گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس : ۱⃣ جریان تاریخ‌نگاری ماسونی لیبرال، جریان اصلی تاریخ‌نگاری در کشور است. چهره‌های مهم آن #سر_جان_ملکم، #جلال‌الدین_میرزا، #میرزا_آقاخان_کرمانی، #آخوندزاده و #حسن_پیرنیا هستند. ۲⃣ سنت ماسونی لیبرالی همان سنتی است که #ناسیونالیسم_باستان‌گرا را در ایران ترجیح می‌دهد. محور در این سنت، #ایران_باستان بوده و هدف جنگ با #هویت_اسلامی از طریق ناسیونالیسم […]

گفت‌وگو با استاد شهریار زرشناس :

۱⃣ جریان تاریخ‌نگاری ماسونی لیبرال، جریان اصلی تاریخ‌نگاری در کشور است. چهره‌های مهم آن #سر_جان_ملکم، #جلال‌الدین_میرزا، #میرزا_آقاخان_کرمانی، #آخوندزاده و #حسن_پیرنیا هستند.

۲⃣ سنت ماسونی لیبرالی همان سنتی است که #ناسیونالیسم_باستان‌گرا را در ایران ترجیح می‌دهد. محور در این سنت، #ایران_باستان بوده و هدف جنگ با #هویت_اسلامی از طریق ناسیونالیسم ایران باستان است.

۳⃣ در تاریخ‌نگاری ناسیونالیزم شووینیستی (باستان‌گرا) محور اصلی این است که اثبات کنند ایرانی‌ها قومی متفاوت از مردم ‌بین‌النهرین هستند، یعنی می‌خواهند بین ایران و مسلمان‌های دیگر فاصله بیندازند و ریشه‌های نژادی مشترک بین ایرانی‌ها و غربی‌ها را در ذهن‌ها ایجاد کنند. و همین‌جاست که تئوری #آریامحوری ظهور می‌کند.

۴⃣ می‌خواهند بگویند که ایرانی‌ها قبل اسلام پیشرفته بوده‌اند، اما #اسلام باعث افول و انحطاط مردم ایران شد! همین چیزی که همه‌ی شبکه‌های ماهواره‌ای ادعایش را دارند. این تئوری، آریامدار و #آریامحور است.

۵⃣ به لحاظ زمانی، سر جان ملکم اولین نفر است و بعد جلال‌الدین میرزا (صاحب کتاب نامه خسروان) پس از او میرزا آقاخان کرمانی می‌آید که کتاب #آیینه‌ی_سکندری او بسیار تأثیرگذار است و الگو می‌شود و تفصیلی‌تر از کتاب سر جان ملکم است.

📖 متن کامل گفت‌وگو در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/MHistori

 

کد مطلب : 98032818

📚 منبع : اندیشکده مطالعات یهود