انجمن برق‌آبی و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند: رویکرد صفر و یکی در نقد سدها مخصوصاً در سالیان اخیر، صدمات زیادی را در سیل‌های اخیر بر کشور بار نمود. به گزارش وزارت نیرو، انجمن برق‌آبی و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره سیلاب‌های فروردین ۹۸ بیانیه مشترک صادر کردند که در […]

انجمن برق‌آبی و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند: رویکرد صفر و یکی در نقد سدها مخصوصاً در سالیان اخیر، صدمات زیادی را در سیل‌های اخیر بر کشور بار نمود.

به گزارش وزارت نیرو، انجمن برق‌آبی و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره سیلاب‌های فروردین ۹۸ بیانیه مشترک صادر کردند که در بخشی از این بیانیه آمده است: اگر سیلاب‌ها خسارت‌هایی وارد کرده‌اند، بدین معنی است که ما به‌خوبی با آنها سازگار نبوده‌ایم. در تابستان سال گذشته به دلیل تشدید خشکسالی در کشور حدود ۳۴۰ شهر دچار تنش آبی بوده و چهار هزار مگاوات توان نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار خارج‌شده بود. تداوم خشک ‌سالی در کشور موجب شده بود که ۱۵۰ تالاب کشور ما سالیان متمادی رنگ آب به خود ندیده و ریزگردها در جای‌جای کشور، مردم را رنجاندند؛ اما با وقوع سیلاب اخیر این مشکلات تا حدودی حل‌شده.

دراین بیانیه افزوده شده است: گویی همه این رنج بی‌نهایت، بدین دلیل به یکباره بر جانمان ریخته که در سالیان طولانی گذشته، دولت‌ها به لایروبی رودخانه‌ها اهتمام نورزیدند. ما بر این باوریم که لایروبی تنها یک گزینه در میان روش‌های مهندسی رودخانه است و در بسیاری از رودخانه‌ها بهترین روش نیست. 

در این بیانیه آمده است: تکنیک و روش به‌عنوان ابزار علوم تجربی، اموری مقدس و ایدئولوژیک نیستند که باور یا عدم‌باور به آنها کسی را مستوجب عقوبتی سازد. روش‌های مدیریت منابع آب و روش‌های تأمین و عرضه آب و مدیریت سیلاب، همچون احداث سد، انتقال آب، آبخیزداری، ابزارهایی برای رفع نیازهای انسان‌ها با توجه به الزامات محیط‌زیستی هستند.

در بیانیه انجمن برق‌آبی و کمیته ملی سدهای بزرگ افزوده شده است: رویکرد صفر و یکی و عدم اعتدال و میانه‌روی در نقد سدها مخصوصاً در سالیان اخیر، چه فرصت‌های ارزنده و دست‌نیافتنی ملی را به هدر داد و چه صدماتی را به‌عنوان مثال در همین سیل‌های اخیر بر کشور بار نمود.

در این بیانیه آمده است: اکنون نیز بااینکه نقش بی‌بدیل سدها مخصوصاً در جلگه خوزستان برای مهار سیلاب‌های عظیم چند صد ساله مشخص‌شده و بااینکه همگان اذعان می‌کنند اگر سیلاب‌هایی با مجموع دبی ۱۵ هزار مترمکعب بر ثانیه وارد جلگه خوزستان می‌شد، اثری از تمدن در خوزستان باقی نمی‌ماند، ولی باز هم نگاه سد ستیزی برخی را به قضاوت‌های نادرست می‌کشاند. آنها مهار سیلاب‌های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله را نمی‌بینند، ولی همسانی خروجی و ورودی سدها و عبور سیلی با دوره بازگشت حداکثر ۱۰ ساله را در حال حاضر برجسته می‌کنند. به‌جرأت می‌توان گفت که از ۶۴۷ سد ساخته‌شده در ایران، تعداد اندکی خطاهایی در ساخت داشته‌اند و همان‌ها دستاویزی برای شماتت صنعت آب شده‌اند.

در پایان این بیانیه آمده است: ضروری است که امروز نگاه انتقادی و منصفانه به رویکردها و اقدامات گذشته داشته باشیم. از یاد نبریم که عرصه صنعت، عرصه گفت‌وگو برای بهتر شدن است؛ نه عرصه انتقام جویی و تسویه حساب سیاسی!

 

کد مطلب : A98020403

📚منبع : کیهان