رسانه‌های غربی اذعان کردند که تجهیزات نظامی انصارالله یمن که روی هم یک میلیون دلار هم نمی‌ارزیدند توانستند با عبور از بالای سر تجهیزات چند میلیارد دلاری که عربستان از آمریکا خریداری کرده به تاسیسات آرامکو ضربه بزنند و ۵ درصد تولید نفت جهان را مختل کنند. این یعنی چتر امنیتی آمریکا نمی‌تواند از دولت‌های […]

رسانه‌های غربی اذعان کردند که تجهیزات نظامی انصارالله یمن که روی هم یک میلیون دلار هم نمی‌ارزیدند توانستند با عبور از بالای سر تجهیزات چند میلیارد دلاری که عربستان از آمریکا خریداری کرده به تاسیسات آرامکو ضربه بزنند و ۵ درصد تولید نفت جهان را مختل کنند. این یعنی چتر امنیتی آمریکا نمی‌تواند از دولت‌های ثروتمند نفتی خلیج ‌فارس محافظت کند.

 

۲۳ شهریور، «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.
در روزهای گذشته، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصاویری از تاسیسات آرامکو قبل از حمله به آن منتشر کرد.
وی گفت: قادر به ساخت و تولید پهپاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستیم. خسارت‌‌های وارده به آرامکو خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که مقامات سعودی آن را عنوان کردند. عملیات «توان بازدارندگی۲» با حملات پهپادی صورت گرفته که اسناد و مدارک مربوط به آن برای اولین بار رونمایی شد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: نام پهپاد‌هایی که به پالایشگاه آرامکو عربستان حمله کرد «قاصف» و «صماد۳» بود. پهپادهای جدید یمن قادر به حمل چهار راکت مجهز به کلاهک خوشه‌ای هستند. از اماراتی‌ها می‌خواهیم از یمن عقب‌نشینی کنند تا از امنیت برخودار شوند.
وی در ادامه گفت: یمن هرگز در زمینه پاسخ به تجاوز‌ تردید نمی‌کند و حمله به تمام اهداف در خاک کشورهای متجاوز را حق خود می‌داند.
بازتاب حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان همچنان ادامه دارد.
ناتوانی تسلیحات پیشرفته آمریکایی
در همین رابطه آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت: عربستان میلیاردها دلار برای محافظت از این کشور دارای ذخایر عظیم نفتی هزینه کرد اما نتوانست مانع از حمله موشکی و پهپادی شود و این حمله ضعف‌هایی از این کشور را نمایان ساخت که حتی پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکا نتوانست آنها را برطرف کند.
در ادامه این گزارش آمده است: سعودی‌ها و متحدان آمریکایی آنها اکنون باید به فکر آن باشند که چگونه از تکرار این حمله یا حملات بدتر از آن همچون حمله به تاسیسات صادرات عربستان در خلیج ‌فارس یا تاسیسات آب شیرین این کشور جلوگیری کنند که تأمین‌کننده آب آشامیدنی است.
آسوشیتدپرس تأکید کرد: عربستان سعودی چندین سامانه پیشرفته موشکی دفاعی پاتریوت دارد، سامانه‌ای که علی‌القاعده باید هواپیمای متخاصم یا موشک‌های کوتاه برد بالستیک را هدف قرار دهند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اذعان به ناتوانی سیستم‌های پیشرفته این کشور گفت: گاهی سیستم‌های پدافند هوایی در سرتاسر جهان نتیجه متناقضی را نشان می‌دهند، حتی بهترین سامانه‌ها نیز همیشه اهداف را رهگیری نمی‌کنند.
پمپئو تأکید کرد: ما تلاش خواهیم کرد تا چنین حملاتی دیگر با موفقیت انجام نشوند.
وی افزود: ایالات متحده پیش از این هرگز با موردی همانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و با این مقیاس رو‌به‌رو نشده بود. وی ضمن اینکه حمله به این تاسیسات را یک اقدام جنگی خواند، در عین حال نحوه واکنش واشنگتن به این موضوع را مشخص نکرد.
وزیر خارجه آمریکا در بازگشت از عربستان طی مصاحبه‌ای در هواپیما تأکید کرد که سفرش به عربستان به منظور دستیابی به صلح بوده است و نه یک جنگ دیگر.
پمپئو با بیان اینکه ترامپ از او خواسته است بر برقراری صلح در منطقه متمرکز شود گفت: امیدوارم جمهوری اسلامی ایران به این مسئله نگاهی مشابه داشته باشد.
رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق در مصاحبه با برنامه رادیویی «آن پوینت» (On Point) گفت: ما در بحرین پایگاه نظامی مفصلی داریم. ناوهای ما دائماً در خلیج ‌فارس بالا و پایین می‌روند… اگر این موشک‌ها یا پهپادها از فراز خلیج ‌فارس عبور کرده آیا نیروهای آمریکایی آنها را رصد کرده‌اند؟… اگر نه حتما باید یک تحقیق و تفحص فوری و مفصل در این‌باره و علت این ناکارآیی صورت گیرد… این می‌تواند از نظر امنیتی و فنی بسیار حیاتی باشد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: ‌ترکیبی از چند موشک کروز و پهپاد که روی هم یک میلیون دلار هم نمی‌ارزیدند توانستند با عبور از بالای سر تجهیزات چند میلیارد دلاری که عربستان خریداری کرده به تاسیسات آرامکو ضربه بزنند و ۵ درصد تولید نفت جهان را مختل کنند.
شلیک به دکترین سوخته
نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: موشک‌هایی که به خاک عربستان اصابت کرد نه فقط مخازن نفتی را از بین برد، بلکه ضربه نهایی را به دکترینی وارد کرد که طی سال‌های اخیر به‌تدریج کمرنگ می‌شد؛ این باور که آمریکا چتر امنیتی است که می‌تواند از دولت‌های ثروتمند نفتی خلیج ‌فارس‌ـ  به‌ویژه در برابر ایران‌ـ محافظت کند.
در دفاع از خود تعلل نمی‌کنیم
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با سی ان ان در پاسخ به این سؤال که «اگر ارتش آمریکا یا عربستان در حال حاضر ایران را هدف قرار دهند, پیامدهای این اقدام شامل چه مواردی می‌شود؟» گفت: به راه افتادن یک جنگ تمام‌عیار.
خبرنگار در ادامه سؤال کرد «این سخنان جدی شما درباره این موضوع است؟» و ظریف در پاسخ گفت: من سخنان جدی در ارتباط با دفاع از کشورمان می‌گویم. من سخنانی جدی در این‌باره می‌گویم که ما خواهان جنگ نیستیم, ما نمی‌خواهیم در یک رویارویی نظامی حضور داشته باشیم. ما بر این باوریم که یک رویارویی نظامی بر اساس فریبکاری، وحشتناک است. ما شاهد تلفات زیادی خواهیم بود. اما ما در دفاع از خاک خود تعلل نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با انتشار ویدیویی از اعترافات پمپئو که گفته بود در زمان ریاست بر سیا، دروغ می‌گفتند و تقلب می‌کردند، نوشت: پمپئو! عادات قدیمی‌به سختی‌ترک می‌شود. «دروغ و تقلب» و خود را خوار و ذلیل مشتری‌های خارجی کردن که بی‌اعتنایی کامل به خون و ثروت را پنهان می‌کنند، در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. مسیر رستگاری: فرصت را غنیمت شمرید برای اینکه به فاجعه یمن پایان دهید – نه اینکه آن را گسترش دهید.
ناکامی‌آمریکا
در پروژه محکوم‌سازی ایران
تلاش آمریکا برای صدور بیانیه علیه ایران با مخالفت سایر اعضاء ناکام ماند.
در نشست عادی شورای امنیت که به ریاست روسیه برگزار شد، گزارش دبیرکل درخصوص عملیات یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان قرائت شد.
نماینده آمریکا سعی کرد تا ایران را به‌عنوان مقصر این حمله قلمداد کرده و دیگر اعضای شورای امنیت را وادار به همراهی درخصوص این ادعا کند.
نماینده آمریکا پس از ناکامی‌ در جلب حمایت اعضای دیگر درخصوص مقصر جلوه‌دادن ایران، پیشنهاد برگزاری جلسه غیرعلنی شورای امنیت با هدف صدور بیانیه درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان را مطرح کرد، اما روسیه این پیشنهاد را نیز نپذیرفت.
سخنگوی پنتاگون پنجشنبه از گفتن اینکه ایران مبدأ حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده خودداری کرد.
جاناتان‌هافمن، سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا حمله به «آرامکو» از ایران انجام شده گفت: ما می‌خواهیم سعودی‌ها اعلام کنند که این حملات از کجا انجام شده‌اند.» ‌هافمن گفت دولت آمریکا نمی‌خواهد قبل از تحقیقات سعودی‌ها در این‌باره اظهارنظر کند.
در حالی که پنتاگون گفته نمی‌خواهد زودتر از تحقیقات عربستان سعودی درباره عاملان این حمله اظهارنظر کند، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرده که «کاملاًً واضح» است که ایران عامل حمله بوده است.
تناقض در موضع‌گیری‌های این دو مقام، تازه‌ترین رویدادی است که ناهماهنگی‌ها و آشفتگی‌های دولت ترامپ را نشان می‌دهد.
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: مقامات سازمان‌های اطلاعاتی هشدار داده‌اند که شواهد برای متهم کردن ایران بسیار ناچیز (ناکافی) است. لذا ترامپ باید بداند که قانع‌کردنِ افکار عمومی بسیار سخت است.
در ادامه گزارش آمده است: رکس تیلرسون (که چهارده ماه وزیر خارجه بود و توسط ترامپ برکنار شد) گفته: «من مطمئنم که در این ماجرا، اثرِ انگشت ایرانیها را ممکن است پیدا کنیم ولی اثر دستشان را خیر!» (اثبات «دست داشتن» ایران در ماجرا سخت است)
مقاله نیویورک تایمز می‌افزاید: علاوه بر مشکل «اعتبار» حرف‌های ترامپ، محمد بن‌سلمان هم مشکل «مقبولیت» و اعتبار در عرصه بین‌المللی دارد. او بارها دست داشتن در قتل جمال خاشقچی را تکذیب کرده ولی افکار عمومی دنیا متقاعد نشده است.
نیویورک تایمز همچنین در گزارش دیگری نوشت: تعهد آمریکا به دفاع از کشورهای خلیج ‌فارس با جدی‌ترین آزمون از زمان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ رو‌به‌رو شده است.
بحران روحی بن‌سلمان
کاربر توییتری معروف عربستان به نام «مجتهد» تأکید کرد، ولیعهد سعودی پس از حمله آرامکو، وضعیت روانی بسیار بدی را سپری می‌کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه النشره، محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو که در تاریخ عربستان بی‌سابقه است در حالت روانی بسیار بدی به سر می‌برد و در آستانه فروپاشی عصبی است به‌طوریکه این وضعیت موجب شده که وی دوز داروهای آرام‌بخش‌ خود را دو برابر کند.
وی افزود: بن‌سلمان اگرچه وانمود به آرامش می‌کند اما در واقع آشفته و نگران است. آل‌سعود این بار به دلیل نگرانی از سرنوشت نفت و جنگی که آنان را نابود کند، این مسئله را جدی گرفته‌ و بر این باور هستند که عدم اصلاح اوضاع موجب نابودی آنها می‌شود.
عبدالله‌بن سلطان‌بن ناصر آل‌سعود، شاهزاده سعودی که چندی پیش مدعی شده بود کشورش می‌تواند طی هشت ساعت ایران را نابود کند، این توییت خود را پاک کرد.
عبدالله بن سلطان پنجم سپتامبر در توییتی نوشته بود:هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند مقابل وحدت و عزم و قیام ما بایستد. عربستان سعودی می‌تواند طی هشت ساعت ایران را نابود کند.
او سپس ویدئویی را منتشر کرد که مربوط به دو سال پیش بود و در آن، یک تحلیلگر سعودی در شبکه‌ای سعودی گفته بود: کشورش می‌تواند با موشک‌های دی.اف.۳  هر نقطه‌ای در ایران را ویران کند. عبدالله‌بن سلطان در ادامه نوشته بود: البته این فیلم مربوط به دو سال پیش است، یعنی قبل از خرید اف.۳۵ اس.ای، قبل از خرید و توسعه سامانه‌های پدافند هوایی و نیروی دریایی و زمینی و هوایی با موشک‌های پیشرفته… آنچه پنهان است، بزرگ‌تر از اینهاست.
اکنون با مراجعه به صفحه توییتر این شاهزاده سعودی که کشورش هدف حملات انصارالله یمن قرار گرفته و تأسیسات بزرگ‌ترین شرکت نفتی عربستان و دنیا به آتش کشیده شده و سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی عربستان نتوانسته حمله را شناسایی و با آن مقابله کند، دیگر این توییت در صفحه توییتر این شاهزاده دیده نمی‌شود.
این توییت، دو هفته پیش هم تمسخر بسیاری از کاربران توییتر را در پی داشت.
جنگ با ایران، کابوس است
به گزارش فارس، بیل کریستول، از ستون‌نویس‌های معروف روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی با موضوع تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران بعد از عملیات تلافی‌جویانه یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی، نوشته است که واشنگتن نباید با جنگ به نمایندگی از ریاض، خود را به مزدور سعودی‌ها تبدیل کند.
کریستول با‌ اشاره به توصیه گروه‌های تندرو در آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران، نوشت: این، حتی از تصور ضعف آمریکا هم خطرناک‌تر است، چراکه می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. ایران به نقاطی در عربستان سعودی، امارات عربی متحده یا بحرین حمله می‌کند و نیروهای آمریکایی در عراق یا افغانستان را هدف قرار می‌دهد.
وی در ادامه تأکید کرد: یک جنگ تمام‌عیار با ایران، یک فاجعه و کابوس خواهد بود. ایران جمعیتی دو برابر عراق دارد و حریفی به مراتب توانمندتر از آن چیزی است که عراق بود.
علی‌رغم تأثیر عملیات حمله به تأسیسات نفتی ریاض بر بازار جهانی نفت، اکثر آمریکایی‌ها مخالف مشارکت نظامی واشنگتن در هرگونه پاسخ احتمالی عربستان به حملات آرامکو هستند.
طبق نتایج نظرسنجی پایگاه تحلیلی بیزنس اینسایدر، تنها ۱۳ درصد از مردم آمریکا از پیوستن ارتش آمریکا به تقابل نظامی عربستان سعودی در پی عملیات حمله پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی «آرامکو» عربستان حمایت کرده‌اند.
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که تنها ۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باور بودند که آمریکا باید هرگونه کمک نظامی لازم را در اختیار عربستان سعودی قرار دهد.
بیزنس اینسایدر در تحلیل نظرسنجی خود نوشت که به‌طور خلاصه، علی‌رغم آنکه حمله به تأسیسات آرامکو، پیامدهای چشمگیری به همراه داشته و بر پنج درصد از عرضه روزانه نفت جهان تأثیر گذاشته است و موجب افزایش قیمت نفت شده است، مردم آمریکا چندان از مداخله نظامی آمریکا در جنگ سعودی یا اقدام نظامی از جانب این کشور در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، حمایت نمی‌کنند.
رسانه‌های آمریکایی طی چند روز گذشته به نقل از مقام‌های پنتاگون نوشته بودند ارتش فهرستی از اهداف نظامی در ایران را برای آقای ترامپ برده‌اند اما رئیس‌جمهوری آمریکا گفته تمایلی به اقدام نظامی که عواقب آن آمریکا را به یک جنگ رویارو با ایران بکشاند ندارد و از ژنرال‌های خود خواسته گزینه‌های بهتری برایش فراهم کنند.
هنری رم، کارشناس اندیشکده یورویشیا گروپ به شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفت: اینجا دو چیز مطرح است؛ یک اعتبار دولت آمریکا و دوم مستندات به‌جا مانده از حمله… دولت آمریکا در دو سال و نیم گذشته اعتبار جهانی خود را به شدت از دست داده و مانند گذشته نیست که هر چه کاخ‌سفید می‌گوید جهان به راحتی بپذیرد.

 

کد مطلب : A98070111

📚 منبع : کیهان