ه گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) تصریح کرد که همپیمانان اروپایی واشنگتن‌ آنطور که امید می‌رفت، در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران «مفید» نبودند. روزنامه تایمز اسرائیل در این خصوص گزارش کرد، پامپئو از مقام‌های سراسر جهان خواسته بود تا درباره حمله به سردار […]

ه گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) تصریح کرد که همپیمانان اروپایی واشنگتن‌ آنطور که امید می‌رفت، در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران «مفید» نبودند.

روزنامه تایمز اسرائیل در این خصوص گزارش کرد، پامپئو از مقام‌های سراسر جهان خواسته بود تا درباره حمله به سردار سلیمانی گفت‌وگو کنند اما علیرغم آنکه جمهوری‌خواهان در دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی، به شدت ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را تحسین کردند اما رهبران کشورهای دیگر ضمن اعلام هشدار، تأکید کردند که این اقدام بر تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» در خصوص واکنش کشورهای اروپایی به ترور سردار سپهبد سلیمانی گفت: «من یک روز و نیم گذشته، دو روز را صرف گفت‌وگو با شرکا در منطقه کردم و آنچه را که انجام می‌دهیم  و دلیل این اقدامات را با آنها به اشتراک گذاشتم، و به دنبال کمک آنها بودیم. همه آنها خارق‌العاده بودند».

وی ادامه داد: «و سپس با شرکای خود در دیگر مکان‌هایی که چندان خوب نبودند، گفت‌وگو کردیم. صراحتاً می‌گویم، اروپا آنطور که انتظار می‌رفت، مفید واقع نشد».

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. 

«جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی حادثه ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی از تمامی طرفین درگیر خواستار «خویشتنداری حداکثری و مسئولیت‌پذیری در این لحظه مهم» شد.

از طرف دیگر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز از تمامی طرفین درگیر خواستار «خویشتنداری» شد و «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز بر تنش‌زدایی در منطقه تأکید کرد.

پامیئو در مصاحبه خود در واکنش  به اظهارات مقام‌های اروپایی به این اقدام تروریستی آمریکا گفت: «بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها همگی باید آنچه را که ما و آنچه را که آمریکا در نجات جان اروپایی‌ها انجام دادیم، درک کنند».

این مقام آمریکایی ضمن دفاع از اقدام تروریستی واشنگتن علیه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «این (ترور سردار سپهبد سلیمانی)، اقدام خوبی برای کل جهان بود و ما از همه در جهان می‌خواهیم که از آنچه که آمریکا تلاش دارد انجام دهد تا جمهوری اسلامی ایران را وادار کند همچون یک کشور نرمال رفتار کند، حمایت کنند».

 

📚 منبع : مشرق نیوز