عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور گفت: حدود ۸۵ درصد به واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا وابسته هستیم اما شرکت‌های خارجی به دنبال وابستگی ۱۰۰ درصدی ایران هستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عمار صالحی فارسانی درباره وضعیت تولید و واردات ماهی قزل آلا اظهار کرد: ایران جزء دو کشور بزرگ تولید‌کننده ماهی قزل […]

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور گفت: حدود ۸۵ درصد به واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا وابسته هستیم اما شرکت‌های خارجی به دنبال وابستگی ۱۰۰ درصدی ایران هستند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، عمار صالحی فارسانی درباره وضعیت تولید و واردات ماهی قزل آلا اظهار کرد: ایران جزء دو کشور بزرگ تولید‌کننده ماهی قزل آلا در دنیاست. این ماهی ارزش غذایی بالایی دارد و قیمت آن در ایران یک پنجم قیمت جهانی است.
وی افزود: این صنعت در حال حاضر در مناطق مختلف کشور رشد کرده و در مناطق محروم، دور افتاده و روستایی کشور گسترش یافته است و‌اشتغالزایی بالایی در کشور دارد و توانسته از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری کند.

عضو هیئت‌مدیره  اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور ادامه داد: در حال حاضر در حدود 100 هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می‌شود که این قابلیت وجود دارد به ۵۰۰ هزار تن برسد و برای تنوع بخشی به سبد پروتئینی مردم می‌تواند به همراه گوشت قرمز و مرغ با قیمت مناسبی به دست مصرف کنندگان برسد.

صالحی تصریح کرد: پرورش ماهی قزل آلا در ایران از ۶۰ سال پیش با واردات تخم چشم زده به کشور آغاز شد اما تولید این محصول از دهه ۷۰ رشد چشمگیری یافت و سرمایه‌گذاری زیادی برای تولید آن انجام شد.
وی افزود: واردات تخم‌های خارجی به کشورمان باعث شد که مراکز تکثیر تخم داخلی آلوده شود که در این ارتباط ظن بیوتروریسم بودن و نقش دیگر کشور‌ها مانند فرانسه، اسپانیا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی دیگر مطرح است، زیرا باعث کاهش تولید داخلی و جایگزینی واردات شد.

عضو هیئت‌مدیره  اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور تصریح کرد: هدف دیگر کشورهای رقیب این بود که تولید تخم ماهی قزل آلا در ایران از بین برود تا آنها خود به تنهایی بتوانند نیاز بازار ایران را تامین کنند؛ در دهه ۸۰ کل نیاز به تخم این ماهی در کشور تولید می‌شد اما در دهه ۹۰ بخش عمده‌ای از تولیدات ما در این بخش از دست رفت و کشور وابسته شد.

صالحی فارسانی گفت: مسئولان سازمان دامپزشکی در مقطعی برای آلوده شدن مزارع تخم چشم زده ماهی قزل آلا به تولید کنندگان هشت میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد که این به معنی آن است که واردات از کانال رسمی انجام شده و سازمان دامپزشکی در آن مقطع اهمال کرده است.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور اظهار داشت: حدود ۸۵ درصد به واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا وابسته هستیم اما شرکت‌های خارجی به دنبال وابستگی ۱۰۰ درصدی بازار بزرگ ایران هستند.
صالحی فارسانی اظهار داشت: بر خلاف آنچه مطرح می‌شود بچه ماهی تمام ماده ایرانی کیفیت بهتری از نمونه خارجی خود دارد و مقاومت آن نسبت به بیماری‌ها نیز بالاست  که این امر برای تولید کنندگان توجیه بالایی ایجاد می‌کند و تنها زمان رشد این محصول در مقایسه با برخی از نمونه ها کندتر است.

وی با بیان اینکه تحریم فرصت خوبی برای تولید تخم چشم زده قزل آلا در داخل و برای تولید کنندگان داخلی و همچنین تولید کنندگان خارجی ایجاد کرده است، گفت: در این شرایط امکان عرضه تخم داخلی به قیمت پایین تر و تامین کل نیاز بازار داخلی وجود داشت اما با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این محصول رقابت نابرابری ایجاد شد. شرکت‌های خارجی که در حال حاضر در ایران مزرعه دارند به جای تولید اقدام به واردات بیشتر کردند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی  کشور اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام سازمان دامپزشکی کشور ۲۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا در سال گذشته به کشور آمده است اما برای واردات این محصول به جای دو تا دوونیم میلیون یورو حدود پنج میلیون یورو هزینه شده و دوونیم تا سه میلیون یور ارز دولتی در این مسیر گم شده است.

وی با بیان اینکه برای واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا با ارز دولتی بیش اظهاری صورت گرفته است افزود: قیمت هر ۱۰۰۰ عدد تخم چشم زده  در حدود ۱۰ الی ۱۴ یورو در سال ۹۶ بوده اما در سال ۹۷  بعد از تخصیص ارز واردکنندگان پرفرمهای بالاتری ارایه کردند به طوری که برای ۱۰۰۰ عدد تخم تا 25 یورو نشان دادند؛ درحالی که در کشورهای اروپایی قیمت کالاها یکسان است و تورمی ندارند.

 

کد مطلب : Aً۹۸۰۶۲۳۰۳

منبع : کیهان