آل‌سعود با هدف جبران کسری بودجه خود به دلیل جنگ یمن، هزینه‌های حج امسال را برای بسیاری از کشورها در مقایسه با سال گذشته، افزایش داده است. یک پایگاه قطری با بررسی افزایش هزینه‌های مراسم حج امسال در بسیاری از کشورها، این مسئله را به افزایش مالیات‌ها و قیمت‌ها در عربستان مرتبط دانست. به گزارش […]

آل‌سعود با هدف جبران کسری بودجه خود به دلیل جنگ یمن، هزینه‌های حج امسال را برای بسیاری از کشورها در مقایسه با سال گذشته، افزایش داده است.

یک پایگاه قطری با بررسی افزایش هزینه‌های مراسم حج امسال در بسیاری از کشورها، این مسئله را به افزایش مالیات‌ها و قیمت‌ها در عربستان مرتبط دانست. به گزارش فارس، پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» نوشت: ، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، به علت بحران مالی حاصل از جنگ یمن، مالیات‌ها را بر تمامی منابع در آمدی خود افزایش داده و سیاست مزبور این بار مراسم حج را نشانه گرفته است. این سیاست صدها هزار مسلمان را تحت تأثیر قرار‌داده و هزینه سفر حج در بسیاری از کشورها به بهانه افزایش قیمت حمل و نقل و اسکان، به میزان مختلفی افزایش یافته است. طبق این گزارش، افزایش هزینه‌های حج، اعتراض برخی کشورهای عربی و اسلامی را موجب شده است.

در پارلمان مغرب ده‌ها نفر از نمایندگان وقتی به افزایش هزینه‌های حج امسال اعتراض کردند، «احمد التوفیق» وزیر اوقاف اسلامی این کشور در جمع نمایندگان حاضر شد و گفت که افزایش هزینه‌ها مربوط به طرف سعودی است. در تونس نیز هزینه‌های حج سال جاری افزایش یافته است؛ وزارت اوقاف این کشور نیز در توضیح این افزایش قیمت، اعلام کرده است که دلیل آن مالیات‌های جدید وضع شده در فرودگاه‌های عربستان و افزایش هزینه حمل و نقل در داخل این کشور است.

الجزایری‌ها نیز از این مقوله مستثنی نبوده‌اند و هزینه‌ برای حجاج الجزایری از ۵۲۵ هزار دینار به ۵۶۵ هزار دینار افزایش یافته است. وزارت اوقاف الجزایر نیز اعلام کرده که هیئتی را به عربستان اعزام کرده تا در خصوص افزایش هزینه‌های اقامت و حمل و نقل با مقامات سعودی رایزنی کند. در این میان حتی حجاج فلسطینی و حجاج اهل غزه هم با افزایش قیمت‌ها از سوی دولت سعودی مواجه شده‌اند، به طوری که امسال باید هر فرد ۵۰۱ دلار بیش از سال گذشته برای حج هزینه کند.

الخلیج اونلاین در بخش پایانی گزارش خود، این افزایش هزینه‌ها را به بحرانی شدن اقتصاد عربستان و کاهش ذخیره ارزی این کشور مرتبط دانسته و نوشته است که ذخیره ارزی عربستان از ۷۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ و پیش از آغاز جنگ یمن به ۴۸۷ میلیارد دلار در ۲۰۱۷ رسیده بود. صندوق بین‌المللی پول نیز دوم خرداد گذشته طی گزارشی، کسری بودجه امسال عربستان را معادل ۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور دانست و اعلام کرد که رشد اقتصادی عربستان در مقایسه با سال گذشته،کاهش خواهد یافت.

رژِیم آل‌سعود در سال ۲۰۱۵ جنگ علیه مردم مظلوم یمن را آغاز کرده است. ریاض بخش اعظم نقدینگی خود را در این جنگ هزینه کرده است. سعودی‌ها علاوه بر آن، برای دامن زدن به جنگ‌های داخلی در عراق و سوریه و برای خرید سلاح از آمریکا و سایر کشورهای غربی، صدها میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، روند فقیر شدن رژیم سعودی طی ماه‌ها و سال‌های آتی ادامه خواهد داشت.

 

کد مطلب : A98043150

📚 منبع : کیهان