در عصر جاهلیت زنده به گورش می‌کردند. سال‌های سال طول کشید، منادیان زیادی آمدند و رفتند تا بفهمانند که او گوهر است نه. .. اما حالا در عصر به اصطلاح مدرنیته که همه دنیا را احاطه کرده، در ارتجاعی حیرت انگیز، جاهلان مدرن بلایی به سر شخصیت انسانی‌اش آورده‌اند که با مشاهده این جنایات، جا […]

در عصر جاهلیت زنده به گورش می‌کردند. سال‌های سال طول کشید، منادیان زیادی آمدند و رفتند تا بفهمانند که او گوهر است نه. .. اما حالا در عصر به اصطلاح مدرنیته که همه دنیا را احاطه کرده، در ارتجاعی حیرت انگیز، جاهلان مدرن بلایی به سر شخصیت انسانی‌اش آورده‌اند که با مشاهده این جنایات، جا دارد به آن جاهلان اولیه درود بفرستیم!
این ایام و لیالی، متبرک به نام مبارک زنی است که نه تنها انسان‌های مابعد عاشورا، بلکه تمام انبیای الهی از آدم تا خاتم(صلوات ا… علیهم اجمعین) به سبب حفظ خط هدایت الهی به او مدیونند. اگر می‌خواهیم در این خط نورانی خود را به قافله آخرین حجت باقیمانده از سلسله ائمه هدایت در عصر ظهور برسانیم باید بتوانیم پیوندی برقرار کنیم بین آنچه زینب (س) به‌خاطرش رنج‌ها کشید و انقلابی که در پیش داریم؛ با ما همراه باشید.
«باید به مسئله زن بپردازیم… (یک دلیلش) مسئله خانواده است… مسئله خانواده، مسئله بسیار مهمی است؛ پایه‌ اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می‌کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت می‌کند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیراز سلول‌ها چیز دیگری نیست… جامعه‌ اسلامی، بدون بهره‌مندی کشور از نهاد خانواده‌ سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینه‌های فرهنگی و البته در زمینه‌های غیرفرهنگی، بدون خانواده‌های خوب، امکان پیشرفت نیست. پس خانواده لازم است.» (رهبر معظم انقلاب ۱۴/۱۰/۱۳۹۰)


فعالیت اجتماعی زنان؛ حق یا تکلیف؟
درست است که در نظام آفرینش، نقش اصلی و بارز زن پیرامون نهاد خانواده و‌تربیت نسل تعریف می‌شود اما این واقعیت نافی حضور فعال او در عرصه‌های اجتماعی نیست.
 حضور زن در اجتماع، سیاست، اقتصاد، ورزش و… نه تنها حق او و برای جامعه مطلوب است بلکه در شرایطی به حد ضرورت هم رسیده و تکلیف می‌شود تا جایی‌که شاید لازم باشد با همه توان به میدان بیاید. اما آنچه محل فهم نادرست از این حق و تکلیف زن می‌شود، نگاه ابزاری به او و نادیده گرفتن شخصیت والای انسانی اوست.
زینب کبری(س) همچون مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) در سنگین‌ترین شرایطی که شاید بسیاری از مردان هم تاب مسئولیت‌پذیری در آن را نداشتند به میدان آمده و رسالت خود را انجام داد. ایشان قبل از واقعه عاشورا نیز در عرصه‌های فرهنگی با تفسیر و آموزش قرآن و دیگر فعالیت‌های روشنگرانه بصیرتی میان زنان همواره یاری رسان پیشبرد اهداف اسلامی بودند.
«پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و فرونشستن شعله‌های جنگ، حالا نقش قهرمانانه و حساب‌شده رساندن پیام قیام کربلا، بر دوش زینب(س) است. تاریخ سراپا محو تماشای حماسه‌آفرینی برادر و خواهری است که در دامان علی(ع) و زهرا(س)‌تربیت شده‌اند، حسین(ع) رسالت خون را تمام و کمال و با شجاعت و تدبیر و مرگ سرخش انجام داد. و حالا نوبت زینب(س) است که رسالت «پیام» را انجام دهد… اگر زینب(س) و انجام رسالت پیام به وسیله او نبود، اگر زینب(س) نقش بسیار حساس و ظریف خود را در آن شرایط مصیبت‌بار و کمرشکن خوب بازی نمی‌کرد،‌تردیدی وجود ندارد که امروز کسی در هیچ جا سخنی از قیام کربلا نمی‌گفت، کلام «یا حسین(ع)» بر سر زبان هیچ وجدان بیداری نبود.»
آقای سید محمد سعید مدنی، کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه مطلب بالا می‌نویسد: «زینب (س) از لحظه شهادت حسین بن علی(ع) و شروع رسالت سنگین خود در شرایطی کمرشکن و مصیبت‌بار و تسلط بر خود هر آنچه گفت و انجام داد، در پی رساندن پیام قیام عاشورا به گوش مردم بی‌خبر از همه جا و آگاه کردن و به تکان و جنبش درآوردن آنها بود. و البته حماقت  دشمن غدار که می‌خواست با حرکت دادن کاروان اسرا از شهر به شهر و از کوفه تا شام، مانور قدرت بدهد و در میان مردم‌ترس و ارعاب بیش از پیش ایجاد کند، غافل از آنکه در این کاروان زینب(س) زنی که مردانگی در رکابش جوانمردی آموخت و «زبان علی در کام» دارد، هست، تا یک تنه، دستگاه تبلیغاتی یزید را که تا آن زمان در تحریف حقایق و استعمار مردم، موفق عمل کرده بود، درهم بکوبد و دروغگویی آنان را افشا کند و مردم شهرها و حتی همسر یزید را به‌گریه و عزاداری بر حسین(ع) وادار کند و… بدون‌تردید حرکت ابلهانه دشمن در این‌باره جز «مکر خدا» چیز دیگری نبود!»

درخصوص آنچه قهرمانانه از سوی زنان قوی همت و با ایمانی همچون دختر امیرالمومنین سلام ا… علیهما در طول تاریخ سر زده، کتاب‌ها نوشته شده و باید بیش از این بشود اما صحبت از وقایع تاریخی زمانی ارزش پیدا می‌کند که با خود پندآموزی و تطبیق زمانی به همراه داشته باشد وگرنه صرفاً نهایت اثرش تحریک احساسات بدون بهره‌برداری منطقی و عقلانی خواهد بود. زنان و دختران جامعه اسلامی ما به خوبی حرکت زهرایی(س) و زینبی(س) را با عصر خود تطبیق داده و در بزنگاه‌های حساسی همچون پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و. .. عمق درک خود از حقوق و تکالیف اجتماعی‌شان را نشان داده‌اند.

دکتر کبری خزعلی قائم‌مقام رئیس شورای عالی زنان و خانواده در این‌باره به گزارشگر کیهان می‌گوید: «پس از جنگ سختی که تا غروب عاشورا ادامه داشت، جنگ نرم به پرچم‌داری زینب کبری(س) و نقش‌آفرینی زنان در کاروان حسینی(ع) آغاز شد و کار اصلی در این جنگ یک مبارزه فرهنگی بود. مبارزه فرهنگی همان راهبردی است که هم اکنون به‌عنوان راهبرد اصلی گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده است. لذا در مقطع کنونی بیشترین توجه و تمرکز باید روی مسئله زنان و خانواده (به‌ویژه مادران، مربیان، اساتید و معلمان) باشد که اینها در حوزه سبک زندگی و بازیافتن ارزش‌ها برای نسل جوان نقش اساسی و اصلی را دارند.»
او معتقد است: «اگر بخواهیم شرایط کنونی جامعه را با حرکت حضرت زینب(س) تطبیق بدهیم، کار اصلی ما کار فرهنگی و بازگشت به مسائل‌تربیتی، استحکام نهاد خانواده و ‌تربیت نسل سالم و صالح است. در کنار این موضوع، باید مبارزه فرهنگی برای مقابله با تهاجم دشمن در این حوزه نیز در دستور کارمان باشد.»


انقلاب اسلامی احیاگر هویت زن مسلمان
«انقلاب اسلامی احیاگر هویت زن مسلمان در قرن معاصر بود، هویت از دست رفته زن را به او برگرداند و کرامت الهی زن را برای او بازخوانی و بازتعریف کرد. زن می‌تواند عفیف و شریف باشد و درعین حال در متن و مرکز جامعه قرار بگیرد. اگر هویت زن خدشه‌دار نشود، عفت و شرافت جزء هویت اوست.»
خانم دکتر مینو اصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان ضمن بیان مطالب بالا به گزارشگر کیهان می‌گوید: «حضور موثر در جامعه با حفظ هویت الهی، حق زنان است ولی متأسفانه امروز در غرب این حق از زن ربوده شده و به دروغ او را به صحنه اجتماع آورده‌اند. در حالی که در صحنه‌های اجتماعی هیچ حقی برای زن به‌عنوان یک انسان قائل نیستند بلکه از او فقط به‌عنوان یک ابزار در دست سودجویان سوءاستفاده می‌کنند. این سوءاستفاده‌ها به جایی رسیده که حتی برخی برای تبلیغ غذای سگ از تصویر زن استفاده می‌کنند. بنابراین نقش اجتماعی که در غرب برای زنان تعریف می‌شود یک نقش سودجویانه و ابزار انگارانه است.»
رهبر معظم انقلاب در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده که در سال ۹۰ برگزار شد، درخصوص نگاه اسلام به زن می‌فرمایند: «نگاه اسلام به جنسیت، یک نگاه درجه دو است؛ نگاه اول و درجه یک، حیث انسانیت است؛ که در آن، جنسیت اصلاً نقشی ندارد.»
خانم دکتر کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نگاه انقلاب اسلامی به مسئله زن و خانواده به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانینی که در طول ۴۰ سال گذشته تهیه و تدوین شده عمدتاًً با این هدف بوده که بدون استفاده ابزاری از زنان، آنها را در اوج کرامت به موفقیت در زندگی خانوادگی، موفقیت‌های علمی و انواع مشارکت‌های اجتماعی برساند.»


تقلیل فعالیت‌های اجتماعی زنان به تأسی از فرهنگ منحط غرب
دکتر اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان با‌ اشاره به تقلیل فعالیت‌های اجتماعی زنان به دغدغه‌هایی همچون حضور در ورزشگاه‌های مردان، آزادی پوشش‌های ناهنجار، ورزش و دوچرخه‌سواری در انظار عمومی و. .. از سوی برخی جریانات در داخل کشور می‌افزاید: «پیگیری این مسائل دقیقاًً به تاسی از فرهنگ منحط غربی است. این در حالی است که خودِ اندیشمندان غربی در حال حاضر منتقد این بحث هستند. بطور مثال یک محقق و پژوهشگرمعروف آمریکایی و آقای ویلیام گاردنر و برخی پژوهشگران دیگرمعتقدند، آن مسیری که غرب در این خصوص پیموده، راه فوق‌العاده اشتباه و خطرناکی است و نه تنها زن را به جایگاه خودش نرسانده بلکه به قدری شخصیت او را تقلیل داده که به‌عنوان یک فرد خنثی حتی جایگاه مادری و همسری خود را هم از دست داده و فقط به‌عنوان یک ابزار و شئ دست به دست می‌شود. خانم جوانا فرانسیس در این‌باره می‌گوید؛ ما امروز بدون پناهگاه و پشتوانه در مقابل سودجویان قرار گرفته‌ایم و یک پناهگاه ثابت به‌عنوان همسر و یک سایه سر نداریم که بتوانیم در جامعه به او تکیه کنیم. بنابراین تقلیل جایگاه رفیع زن در کشور توسط جریان‌های سکولار به تاسی از فمینیست‌ها و ۱۰۰ سال پیش غرب واقعاً جای تأسف دارد. این ارتجاع غرب‌زده‌های داخلی باعث اضمحلال هویت حقیقی زن می‌شود.»

خانم دکتر فرشته روح افزا عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان تأکید می‌کند: «دغدغه‌های کاذب اینچنینی که متأسفانه به مطالبه برخی مسئولان (از جمله معاونت زنان ریاست جمهوری) نیز تبدیل شده، اولین بار از سوی شادی صدر کارمند شبکه VOA مطرح شد. به دنبال آن این تقاضا کم کم از سوی برخی مجامع بین‌المللی نیز مطالبه شد. سؤال جدی این است که دشمنان ما از حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه سود و منفعتی می‌برند؟ چرا این‌قدر اصرار بر این موضوع دارند؟ منفعت اصلی اینگونه مسائل برای آن‌ها، تشدید نفوذ فرهنگی در جامعه اسلامی ماست. آنها می‌دانند فضای ورزشگاه‌های ما امنیت فرهنگی لازم برای حضور بانوان را ندارد. چه کسی گفته غربی‌ها توانسته‌اند حقوق زنان‌شان را ایفا کنند؟ دشمنان ما در بحث خانواده به پایین‌ترین سطح و اضمحلال رسیده‌اند. چطور آنها در چنین شرایطی مدعی مطالبه حقوق زنان در کشور ما هستند.»


دنبال کردن اهداف سیاسی با سوءاستفاده از زنان
خانم دکتر خزعلی در این خصوص توضیح می‌دهد: «همان‌طور که می‌دانید، بیشترین تأکید دشمن در جنگ نرم حمله به مواضعی است که زنان پرچم‌دار آن هستند. به‌عنوان نمونه، طبق دستورالعمل سال ۹۴ آن جاسوسی که از آمریکا وارد کشور شد، مقابله با نظام از طریق زنان و بازی با قوانین و احکام اسلام امکان‌پذیر است.»
در گفت‌وگوی کوتاهی که با دکتر امیر حسین قاضی زاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس دارم، ایشان درخصوص به حاشیه راندن مطالبات اصلی زنان برایمان توضیح می‌دهد: «طی ۱۱ سال گذشته که نماینده مردم در مجلس بودم، در مراجعات مردمی‌که بنده هر هفته در حوزه انتخابیه ام دارم، در جلسات مردمی‌که شرکت می‌کنم، در پیامک‌ها و ارتباطات مجازی که با مردم دارم، در دیدارهای اصناف مختلف، دیدارهای دانشجویی، ورزشکاران (به خصوص بانوان) و… از میان خانم‌هایی که به بنده مراجعه کرده‌اند، حتی یک مورد هم مطالبات‌شان از این دست موارد نبوده که مثلاً مشکل ما حضور در ورزشگاه‌هاست.»

او می‌افزاید: «به‌نظر من یک جریان سیاسی در کشور وجود دارد که این جریان با دوقطبی‌سازی‌های کاذب در پیرامون مسائل فرهنگی به دنبال حفظ خود در قدرت است. این دفعه اول هم نیست چرا که در گذشته با ایجاد این مسائل توانسته‌اند جواب بگیرند. لذا با توجه به وضع فعلی شان که کارنامه خرابی دارند و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس، انتظار شنیدن چنین حرف‌هایی را باید داشته باشیم.»

 

کد مطلب : A98070114

📚 منبع : کیهان