عملیات بیابان‌زدایی در ۹۰۰ هکتار اراضی غرب استان سمنان به منظور تثبیت شن‌های روان، جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی مرتع و تولید گرد و غبار انجام شد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار بیان کرد: عملیات بیابان‌زدایی در ۷۰۰ هکتار اراضی بیابانی این شهرستان با تاسیس ایستگاه تثبیت شن و کاشت جنگل انبوه […]

عملیات بیابان‌زدایی در ۹۰۰ هکتار اراضی غرب استان سمنان به منظور تثبیت شن‌های روان، جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی مرتع و تولید گرد و غبار انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار بیان کرد: عملیات بیابان‌زدایی در ۷۰۰ هکتار اراضی بیابانی این شهرستان با تاسیس ایستگاه تثبیت شن و کاشت جنگل انبوه انجام شد.

اسماعیل عرب معصومی با‌ اشاره به‌وجود ۱۰ هزار و ۵۲۳ هکتار اراضی بیابانی در این شهرستان، افزود: برای جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی و مهار گرد و غبار در منطقه، این اداره کل اقدام به عملیات بوته‌کاری و نهال‌کاری، احداث بادشکن، آموزش و ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی در حفاظت، اصلاح و احیای اراضی بیابانی، کنترل هرزآب‌ها و قرق برای کنترل روند بیابان‌زایی و مهار گرد و غبار در استان انجام داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان هم گفت: با هدف تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی بیابان، عملیات بیابان‌زدایی در ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی منطقه محمدآباد- ده‌نمک واقع در شرق این شهرستان به مرحله اجرا درآمده است.وی تصریح کرد: تولید گرد و غبار ناشی از پدیده بیابان‌زایی در منطقه محمدآباد- ده‌نمک علاوه‌ بر تهدیدی جدی برای سلامتی جوامع محلی و همچنین شهر آرادان، تهدیدی برای عرصه تولید و ‌اشتغال به شمار می‌آید که با توجه به این مهم، ضرورت دارد برای کنترل و مهار این پدیده اقدامات بیابان‌زدایی استمرار داشته باشد.

از ۹/۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸/۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳/۶ درصد جنگل است. در استان سمنان ۲۲ کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که حدود یک میلیون و۲۶۳ هزار هکتار از وسعت استان را تشکیل داده است.

 

کد مطلب :  A98043141

📚 منبع : کیهان