حسینی کیا در گفتگو با سایت حکیم دکتر روازاده مطرح کرد:   تلاش قانونی نمایندگان مجلس برای ارتقای طب سنتی/ سنگ اندازی مافیای دارویی   نماینده مردم سنقر در مجلس یازدهم  با اشاره به نامه دکتر روازاده به مجلس در خصوص آسیبی که به طب سنتی وارد شده است، گفت : قطعا برای یک سری […]

حسینی کیا در گفتگو با سایت حکیم دکتر روازاده مطرح کرد:

 

تلاش قانونی نمایندگان مجلس برای ارتقای طب سنتی/ سنگ اندازی مافیای دارویی

 

نماینده مردم سنقر در مجلس یازدهم  با اشاره به نامه دکتر روازاده به مجلس در خصوص آسیبی که به طب سنتی وارد شده است، گفت : قطعا برای یک سری از مافیاهای دارویی سخت است که طب ایرانی و اسلامی به جایگاه واقعی خود برسد لذا نمایندگان مجلس از حیث قانونی باید تلاش کنند تا فعالین و دغدغه مندان اصلی  طب سنتی را به آنچه دغدغه جایگاه آن  در کشور است، برسانند.

 

در راستای نامه دکتر روازاده درمانگر طب سنتی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم در خصوص آسیبی که تنزل طب سنتی از معاونت در وزارت بهداشت به یک دفتر ایجاد کرده با دکتر«سید جواد حسینی کیا» منتخب مردم  سنقردر مجلس یازدهم و از اعضای فراکسیون طب سنتی مجلس دهم به گفتگو نشسته ایم. این مصاحبه را پیش رو دارید.

 

*جناب حسینی کیا! اخیرا دکتر روازاده در خصوص آسیب جدی به  طب ایرانی – اسلامی با تنزل جایگاه آن در وزارت بهداشت و لزوم توجه به ارتقای آن با توجه به ابلاغ سیاست های رهبری در خصوص سلامت، نامه ای خطاب به مجلس نوشته اند؛ شما به عنوان نماینده مردم در مجلس یازدهم نظرتان در این خصوص چیست؟ شما چه کاری می توانید انجام دهید؟

به نظرم کمیسیون بهداشت می تواند طرح خوبی را در این زمینه تهیه کند تا جایگاه طب ایرانی و اسلامی در کشور و در بدنه وزارت بهداشت ارتقا پیدا کند همانطور که ظرفیت این امر هم وجود دارد، وقتی هنوز هم کتاب های بو علی سینا پزشک ایرنی بعد از چند قرن مورد توجه است و حتی در دانشگاه های دنیا تدریس می شود حاکی از آن است که دیگران جایگاه طب ایرانی و اسلامی را بهتر از خود ما درک کرده و در حال عمل به آن هستند.

امروز هم در عمل می بینید این همه مراجعه به عطاری ها و درمانگر های طب سنتی وجود دارد و این نیز نشان می دهد که مردم از عرصه داروهای  شیمیایی خسته شده اند و به دنبال داروهایی هستند که بی عارضه یا کم عارضه باشد لذا به دنبال بهره گیری از نوع گیاهی و سنتی آن هستند و به نظرم بنا بر رسالت، کمیسیون بهداشت باید ورود جدی به این امر داشته باشد و بتواند  طرحی که جایگاه طب ایرانی و اسلامی را ارتقا ببخشد پای کار بیاورد.

* جناب حسینی کیا! با توجه به این که شما خودتان از اعضای فراکسیون طب سنتی در مجلس دهم بودید، فکر می کنید آسیبی که دکتر روازاده به آن اشاره کردند البته با اشاره به تنزل طب سنتی به یک دفتر ازمعاونت بود، از کجا نشات می گیرد و غیر از طرحی که کمیسیون بهداشت جهت ارتقای این طب می تواند در آینده داشته باشد چطور می توانیم به بهبود وضعیت طب سنتی در کشور کمک کنیم؟

به نظرم بخشی از این ارتقا را مردم انجام داده اند و ما نمایندگان هم از حیث قانونی باید کمک کننده باشیم چرا که قطعا این امر برای یک سری از مافیاهای دارویی سخت است که طب ایرانی و اسلامی به جایگاه واقعی خود برسد لذا وقتی منفعت طلبان خود به خود به دنبال محدود کردن این جایگاه هستند ما باید تلاش کنیم به فعالین و دغدغه مندان اصلی این طب کمک کنیم تا در این راستا قرار بگیرند؛ این امر خود می تواند جایگاه ایران در طب سنتی را در منطقه و دنیا ارتقا ببخشد  جدای از اینکه این امر می تواند اشتغالزایی داشته باشد  و دانشگاه های فراوانی در این عرصه نیروهای توانمندی تربیت کند و طب سنتی را به آن جایگاه اصلی خود که امروزه مغفول واقع شده است، ارتقا بدهند. قطعا کم لطفی های مجلس دهم هم این امر را به همراه داشت که برخی قوانین تصویب شود تا همه  را به سمت حوزه پزشکی ببریم لذا باید ضمن حرمت به عرصه پزشکی، پزشکان و طب نوین در این عرصه تلاش کنیم تا طب سنتی جایگاه خود را پیدا کند.

*به طب نوین اشاره داشتید؛ به نظرتان طب سنتی می تواند در کنار طب نوین و مکمل آن باشد؟

به اعتقاد بنده هر دو ظرفیت مستقل بودن را دارند ولی اگر طب سنتی و نوین  مکمل باشند اطمینان خاطری ایجاد کرده و به گسترش و سرعت آن کمک می کند.

*با توجه به وظیفه مجلس در حوزه نظارت و مطالبه گری و با توجه به وزارت بهداشت دست به چنین اقدامی زده است و جایگاه طب سنتی را در بدنه وزارت بهداشت تنزل داده است، چه کاری می توانید انجام دهید؟

کمیسیون بهداشت باید وارد این عرصه شود چون حوزه تخصصی آن است و فراکسیون  طب سنتی هم با توجه به آنچه گفتید هم باید بتواند راه حل و طرحی برای آن بسنجد  و چنین طرحی خود مطالبه گری به دنبال دارد.

*در حوزه تجاری سازی داروهای گیاهی که امروز استقبال گسترده ای هم از آن در دنیا می شود و از طرفی درآمد زایی خوبی نیز دارد چه برنامه ای دارید و چه باید کرد؟

قطعا تجاری سازی داروهای گیاهی کمک بسیار خوبی در حوزه دارویی کشور خواهد کرد چرا هم بهداشت و عوارض در تولید آن رعایت می شود و هم بروشورها ی خوبی که می تواند همراه داروها باشد، آنها را به مردم معرفی کند و این می تواند جایگاه خوبی  هم در عرصه بین المللی و هم داخلی و هم اشتغالزایی ایجاد کند و عرصه پزشکی و علمی ما را با آن قدمت خود به دنیا معرفی کند.