📝 تنوع در خزان 🔸 درختان میوه برگ ریز و گیاهان مزروعی متناسب با رنگ و نوع میوه خود در پاییز و اول سرما رنگارنگ می‌شوند رنگ‌های متنوعی از زرد و نارنجی و ارغوانی در حالی که درختان بی‌ثمر برگ ریز خزان در سرما ندارند و از ابتدای بهار دانه دانه برگهایشان سوخته و تیره […]

📝 تنوع در خزان

🔸 درختان میوه برگ ریز و گیاهان مزروعی متناسب با رنگ و نوع میوه خود در پاییز و اول سرما رنگارنگ می‌شوند رنگ‌های متنوعی از زرد و نارنجی و ارغوانی در حالی که درختان بی‌ثمر برگ ریز خزان در سرما ندارند و از ابتدای بهار دانه دانه برگهایشان سوخته و تیره می شود و به تدریج می ریزد.

🔅«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِی الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَامًا ? إِنَّ فِی ذَ?لِکَ لَذِکْرَى? لِأُولِی الْأَلْبَابِ»
🔸 آیا (نشانه لطف‌های خدا را در دنیا) نمی‌بینی که خدا از آسمان آب باران نازل گردانید و آن را در روی زمین در نهرها و جویها روان ساخت آن گاه انواع نباتات گوناگون بدان برویاند باز (از سبزی و خرّمی) رو به خزان آرد و نخست بنگری که زرد شود و آن گاه خدا (چوب و علف) خشکش گرداند؟ همانا در آن صاحبان عقل را تذکر (قدرت و رحمت الهی) است.
📚سوره زمر آیه ۲۱ 

🔸خزان درختان غیر مثمر باعث آلودگی شدید هوا می‌شوند چون برگ‌هایشان به تدریج بر زمین می‌ریزد و به صورت خشک به زمین می‌ریزد و دیر تجزیه می‌شوند اما برگ درختان میوه ناگهانی به زمین می‌ریزند و تر به زمین می‌ریزند و زود هم تجزیه می‌شوند لذا آلودگی هوا ایجاد نمی‌کنند.

 

📚 منبع : واحد معماری و شهرسازی مصاف