به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان براثر خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی دسترسی به آب آشامیدنی و سالم در این استان کم شده طوری که موجب شده تا در بخش آب فاصلاب روستایی۷۷۰ روستای فاقد آب آشامیدنی داشته باشیم.  علی رشیدی افزود: متأسفانه بیش از ۱۳ شهر در استان و ۶۳ […]

 به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان براثر خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی دسترسی به آب آشامیدنی و سالم در این استان کم شده طوری که موجب شده تا در بخش آب فاصلاب روستایی۷۷۰ روستای فاقد آب آشامیدنی داشته باشیم. 
علی رشیدی افزود: متأسفانه بیش از ۱۳ شهر در استان و ۶۳ درصد جمعیت شهری استان با بحران شدید آب مواجهند و باید فکری کرد که اگر نتوانیم منبع پایدار آب برای بخش آشامیدنی استان تهیه کنیم در چند سال آینده فاجعه‌ای رخ می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: در دشت رفسنجان سالانه ۱۲۸ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و کسری مخزن تجمعی‌مان در رفسنجان بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که خیلی فاجعه بزرگی است.
رشیدی بیان کرد: در حفر چاه‌های غیر مجاز اگر جلوگیری کرده بودیم و در صدور پروانه‌ها جانب احتیاط رعایت شده بود و ۲۵ لیتر بر ثانیه داده بودیم این مشکلات نبود.
وی با ‌اشاره به اینکه دشت رفسنجان از یک وضعیت خاص کم آبی رنج می‌برد تصریح کرد: تا زمانی که به مدیریت واحد در بخش آب نرسیم هیچ وقت مشکل آب حل نمی‌شود، هنوز دستگاه‌های مصرف‌کننده آب در حال سبقت گرفتن در راستای بیشتر مصرف کردن آب هستند و بودجه بیشتر می‌گیرند تا طرح‌های خود را اجرا کنند در حالی که وضعیت خوبی نداریم.
رشیدی ادامه داد: سالانه ۶۲ سانتیمتر در دشت رفسنجان و همین متوسط در استان کرمان افت منابع آبی را داریم متاسفانه آینده بدی در انتظار ماست‌  در بخش آب آشامیدنی و کشاورزی کاملا به منابع زیرزمینی متکی هستیم در رفسنجان باید منابع آب را درآینده ذخیره کنیم.
وی در مورد تبدیل آب کشاورزی به صنعت هم گفت: از این طرح استقبال می‌کنیم.
 

کد مطلب :  A98060633

📚 منبع : کیهان