تونل برفی ازنا یکی از هزاران جاذبه طبیعت‌گردی در لرستان است که سرمایی سوزناک را در فصل تابستان به گردشگران می‌بخشد. لرستان با بهره‌مندی از کوه‌های سربه فلک کشیده، آبشارها، رودخانه‌های دائمی، پل‌های تاریخی، طبیعت بی‌نظیر و آثار تاریخی و باستانی، ژئوتوریسم، بوم‌گردی، مذهبی و سلامت، دنیایی از جاذبه‌های متنوع طبیعی را در خود نهفته […]

تونل برفی ازنا یکی از هزاران جاذبه طبیعت‌گردی در لرستان است که سرمایی سوزناک را در فصل تابستان به گردشگران می‌بخشد.
لرستان با بهره‌مندی از کوه‌های سربه فلک کشیده، آبشارها، رودخانه‌های دائمی، پل‌های تاریخی، طبیعت بی‌نظیر و آثار تاریخی و باستانی، ژئوتوریسم، بوم‌گردی، مذهبی و سلامت، دنیایی از جاذبه‌های متنوع طبیعی را در خود نهفته دارد.
آب و هوای چهار فصل این استان ظرفیت قابل توجهی در جذب گردشگر و تجربه جاذبه‌های متنوع را در این استان رقم می‌زند که در زمانیکه در شهرستان پلدختر دمای هوا تا حدود ۵۰ درجه را می‌توان تجربه کرد همزمان در شهرستان ازنا و تونل برفی دمای ۱۰ درجه قابل تجربه است.
شاهد این مثال، تونل برفی یکی از آثار طبیعی منحصر به فرد در شهرستان ازنا است که به‌صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنه اشترانکوه در منطقه کمندان به‌وجود آمده‌است.
از این تونل برفی فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد .این شگفتی بی‌نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در اشترانکوه است؛ دره‌ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن، توده‌ای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید.
برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت. زمانی که به تونل برفی می‌رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها گوشتان را نوازش می‌دهد، آب روانی که تونلی به عرض ۱۰ متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال‌ها ایجاد کرده است.
تونلی که تا بالای سراشیبی دره، امتداد یافته است، اگرچه احتمال ریزش برف وجود دارد اما اکثر گردشگران از داخل تونل دیدن می‌کنند و با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد از سقف بر صورتتان چکه می‌کند.
** تونل برفی ازنا در منطقه اشترانکوه معروف به آلپ ایران قرار دارد و این روزها میزبان گردشگرانی است که از گرما به منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا با انواع گیاهان دارویی پناه می‌برند.
تجربه سرمای برف و یخ در دل تابستان در آلپ ایران امکان‌پذیر است و اینجا در همه فصول سال برف و سرما است.
تونل برفی ازنا یکی از جلوه‌های منحصر به فرد طبیعت در زیست بوم اشترانکوه قرار گرفته است.
تونل برفی یخچالی طبیعی به طول یک کیلومتر از انباشته شدن برف در سالیان متمادی ایجاد شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: به دلیل قرار گرفتن تونل برفی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان ایجاد تأسیسات گردشگری در منطقه وجود ندارد و اغلب افراد طبیعت‌گرد و تورهای علاقه‌مند برای بازدید گردشگران این جاذبه طبیعی هستند.
مهدی بهاروند ادامه داد: ایام گردشگری در این منطقه بعد از عید نوروز تا اواسط تابستان و گاهی تا اوایل شهریور ماه است.
وی عنوان کرد: زمان گردشگری در این منطقه بستگی به میزان گرما دارد که معمولاً تا اواسط تیرماه امکان بازدید از تونل برفی وجود دارد.

 

کد مطلب : A‍‍‍‍‍98042307

📚 منبع : کیهان