مردم، گروه‌های سیاسی و نهادهای دولتی و غیر‌دولتی سراسر جهان، در واکنش به ترور سپهبد«قاسم سلیمانی» توسط نظامیان آمریکایی در عراق، این اقدام غیر انسانی را قمار بزرگ «دونالد ترامپ» دانستند و اعلام کردند که آمریکا باید منتظر ضربات دردناک از جانب جمهوری اسلامی ایران باشد.   شهادت سپهبد سلیمانی جهان را شوکه کرد و […]

مردم، گروه‌های سیاسی و نهادهای دولتی و غیر‌دولتی سراسر جهان، در واکنش به ترور سپهبد«قاسم سلیمانی» توسط نظامیان آمریکایی در عراق، این اقدام غیر انسانی را قمار بزرگ «دونالد ترامپ» دانستند و اعلام کردند که آمریکا باید منتظر ضربات دردناک از جانب جمهوری اسلامی ایران باشد.

 

شهادت سپهبد سلیمانی جهان را شوکه کرد و دیروز مردم‌، گروه‌ها، مقامات و رسانه‌های کشورهای مختلف از دوست و دشمن درهر پنج قاره‌، این اتفاق را از زوایای مختلف‌، مورد توجه قرار‌دادند و بسیاری از آنها، حتی رسانه‌های آمریکایی‌، هرگونه واکنش به این جنایت را حق مسلم ایران دانستند.
علاوه‌بر آن، دیروز برخی کشورها و مناطقی مثل کشمیر، به طور خود جوش به خیابان‌ها آمدند و ضمن تجلیل از رشادت‌ها و مبارزات ضد استکباری سپهبد سلیمانی، علیه آمریکا نیز شعاردادند.
شماری از کشورها مثل ترکیه و مصر‌، ایران را به آرامش دعوت کردند. کشورهای اروپایی و سازمان ملل هم نسبت به هرگونه واکنش ایران به اقدام آمریکا، ابراز نگرانی کردند. در اروپا البته، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس‌، مقابل آمریکا موضع گرفت و ترور سپهبد سلیمانی را محکوم کرد.


بامداد روز جمعه ۱۳ دی جنگنده‌های آمریکایی خودروی حامل سپهبد قاسم سلیمانی‌، ابومهدی المهندس(معاون سازمان حشد‌الشعبی عراق) را در فرودگاه بغداد هدف قرار‌دادند. در این حمله علاوه‌بر این دو، هشت تن از همراهان آنها نیز به شهادت رسیده‌اند.


فلسطین
گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی را به شدت محکوم کردند.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»، طی بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اقدام حمله هوایی آمریکا و کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس جانشین گروه حشد‌الشعبی، واشنگتن و تل‌آویو را مسئول اصلی این جنایت اعلام کرد.
در این بیانیه همچنین آمده است: جنبش حماس شهادت قاسم سلیمانی و دیگر شهدای این حمله را به ملت ایران و عراق تسلیت گفته و این اقدام را ادامه جنایات آمریکا در منطقه می‌داند. سلیمانی در کمک به مقاومت فلسطینی نقش مهمی داشت و آمریکا مسئول اصلی این جنایت است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز علیه این جنایت آمریکا موضع گرفتند.

لبنان
 «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان و «نبیه بری» رئیس‌مجلس این کشور، شهادت سپهبد سلیمانی را به رهبر، رئیس‌جمهور و مردم ایران تسلیت گفتند. وزارت خارجه لبنان نیز ترور سپهبد سلیمانی را جنایت خواند و آن را محکوم کرد.

آمریکا
در آمریکا رسانه‌های اصلی این کشور، مثل نیویورک تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز و چهره‌هایی چون «استفان والت» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه‌های آمریکا، ترور سپهبد سلیمانی را قمار بزرگ ترامپ خوانده و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم‌، پاسخ مرگبار به آمریکا را حق ایران دانستند.
شبکه «سی ان ان» احتمال داد که ایران تنگه هرمز را ببندد. پایگاه خبری «آتلانتیک» نیز طی تحلیلی، اعلام کرد، سپهبد سلیمانی به طور همزمان، فرمانده خوب و دیپلمات کار بلد بود.
بسیاری از مقامات آمریکایی مثل سناتور«تیم کین» هم خواستار سلب اختیارات جنگی ترامپ شدند.

عراق
سازمان حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، تشییع پیکر شهدایی که در حمله آمریکا جان باخته‌اند، شنبه (امروز) برگزار خواهد شد.
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیرعراق، علیه این اقدام آمریکا موضع گرفت و آن را به شدت محکوم کرد. «برهم صالح» رئیس‌جمهور، و «محمد حلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق، اقدام آمریکا را نقض حاکمیت عراق دانستند.
«قیس خزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق، نیز ضمن تسلیت به خاطر شهادت قاسم سلیمانی و رهبران حشد‌الشعبی گفت: بهای خون شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نابودی آمریکا و اسرائیل است. تمامی مجاهدان و اهل مقاومت باید آماده‌باشند، چرا که گشایش نزدیک و پیروزی بزرگی در راه است. وی گفت: سرنوشت نیروهای آمریکایی در عراق، شکست است.
«گردان‌های سید الشهداء» از گروه‌های عضو حشد‌الشعبی هم در واکنش به این جنایت، تاکید کرد: جز با اخراج‌اشغالگران آمریکایی آرام نمی‌گیریم. «گردان‌های حزب‌الله عراق» وابسته به حشدالشعبی نیز وعده داد که از این پس آمریکا با هزاران سپهبد سلیمانی و سپهبد ابومهدی المهندس در عراق رو‌به‌رو خواهد شد. این گروه و سایر گروه‌های عراقی نیز اعلام کردند که اخراج آمریکا ازعراق، در دستور کار نهادهای رسمی و گروه‌های سیاسی قرار خواهد گرفت. ارتش عراق هم اقدام آمریکا را خائنانه و بزدلانه خواند و اعلام کرد که آمریکا با این کار، حاکمیت عراق را نقض کرده است.
«عبدالمهدی الکربلایی»، خطیب جمعه کربلا و نماینده آیت‌الله«سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، در خطبه‌های نماز جمعه دیروز، حمله تروریستی آمریکا را محکوم و تاکید کرد: ترور ابومهدی المهندس و سپهبد سلیمانی، نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی است.
دیگر مقامات عراقی هم‌، این ترور را محکوم کردند. آیت‌الله «سید کاظم حائری» از مراجع نجف، حضور نیروهای آمریکایی در عراق را حرام اعلام کرد.
خبر‌های تکمیلی از عراق همچنین حاکی است که «هادی عامری» جای شهید المهندس را گرفت و جانشین رئیس‌سازمان حشدالشعبی عراق شد.عامری دیروز خواستار اتحاد تمامی گروه‌های عراقی برای اخراج نیروهای خارجی از عراق شد.

سوریه
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت و اعلام کرد: «یاد شهید سلیمانی در اذهان ملت سوریه باقی خواهد ماند و ملت سوریه هرگز ایستادن سلیمانی در کنار ارتش عربی سوریه در دفاع از این کشور ضد تروریسم را فراموش نخواهد کرد.»
بشار اسد تاکید کرد: «اطمینان داریم که این جنایت عزم محور مقاومت برای ایستادگی در برابر سیاست‌های تخریبی آمریکا را افزایش خواهد داد.»

افغانستان
«حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق افغانستان، اقدام آمریکا را شدیدا محکوم کرد و گفت، قاسم سلیمانی فردی با وقار و خواستار صلح در افغانستان بود. شماری از دیگر شخصیت‌ها و مقامات افغان نیز این اقدام آمریکا را محکوم کردند.

یمن
جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد:«آمریکا با این تجاوز، جنایتی جنگی در حق کل امت [اسلام] و کل محور مقاومت و مسئله فلسطین مرتکب شد…واشنگتن گمان می‌کند که از دست شهید سلیمانی خلاص شده است. خون وی بیش از زمان حیاتش، آنان را دنبال خواهد کرد».
این جنبش حاج قاسم سلیمانی را «مدالی بزرگ» و «فرماندهی بی‌نظیر و باشهامت» توصیف کرد.
انصارالله همچنین، شهادت حاج ابو مهدی المهندس را «فرمانده و مجاهد بزرگ» نامید و شهادت او را به ملت عراق و حشد‌الشعبی تبریک گفت.

 

📚 منبع : کیهان