‌ اینکه‌ اشجارش‌ سایه‌ انداخته‌ ‌که‌ آفتاب‌ مستور ‌شده‌ زیرا جن‌ بمعنی‌ ستر ‌است‌، و الفاف‌ سر بهم‌ آورده‌ مثل‌ اینکه‌ بهم‌ پیچیده‌ ‌شده‌ ‌باشد (تفسیر اطیب البیان)  أَلْفَافاً»: مفرد آن (لَفّ) یا (لَفیف) است، و […]

🌀انقلابی بزرگ در کشاورزی… 

🌸قال الله تعالی : وَ جَنّات‌ٍ أَلفافاً «16» سوره نبا

🔸و باغستانی‌ پیچاپیچ‌. جناتش‌ گفتند ‌برای‌ اینکه‌ اشجارش‌ سایه‌ انداخته‌ ‌که‌ آفتاب‌ مستور ‌شده‌ زیرا جن‌ بمعنی‌ ستر ‌است‌، و الفاف‌ سر بهم‌ آورده‌ مثل‌ اینکه‌ بهم‌ پیچیده‌ ‌شده‌ ‌باشد (تفسیر اطیب البیان) 

أَلْفَافاً»: مفرد آن (لَفّ) یا (لَفیف) است، و بعضی هم معتقدند که مفرد ندارد، به معنی: انبوه، درهم پیچیده، سر در هم کشیده.

خداوند متعال در این آیه و آیات قبل در این سوره از نعمت های خویش بر بندگانش یاد کرده و این آیه در مقام مدح هست. 

🔸نکته بسیار مهمی که متاسفانه اکثر باغداران ما تحت تاثیر آموزش های سازمان صهیونیستی فائو از آن بی اطلاع و یا با اطلاع غلط هستند و در این آیه ی شریفه به بهترین شکل از آن یاد شده است، بحث فواصل بین درختان باغی است. 
 👈در اکثر باغ ها فاصله های زیادی را بین درختان قرار می‌دهند و دلیل این کار را به نور دهی بهتر به درختان و رشد بهتر درخت و میوه اش و… عنوان میکنند 
که البته طبق آخرین مطالعات و مشاهدات این کار نه تنها مفید نبوده بلکه موجبات خسارات زیاد به باغ و باغدار و محصولاتش را به بار می آورد. 

🔸این در حالی است که با کم کردن فاصله ی بین درختان و به تعبیر قرآن کریم؛ سر به هم آوردن و بهم پیچیده کردن درختان به گونه ای که بر هم  دیگر سایه بیفکنند و گلاویز شوند؛ از مهمترین معضل کشاورزی کشور یعنی تبخیر آب جلوگیری می‌شود و درختان و محصولات باغات در مقابله با باد و طوفان و سرما و حرارت سوزان بسیار مقاوم و کم زیان بلکه بی زیان خواهند شد و علاوه بر بازدهی بیشتر محصولات به علت تراکم بالای درختان، و موجب شدن استفاده بهینه از آب و خاک، رونق هر چه بیشتر اقتصادی و درآمد و سود بالاتر برای کشاورز را به ارمغان آورده و پایداری زیستی محیط باغی را به بهترین نحو به بالاترین حد خود خواهد رساند. 

 همه ی این فواید فقط در گرو رعایت همین نکته به ظاهر کوچک قرآنی میباشد که البته در صورت عدم جامع عمل به این مهم همه موارد مذکور به عکس خواهد بود.

👌هر چه تراکم درختان بیشتر، بهتر.

👌کاشت تک محصولی هم عوارضی دارد که به اطلاع رسیده بود.

 

کد مطلب : 97122111

📚منبع : کانال مرکزی طب اسلامی