یک سال و نیم است آمریکایی ها به دنبال سرنگونی حکومت قانونی و مردمی ونزوئلا هستند و این کشور از سال ۲۰۱۷ تحت شدیدترین تحریم های آمریکا قرار گرفته است. با تحریم شرکت نفت دولتی این کشور، پترولئوس اینک با کمبود بنزین روبه رو شده است. کشوری که خود ظرفیت تولید ۳/۱ میلیون بشکه فرآورده […]

 یک سال و نیم است آمریکایی ها به دنبال سرنگونی حکومت قانونی و مردمی ونزوئلا هستند و این کشور از سال ۲۰۱۷ تحت شدیدترین تحریم های آمریکا قرار گرفته است. با تحریم شرکت نفت دولتی این کشور، پترولئوس اینک با کمبود بنزین روبه رو شده است. کشوری که خود ظرفیت تولید ۳/۱ میلیون بشکه فرآورده های نفتی داشت و قیمت بنزین در آن نزدیک صفر دلار بود، حالا به معضل گران ترین بنزین جهان دچار شده و قیمت بنزین در آن ۴۰۰ برابر شده است.

تحریم های ظالمانه و بی منطق که گریبانگیر دیگر کشورهای مخالف سلطه آمریکا به خصوص ایران نیز شده است. به ویژه با وجود بحران کرونا که به رغم اعتراضات جهانی گسترده به آمریکا، همچنان این تحریم ها ادامه دارد.  از این رو، ایران و ونزوئلا تصمیم گرفته اند تحریم های آمریکا را با تهاتر و افزایش مبادلات تجاری دوجانبه به چالش بکشند. طی هفته های گذشته اخباری منتشر شد که ایران با پروازهایی به ونزوئلا، مواد اولیه و قطعات پالایشگاهی برای تولید بنزین همراه تکنیسین های ایرانی به این کشور فرستاده و در ازای آن چند تن طلا دریافت کرده است.

از چند روز پیش نیز خبر جنجالی حرکت پنج نفتکش ایران حامل بنزین و با پرچم ایران به ونزوئلا در صدر اخبار جهان قرار گرفته است؛ هم حرکتی شجاعانه از سوی ایران، هم حرکتی انساندوستانه برای کمک به مردم بحران زده ونزوئلا و هم حرکتی مدبرانه برای تامین درآمد و دور زدن تحریم های آمریکا.

اقدامی که بر اساس قواعد بین المللی است و هیچ یک از حقوق بین الملل را نقض نمی کند. از لحاظ حقوق بین الملل و حقوق دریاها، ایران در یکی از بنادر خود محموله را بارگیری کرده و در مسیر آب های آزاد بین المللی به سمت کشور مقصد در حال حرکت است.  هر نوع واکنش آمریکا به این اقدام جسورانه و انساندوستانه، چوب دو سر سوخت است.  هر حرکت تحریک آمیز یا ایجاد اخلال در روند کشتی ایرانی، اقدامی آشکار علیه منافع ایران و برخلاف حقوق دریاها و نوعی دزدی دریایی محسوب می شود که ایران مجاز است پاسخ متناسب با آن را در همان سطح به کشور متجاوز بدهد و ابزارهای حقوقی در محکومیت آمریکا را به کار بندد و این به منزله تشدید تنش در دریای کارائیب یا خلیج فارس خواهد بود که مشخص نیست ترامپ حاضر است در ماه های منتهی به انتخابات آمریکا ریسک این جنگ افروزی را بپذیرد یا خیر.

سال گذشته نفتکش ایرانی هنگام عبور از تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس ربوده شد و در مقابل ایران، نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس و تنگه هرمز توقیف کرد تا نفتکش خود را آزاد کند.

از سویی بی تحرکی و تماشاگری صرف آمریکا نیز به منزله تمسخر و استهزای تحریم های این کشور و نشان اقتدار و پذیرش ابرقدرتی ایران است.