رئیس ‌سازمان امور عشایر گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده بارندگی‌های اخیر موجب شده که تولید عشایر ۱/۱ میلیون تن نسبت به سال قبل افزایش یابد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، کرمعلی قندالی در گردهمایی مدیران سازمان عشایر سراسر کشور اظهار کرد: ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود […]

رئیس ‌سازمان امور عشایر گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده بارندگی‌های اخیر موجب شده که تولید عشایر ۱/۱ میلیون تن نسبت به سال قبل افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کرمعلی قندالی در گردهمایی مدیران سازمان عشایر سراسر کشور اظهار کرد: ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود و علاوه ‌بر این عشایر اقدام به باغبانی هم می‌کنند و ۵/۲ درصد تولید در این بخش دارند که این اعداد در مجموع با مقایسه با جمعیت آنها مناسب است.
وی افزود: بر اساس برآوردها تولید عشایر ۱/۱ میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش دارد که دلیل آن بارندگی‌های اخیر است.
رئیس ‌سازمان امور عشایر با بیان اینکه یکی از مصداق‌های عینی اقتصاد مقاومتی فعالیت عشایر در کشور است گفت: تولید عشایر در کشور بالا است اما جمعیت کمی دارند و تولید آنها در شرایط سخت مانند خشکسالی، تگرگ، سیل و… صورت می‌گیرد.
قندالی با بیان اینکه خسارت سیل به بخش عشایر زیاد نبوده است، ادامه داد: بیشترین خسارت مربوط به زیرساخت‌های آب، تاسیسات و محل استقرار عشایر و دام آنها بوده و برآورد شده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به این بخش وارد شده است.
وی گفت: علاوه ‌بر مبالغی که دولت به عنوان خسارت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات خود عشایر اختصاص می‌یابد تا به هر فرد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد با پرداخت چهار ساله داده شود. بر اساس آمار دولت قرار است به دامداران  آسیب دیده از سیل ۵۰۰ هزار تومان برای دام سبک و سه میلیون تومان برای دام سنگین پرداخت شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود حجتی؛ وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی مدیران کل عشایر تاکید کرد: آنچه در دستور کار قرار دارد، این است که بهره زنجیره ارزش در تولیدات کشاورزی و دامپروری عشایر را تعریف کنیم تا بهره‌مندی جامعه عشایر از این زنجیره ارزش بیشتر شود. 
وی تأکید کرد: باید مواردی که جامعه عشایر نیاز دارند، را با حداقل قیمت و هزینه در اختیارش قرار دهیم و محصولاتی که تولید می‌کند را بتوانند در کمترین فاصله با مصرف‌کننده نهایی و با قیمت عادلانه عرضه کنند و سهم عشایر از قیمت نهایی محصولات 
ارتقا یابد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: به ستاد حوادث غیرمترقبه استان‌ها ابلاغ شده است که اعتبارات تصویب شده دولت برای کشاورزان و عشایر پرداخت شود. همچنین بهداشت، آموزش و مسکن عشایر با هماهنگی سایر دستگاه‌ها باید تامین شود تا این قشر زحمت کش بدون دغدغه به تولید بپردازد.
حجتی با‌ اشاره به بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: سال آبی بی‌نظیری را پشت سر می‌گذاریم و این موضوع در کنار مشکلاتی که برای برخی از هم‌ وطنان ایجاد کرده، شرایط خوبی را برای جامعه عشایر به ارمغان آورده است.

 

کد مطلب : A98020901

📚منبع : کیهان