دبیرکل حزب‌الله لبنان حکومت عربستان را یک نظام کهنسال دانست و تاکید کرد که این نظام مراحل پایانی عمر خود را می‌گذراند.   « سیدحسن نصرالله» طی یک گفت‌و‌گوی مفصل با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، که شبکه تلویزیونی العالم آن را پخش کرد، تحولات جاری منطقه را از جنبه‌های مختلف، مورد […]

دبیرکل حزب‌الله لبنان حکومت عربستان را یک نظام کهنسال دانست و تاکید کرد که این نظام مراحل پایانی عمر خود را می‌گذراند.

 

« سیدحسن نصرالله» طی یک گفت‌و‌گوی مفصل با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، که شبکه تلویزیونی العالم آن را پخش کرد، تحولات جاری منطقه را از جنبه‌های مختلف، مورد بحث و بررسی قرار داد.

 از ایشان سؤال شد که اخیرا مقام معظم رهبری در ارتباط با عربستان اظهار داشتند، (غربی‌ها) این کشور را دارند به سلاح هسته‌ای و موشک تجهیز می‌کنند. ایشان فرمودند؛ ما از این کار ناراحت نیستیم، زیرا به زودی این تجهیزات در اختیار مجاهدان اسلام قرار می‌گیرد. با توجه به‌اشراف جنابعالی به مسائل منطقه و عربستان، این فرمایش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیرکل حزب‌الله، که حتی در میان دشمنان و سران رژِیم صهیونیستی به راستگویی معروف است و پیش‌بینی‌هایش درست از آب در می‌آید، در پاسخ اظهار داشت: نظام عربستان، یک نظام کهنسال است. می‌توان گفت که این نظام به دلایل طبیعی، در مراحل پایانی عمر خود قرار دارد. ظلم و غارت اموال مردم در ۱۰۰ سال گذشته، فساد گسترده، سرکوب آزادی‌ها و همه چیز را برای خود خواستن، از جمله این دلایل است. اما آنچه که عمر این نظام سیاه را به پایان می‌رساند و به پایان خواهد رساند، کینه توزی مقامات کنونی آن است؛ این کینه توزی با دشمنی‌هایی که از‌ مقامات سابق این کشور سراغ داریم، از نظر ساختار و شکل، متفاوت است. به عنوان مثال، «محمد بن سلمان»(ولیعهد عربستان) علیه یمن اعلام جنگ می‌کند و عربستان در این کشور کشتار‌های وحشتناکی راه می‌اندازد و تجاوزات گسترده‌ای به این کشور می‌کند. (این تجاوزات) از جمله اقداماتی است که برای آینده نظام سعودی پیامد خواهد داشت.

نصرالله افزود: دخالت آشکار عربستان در امور دیگر کشور‌ها، نکته دیگری است. عربستان به ویژه طی دو دهه اخیر، تمایل زیادی داشته که خود را دوست همه کشور‌ها و امت‌های عربی نشان دهد… اما، برای اولین بار است که صدای «مرگ بر آل‌سعود» را در چند کشور عربی می‌شنویم. برای اولین بار است که می‌شنویم گروه‌های سیاسی و مردمی یا نظام‌ها در کشورهایی چون بحرین، یمن، عراق، افغانستان، پاکستان و این روز‌ها نیز در لیبی(به خاطر درگیری‌های طرابلس) به دلیل جنایات آل‌سعود و مداخلات آن در جهان عرب، مواضعی را علیه این خاندان اتخاذ می‌کنند… در بسیاری از کشور‌های عربی و اسلامی شخصیت‌ها، علما، احزاب و حرکت‌هایی وجود دارند که به شدت از عربستان منزجر هستند و رفتار نظام این کشور را مردود می‌دانند.

دبیرکل حزب‌الله توضیح داد: ترامپ اخیرا… گفته است: تماسی با پادشاه عربستان داشتم، به او گفتم تو را دوست دارم، تو پول زیادی داری، ما به خاطر شما مخارج زیادی کرده‌ایم و تو باید این پول‌ها را برگردانی. ترامپ گفت، آنها در یک مرحله به من ۴۵۰ میلیارد دلار پرداخت کرده اند، دستیابی به این مبلغ آسان‌تر از دریافت صد‌ها میلیارد دلار از فلان مرکز تجاری در نیویورک بوده است. در مقابل، وقتی به عربستان، مقامات این کشور و رسانه هایش نگاه می‌اندازیم می‌بینیم سکوت در پیش گرفته اند، حتی دوستان عربستان در جهان هم سکوت کرده‌اند و هیچ اظهار نظری نمی‌کنند. این نهایت ذلت و پستی است. ترامپ هنوز هم چنین اظهاراتی را بر زبان می‌آورد و آنها را مسخره می‌کند. آمریکایی‌ها هم می‌خندند و دست می‌زنند.

دبیرکل حزب‌الله اظهار داشت: به صراحت می‌گویم که تاریخ سعودی، هیچ‌گاه ذلت، پستی و سخافتی که امروز حاکمانش تجربه می‌کنند، را شاهد نبوده است. به همین خاطر، تصور من این است که این گروه نمی‌توانند ماندگاری طولانی داشته باشند، سنت‌های الهی و تاریخی می‌گوید که این جماعت ممکن نیست بتواند برای مدت زمان طولانی باقی بمانند.

نصرالله در‌باره دیدگاه‌های کلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره تقریب میان مذاهب اظهار داشت: شخص رهبری معظم اهتمام خاصی به حضور در این کنفرانس‌ها، سخنرانی در آنها و دیدار با میهمانانش دارند. در بسیاری از این نوع کنفرانس‌ها شاهد بوده ایم که جناب ایشان میان حاضران در کنفرانس حضور یافتند و به دور از هرگونه ملاحظات امنیتی، با علمای شیعه و سنی دیدار کرده‌اند. این کار نشان می‌دهد که ایشان به شدت تمایل دارند چنین فضا و فرهنگی را ایجاد نمایند. مورد دیگر، تایید تجمع علماء با محوریت وحدت است، مثلا در لبنان ما نشستی با عنوان تجمع علمای مسلمان داریم که تجربه بسیار موفقی است. در این نشست بسیاری از علمای شیعه و سنی حاضر می‌شوند، علمایی که غالبا سفر‌ها و دیدار‌هایی هم در ایران دارند و حتی رهبر معظم از ایشان استقبال کردند و در گفت‌و‌گو با آنان، این تجربه لبنانی را ستودند و خواستار توسعه این تجربه به تمامی کشور‌های اسلامی شدند.

وی افزود: در سال‌های اخیر برای برجسته سازی موارد اختلافی میان شیعیان و سنی‌ها تلاش بسیاری شده و متاسفانه در طرف سنی‌ها، جنبش‌هایی چون جنبش‌های وهابی و تکفیری و حتی برخی شبکه‌های ماهواره ای، مثل صفا یا وصال در پی تکفیر شیعه و منتسب کردن دروغ‌های زیادی به شیعیان بر آمدند. یعنی افکار و معتقداتی را به شیعیان نسبت می‌دهند که شیعیان به آنها باور ندارند. در مقابل هم شبکه‌های ماهواره‌ای منتسب به شیعیان و حتی برخی شخصیت‌های شیعی فعال شده‌اند که گویا مشغله‌ای درباره قضایای عصر جدید، قضایای امت اسلام، استکبار جهانی، طاغوت، استبداد، آزادی‌ها و دفاع از کرامات و مقدسات ندارند، بلکه تمام مشغله آنان برانگیختن اختلافات و استفاده از لعن و نفرین و فحاشی است. اینها مواردی هستند که رهبری معظم از آن به عنوان تشیع انگلیسی تعبیر کرده‌اند. احساس این است که این گروه‌ها، اتاق فکر واحدی دارند که هر دو سو را مدیریت می‌کنند. مثلا برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای شیعه، برخی از همسران رسول خدا (ص) یا برخی از صحابه رسول خدا (ص) را لعن و نفرین می‌کنند. در مقابل نیز شبکه‌های وهابی با تقطیع همین موارد، آن را باز نشر می‌دهند، به این معنی که برای ایجاد فتنه، هر یک از این گروه‌ها کار طرف مقابل را تکمیل می‌کند. طبیعی است این روند تاثیرات مخربی در بخش زیادی از افکار عمومی مسلمانان برجای می‌گذارد.

سید حسن نصرالله این تعبیر که درگیری‌های منطقه‌ای ، درگیری میان ایران و عربستان است، را نادرست خواند و گفت: درگیری در منطقه، قبل از شکل گیری جمهوری اسلامی ایران، یعنی زمانی که جهان به دو محور اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا و غرب تقسیم می‌شد، وجود داشته است. آن زمان شاهد درگیری عربی – اسرائیلی نیز در منطقه بوده ایم. درگیری عربی- اسرائیلی از سال ۱۹۴۸ یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است. مشکل عربستان با بسیاری از کشور‌های عربی و جنبش‌های مقاومت در منطقه، مشکلی است که قدمت آن، فراتر از زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران است. این حقیقتی که همگان بدان آگاهند، وقتی انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و شاهی که بازیچه آمریکا و رفیق هم پیمانان آمریکا در منطقه بود، سقوط کرد، و ایران به قضیه فلسطین و امور مرتبط به جنبش‌های مقاومت، مظلومان و مستضعفان توجه کرد. از همان روز‌ها بود که عربستان دشمنی با ایران را آغاز نمود. با این آگاهی که امام خمینی و مقامات جمهوری اسلامی از همان روز‌های اول، دست دوستی به سوی تمامی کشور‌های عربی و اسلامی دراز کرده بودند، اما آل‌سعود از همان اول به این نتیجه رسیده بودند که وجود این نظام اسلامی، خطری برای منافع آمریکا و اسرائیل و تهدیدی برای طغیانگران، مستبدان و آنانی است که بازیچه آمریکا و اسرائیل در منطقه‌اند. در نتیجه،(سعودی ها) دشمنی را آغاز کردند. آنان در دوران جنگ صدام حسین علیه ایران، در کنار عراق ایستادند و در روزگاری که قیمت نفت خیلی پایین بود، ۲۰۰ میلیارد دلار به او کمک کردند. یکی از حاکمان عرب یعنی شاهزاده «نایف» که درگذشت، گفته بود: اگر می‌توانستیم پول بیشتری به صدام حسین بدهیم این کار را می‌کردیم. طرفی که علیه ایران دشمنی، جنگ و توطئه را آغاز کرده، عربستان بوده است. این در حالی بود که ایران دست دوستی به سوی آنان دراز کرده بود… عربستان در لبنان همواره دشمن جنبش‌های مقاومت بود. این موضوعی است که قدمتش به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌رسد. پس مشکلات ما با عربستان ارتباطی به ایران ندارد، مشکلات تاریخی مقاومت فلسطین ارتباطی به ایران ندارد. به عنوان مثال، وقتی میان عربستان و «جمال عبدالناصر»(رئیس‌جمهور اسبق مصر) عداوتی شدید رخ داد، هنوز جمهوری اسلامی ایران شکل نگرفته بود. در نتیجه، دلایل واقعی درگیری‌های منطقه‌ای، به قبل از شکل گیری جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. وقتی جمهوری اسلامی شکل گرفت و به قضایای امت اسلام و عرب اهتمام نشان داد، عربستان در موضع عداوت با ایران قرار گرفت.

 

کد مطلب : A98070454

📚 منبع : کیهان