🔹ذخیره سازی آب در زیرزمین برای استفاده در آینده به طور چشمگیری در حال محبوب شدن است. به‌دلیل اینکه منابع آبِ سطحی به دلیل تغییرات اقلیمی و همینطور سد سازی های بی رویه نواسانات جدی را تجربه می کنند. از یک طرف سدها برای رفع یک مشکل ایجاد می شوند ولی از طرفی ده ها […]

🔹ذخیره سازی آب در زیرزمین برای استفاده در آینده به طور چشمگیری در حال محبوب شدن است. به‌دلیل اینکه منابع آبِ سطحی به دلیل تغییرات اقلیمی و همینطور سد سازی های بی رویه نواسانات جدی را تجربه می کنند. از یک طرف سدها برای رفع یک مشکل ایجاد می شوند ولی از طرفی ده ها مشکل محیط زیستی دیگر ایجاد می‌کنند. ازجمله این مشکلات می توان به ایجاد مانع برای رسوب گذاری و تجدید سواحل، سد کردن راه مهاجرت ماهی‌ها و نابودی زیست بوم و کند کردن جریان آب و در نهایت گرم شدن آن اشاره کرد. دریاچه‌های سد ها نیز حدود یک‌چهارم آب خود را به دلیل تبخیر از دست می دهد. برخی اوقات نیز باید مخزن سد ها را خالی کرد تا فضای خالی برای کنترل توفان ها و سیل ها بزرگ فراهم شود. ضمن اینکه ذخیره سازی سطحی به دلیل القای یک حس امنیت آبی کاذب به افراد می تواند موجب تشدید مصرف آب شود. سدسازی همچنین هزینهایی بسیار بیشتر از ذخیره سازی آب درون سفره های زیر زمینی را داراست.

🔹ذخیره کردن آب درون زمین برای مواقع نیاز پیش تر در منطقه‌ای در ایالات نیوجرسی در دهه ۶۰ میلادی امتحان شده است. استیون فیلیپس متخص آبهای زیر زمینی و هیدرولوژیست در موسسه ارزیابی جغرافیایی آمریکا در ساکرامنتو در این باره می‌گوید: «کالیفرنیا تلاش می کنند در مقیاس بزرگتر نیز این راهبرد را دنبال کند. پیش بینی شده سطوح گسترده‌ای از برفی که از گذشته در تابستان ه و بهارهای گرم منابع آبی کالیفرنیا را تامین می‌کرد بخاطر تغییرات آب و هوایی بزودی ناپدید خواهد شد و طوفان های زمسنانی از نظر شدت و تعداد افزایش پیدا خواهد کرد». مدیران آب و دانشمندان دپارتمان منابع آب کالیفرنیا در حال جستجو هستند تا بهترین محل ها را جهت منتقل کردن آب طوفان های زمستانی به درون زمین انتخاب کنند تا در فصول خشک برای استفاده در تابستان و فصول خشک آن را با پمپ بیرون بکشند.

🔹تمایل طبیعی آب در مناطق و فصول مختلف توقف روی زمین است. وقتی تلاطمات و تحرک آب آرام می شود، خاک اشباع شده و آب به کمک نیروی ثقلی می تواند به درون زمین و سفره‌های آب زیر زمینی نفوذ کند. فیلیپس در این باره می گوید: « در بسیاری از مکان ها ما فرصت را برای بازیابی سفره های زیر زمینی از دست داده ایم. ما مسیر رودخانه‌ها را از دشت های سیلابی با کانال های بتنی و خاکریز ها قطع کرده ایم، اراضی مردابی را زه کشی کرده و شهرهایی با بستر نفوذ ناپذیر را روی آنها توسعه داده ایم . در نتیجه بارش عهای سیلابی روی زمین جریان یافته و به جای اینکه به درون زمین نفوذ کنند تخریب ایجاد می کنند.»

🔹باید این واقعیت را در نظر داشت که در بسیاری از مناطق، آب زیر زمینی بیش از حد برداشت شده، این شرایط تعادل سفره را به هم زده و نت منفی ایجاد کرده است (یعنی خالص خروج آب از ورود و تغذیه سفره بیشتر است). بنابراین مطالعات ناسا بر اساس داده های ماهواره ای که در بیش از نیمی از سفره های بزرگ جهان انجام داده است بیش از نیمی از سفره‌ها در تنش شدید واقع بوده اند. این نه تنها امتیت آبی را تهدید می کند.، بلکه می تواند به فرو نشست رفت زمین نیز منجر شود،  مانند انچه در دره سان خوان کالیفرنیا، شهر مکزیکو سیتی، و پکن روی داده است. استخراج بیش از حد آب  از سفره های زیر زمینی نزدیک سواحل دریا نیز ممکن است فشار آب را کاهش داده و در اثر پیشروی آب شور به سمت سفره های زیر زمینی، آب شیرین نیز شور شود. یعنی تعادل آب شور و شیرین در سفره ها را به هم بخورد.  

 

کد مطلب : 98050114

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف