🔹کشاورزان جوان در اروپا، باوجود تعداد کم آن‌ها؛ نوآورترین و پیشروترین روش‌ها را دارند. بخش بزرگی از کشاورزان جوان اروپایی، تحصیلات عالی کشاورزی دارند: تقریباً ۲۰ ٪ از کشاورزان جوان به‌نوعی در دوره‌های آموزشی تخصصی کشاورزی شرکت کرده‌اند. همین مؤلفه برای کشاورزان بیش از ۵۵ سال برابر ۴ ٪ است. کشاورزان جوان همچنین بیشتر از […]

🔹کشاورزان جوان در اروپا، باوجود تعداد کم آن‌ها؛ نوآورترین و پیشروترین روش‌ها را دارند. بخش بزرگی از کشاورزان جوان اروپایی، تحصیلات عالی کشاورزی دارند: تقریباً ۲۰ ٪ از کشاورزان جوان به‌نوعی در دوره‌های آموزشی تخصصی کشاورزی شرکت کرده‌اند. همین مؤلفه برای کشاورزان بیش از ۵۵ سال برابر ۴ ٪ است. کشاورزان جوان همچنین بیشتر از همتایان مسن‌تر در کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها به‌ویژه در فناوری‌ها، تکنیک‌ها و تجهیزات جدید، سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند. بااین‌حال، کمبود نسبی زمین‌های موجود برای کشاورزی و میزان نسبتاً کم سرمایه نشان می‌دهد که بسیاری از کشاورزان جوان ممکن است در آینده در تأمین مالی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر دچار مشکل شوند.

🖋اتحادیه اروپا از کشاورزان جوان حمایت می‌کند

🔹با توجه به بحران بالقوه که اتحادیه اروپا را در ۳۰ سال آینده درگیر خواهد کرد اگر کشاورزان جوان امروز تشویق به فعالیت در این شغل نشوند، اتحادیه اروپا باید در آینده بیشتر و بیشتر تلاش کند تا آن‌ها را به کشاورزی تشویق کند. اگرچه کشاورزان جوان به‌احتمال بیشتر مطالعات کشاورزی را نسبت به همتایان قدیمی خود دنبال می‌کنند، اما تعداد نسبی جوانان در شغل کشاورزی بسیار پایین‌تر از تعداد جوانان در سایر حرفه‌هایی است که بیشتر به جوانان را به خود جذب می‌کنند. از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که شمار دانشجویان کشاورزی در حال افزایش است . شاید این به خاطر دریافت حمایت‌هایی است که در بدو ورد به این حرفه از اتحادیه اروپا دریافت می‌کنند و به همین خاطر به این شغل تشویق می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در طرح پرداخت مستقیم (Direct Payment Scheme) که جزئی از سیاست‌های مشترک کشاورزی اروپا (CAP) است، کمک‌های مالی به مدت پنج سال می‌تواند به کشاورزانی که کسب‌وکار خود را تازه شروع کرده‌اند و در زمان درخواست این حمایت‌ها ۴۰ سال یا کمتر دارند تعلق گیرد. این طرح می‌تواند در سطح ملی تکمیل شود. به‌طوری‌که مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند ۲ درصد از کل بودجه تخصیصی خود را به‌عنوان بودجه طرح پرداخت مستقیم بکار گیرند تا به جوانان کشاورز پیشنهاد دهند که تا ۲۵ درصد علاوه بر پرداخت مستقیم را به‌عنوان جایزه برای پنج سال اول کار خود در این بخش دریافت کنند.

🖋توجه به کشاورزان جوان اولویت برنامه‌های توسعه روستایی

🔹علاوه بر این بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری‌های CAP در قالب توسعه روستایی  قرار دارد و برنامه‌های متنوعی برای هر کشور اتحادیه اروپا طراحی شده که هدف آن تأمین بودجه‌هایی است که بیشتر برای تشویق رشد پایدار و توسعه رقابت در مناطق روستایی موردنیاز است. تشویق جوانان برای تبدیل آن‌ها به کشاورزان حرفه‌ای و  همچنین اطمینان دادن به آن‌ها از محیطی که در آن زندگی و کار می‌کنند و انواع متنوعی از امکاناتی که در زندگی شهری وجود دارد شامل دسترسی به فضای مجازی و پهنای باند از برنامه‌های این طرح است. بسیاری از برنامه‌های توسعۀ روستایی برای گسترش یا فراگیری این نوع خدمات در مناطق روستایی طراحی ‌شده‌اند، درحالی‌که دیگر برنامه‌ها (مانند ارائه مشاوره به کشاورزان تازه‌کار) نیز شامل اقدامات ویژه‌ای برای کشاورزان جوان می باشد. از طرفی اتحادیه اروپا کشاورزان جوانی که احتمالاً در مزارع خود سرمایه‌گذاری می‌کنند را تشویق می‌کند تا به‌وسیله همکاری در تحقیقات و نوآوری در کشاورزی، این کار را انجام دهند. بسیاری از برنامه‌های بانک نوآوری اروپا (EIP- AGRI ) برای تشویق استفاده از تکنیک‌های ابتکاری برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها، طراحی شده‌اند. 

🌐مرجع خبر:
https://ec.europa.eu/info/news/future-cap-wholl-provide-our-food_en
 

کد مطلب : ‍‍98041619

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف