گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس : ۱⃣ در ایران با ورود استعمار مدرن در کشور ما و آغاز استیلای آن، که از حدود دوران سلطنت فتحعلی‌شاه شروع می‌شود، الگوی #تاریخ‌نگاری_مدرن پی‌ریزی می‌شود. ۲⃣ در سال ۱۲۱۵ هجری قمری، یعنی سه سال بعد از آغاز سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار یک هیئت انگلیسی به ایران می‌آید که شامل […]

گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس :

۱⃣ در ایران با ورود استعمار مدرن در کشور ما و آغاز استیلای آن، که از حدود دوران سلطنت فتحعلی‌شاه شروع می‌شود، الگوی #تاریخ‌نگاری_مدرن پی‌ریزی می‌شود.

۲⃣ در سال ۱۲۱۵ هجری قمری، یعنی سه سال بعد از آغاز سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار یک هیئت انگلیسی به ایران می‌آید که شامل جی‌فریزر، #جیمز_موریه و یک سرمایه‌دار انگلیسی [سر هارفورد جونز بریجز] است. این‌ها هسته‌های مخفی #ماسونی در ایران طراحی کردند.

۳⃣ ما یک هسته‌های رسمی ماسونی داریم که در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط #میرزا_ملکم_خان تأسیس می‌شود. یک سلسله هسته‌های مخفی داریم که قبل از هسته‌های رسمی هستند که اتفاقاً روند بسیار تأثیرگذاری هم دارند.

۴⃣ و چه بسا از طریق همین هسته‌هاست که میرزا عسکرخان افشار ارومی و میرزا ابوالحسن‌خان ایلچی و میرزا صالح شیرازی جذب می‌شوند و به خارج برده و عضو #فراماسونری می‌شوند و در قرارداد ترکمنچای هم نقش ایفا می‌کنند.

۵⃣ یکی از اشخاص مکتب این‌ها #سر_جان_ملکم است که از جمله کارهایی که می‌کند طراحی یک الگوی #تاریخ‌نویسی برای ماست.

۶⃣ تمام تاریخ‌نگاری مدرن یا شبه‌مدرن یا به تعبیری تاریخ‌نگاری غرب‌زده‌ی ما ذیل این مدلی که او طراحی کرده نوشته می‌شود.

۷⃣ سر جان ملکم کتابی می‌نویسد به نام «تاریخ ایران» که اولین بار بحث #ایران_باستان را به شکل منسجم مطرح می‌کند و به نوعی به آن اصالت می‌دهد.

📖 متن کامل گفت‌وگو در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/MHistori

 

 

کد مطلب : 98032817

📚 منبع : اندیشکده مطالعات یهود