مجله آمریکایی «نشنال اینترست» نوشته روسیه زیر دریایی در اختیار دارد با نام «بوری» که قادر است، حتی در صورتی که آمریکایی‌ها با حمله پیش دستانه روسیه را نابود کرده باشند، آمریکا را خالی از سکنه کند!   رقابت تسلیحاتی روسیه و آمریکا بعد از جنگ سرد نه تنها به پایان نرسیده بلکه دو طرف […]

مجله آمریکایی «نشنال اینترست» نوشته روسیه زیر دریایی در اختیار دارد با نام «بوری» که قادر است، حتی در صورتی که آمریکایی‌ها با حمله پیش دستانه روسیه را نابود کرده باشند، آمریکا را خالی از سکنه کند!

 

رقابت تسلیحاتی روسیه و آمریکا بعد از جنگ سرد نه تنها به پایان نرسیده بلکه دو طرف طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای پیشی گرفتن ازیکدیگر کرده‌اند. برخی از کارشناسان حتی از شروع دوره جدیدی از جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی بین روسیه و ناتو به رهبری آمریکا خبر می‌دهند. هفته گذشته ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داد برتری نظامی ناتو در مقابل روسیه در حال از بین رفتن است. دیروز نیز مجله آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارش دیگری از توان بالای زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه خبر داد و نوشت: زیردریایی روسیه از نوع «بوری» قادر است آمریکا را خالی از سکنه کند، حتی اگر نیروهای هسته‌ای روسیه در حمله پیش‌دستانه از بین رفته باشند. این نشریه یادآور شد که برخلاف زیردریایی‌های شوروی سابق، زیردریایی طرح «بوری» به خاطر پوشش بدنی جدید و استفاده از انرژی هسته‌ای می‌تواند برای ماهها در زیر آب باقی بماند.


در بخشی از مقاله نشنال اینترست می‌خوانیم: «زیردریایی بوری در مقایسه با زیردریایی‌های آمریکایی، قابلیت حرکت ساکت‌تر و با سرعت سریع نامحسوس (به اندازه ۵۰ گره دریایی) را دارند. این زیر دریایی به ۱۶ موشک پی-۳۰ «بولاوا» و ۶ واحد مانوردهنده دارای هدایت مجزا به وزن ۱۵۰ کیلوتن مجهز است. این به معنای آن است که این زیردریایی می‌تواند به سمت مناطق مسکونی و پایگاه‌های نظامی در فاصله ۹۰۰۰ کیلومتری،۷۲ کلاهک هسته‌ای شلیک کند».


به گزارش تسنیم نویسندگان این مقاله یادآور شده‌اند که در حال حاضر روسیه فعالانه در حال ساخت زیردریایی‌های نسل جدید «بوری» است. این زیردریایی‌ها، دارای مانور پذیری بیشتر، حرکت سریع و در عین حال نامحسوس و دارای تسلیحات نظامی مدرنیزه شده و همچنین سیستم‌های نظارتی و ارتباطی مدرن هستند. به نوشته این نشریه، البته زیردریایی «بوری» تنها نیمی از نیروهای دریایی دارای بازدارندگی هسته‌ای را تشکیل می‌دهد. ناوگان نظامی- دریایی روسیه دارای چهار زیردریایی از نوع «خاباروفسک» مجهز به دستگاه‌های شناور اتمی بدون سرنشین هستند که قادر به نابودی شهرها و پایگاه‌های نظامی دریایی ساحلی دشمن است. نویسندگان این مقاله معتقدند، در صورت بروز درگیری هسته‌ای و حمله به روسیه، این کشور همچنان می‌تواند به نیروهای دشمن پاسخ داده و با داشتن چنین زیردریایی‌هایی آنها را نابود کند. درپایان این گزارش آمده است: «در سال‌های جنگ سرد، زیردریایی‌های روسی پرسروصدا‌تر از زیر دریایی‌های غربی بودند و این بدان معناست که آسیب پذیری شان بیشتر بود. اما این مشکل حل شده و اکنون مجهز شدن زیر دریایی پروژه بوری آن را بی‌صدا کرده و قادر است بدون جلب توجه با سرعت بیشتری حرکت کند.

 

کد مطلب : A98070448

📚 منبع : کیهان