هزاران نفر از مردم مسلمان و محبان اهل بیت(ع) به مناسبت عاشورا و شهادت امام حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان، در مراسم عزاداری شرکت کردند و اشک ماتم ریختند.   مردم ایران و جهان دیروز به مناسبت روز عاشورا، با برپایی مجالس عزاداری و نوحه خوانی، در سوگ امام حسین(ع) و شهدای کربلا، اشک ریختند. […]

هزاران نفر از مردم مسلمان و محبان اهل بیت(ع) به مناسبت عاشورا و شهادت امام حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان، در مراسم عزاداری شرکت کردند و اشک ماتم ریختند.

 


مردم ایران و جهان دیروز به مناسبت روز عاشورا، با برپایی مجالس عزاداری و نوحه خوانی، در سوگ امام حسین(ع) و شهدای کربلا، اشک ریختند. این مراسم در همه کشورها، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
عزاداری مردم جهان در اشکال مختلف، از جمله روضه خوانی، نوحه خوانی، سینه زنی و پخش نذورات، برگزار شد و مردم فارغ از نژادها و رنگ‌های مختلف و هر چیزی که آنها را از هم جدا می‌کند، ارادت و دلدادگی خود به امام حسین(ع) و شهدای عاشورا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهر کربلا که در روز عاشورا کانون توجه جهانیان است، پیش از این و در سال‌های گذشته، میزبان میلیون‌ها زائر بوده بوده است. اما امسال به خاطر شرایط کرونایی، جمعیت سال‌های گذشته را نداشت. با این حال، چند صد هزار عراقی و ساکنان کربلا با رعایت ضوابط بهداشتی، در مراسم عزا داری کربلا شرکت کردند. حرم حضرت اباعبدالله‌(ع) طی شش ماه اخیر به علت شیوع کرونا بسته بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، طی بیانیه‌ای، امام حسین‌(ع) را نماد آزادگی‌، زندگی مسالمت‌آمیز و صلح دانست و گفت که ایشان محدود به یک مذهب و دین به خصوصی نیست.
علاوه‌بر عراق، دیروز مراسم عاشورا در بسیاری از کشورهای پنج قاره جهان‌، باشکوه برگزار شد. در این میان، مردم کشور یمن، علیرغم شرایط جنگی، مراسم عاشورا را با شکوه تمام برگزار کردند.

 

اظهارات رهبر شیعیان بحرین
شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین، طی سخنانی به مناسب شب عاشورا، تاکید کرد: اگر دنباله‌رو امام حسین(ع) هستیم باید علیه سازش و صهیونیست‌ها به پا خیزیم.
به گزارش فارس، شیخ عیسی قاسم افزود: «حسین‌(ع) از سازش با یزید خودداری و بر ظلم او شورید و کسی که در جبهه حسین‌(ع) است، نیز باید در جنگ با یهود و سازش حضور یابد.»
او تأکید کرد: «سخن شیعه و سنی نیست، نبرد دیروز نبرد امروز نیز است و چیزی تغییر نیافته و گروهی با کردارشان به بهشت و گروهی به جهنم رفتند و امروزه هم ما در برابر یک امتحان قرار داریم.»

 

سرکوب عزاداران در هند و نیجریه
مراسم عاشورا در کشمیر هند و همچنین، در نیجریه به دست نیروهای امنیتی سرکوب شد. در کشمیر نیروهای پلیس هند با حمله به عزاداران حضرت سیدالشهدا‌(ع)، دست‌کم ۴۰ عزادار را مجروح و حدود ۲۰۰ نفر دیگر را نیز بازداشت کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای امنیتی در یورش خود به عزاداران، از گاز اشک‌آور و تفنگ‌های ساچمه‌ای استفاده کردند. خبرگزاری «آسوشیتد پرس» اعلام کرد، دست‌کم ۳۰ نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند.
عزاداری تاسوعای ساکنان سرینگر ایالت کشمیر نیز به دست نیروهای پلیس هند سرکوب شده بود. پلیس سرینگر اعلام کرد، دست‌کم ۲۰۰ فرد شرکت‌کننده در عزاداری را بازداشت کرده است و در صورتی که این افراد تعهد دهند در مراسم عزاداری شرکت نکنند، آزاد خواهند شد!
پلیس کشمیر ادعا کرد، به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مانع برگزاری عزاداری عاشورا شده است، این در حالی است که برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در بخش هندی کشمیر از سال ۱۹۸۹ تا کنون ممنوع اعلام است! اخیرا نیز نیروهای امنیتی هند با گذاشتن موانع مقابل درهای مساجد و مسدود کردن مسیرهای منتهی به آنها، مانع برگزاری فرایض عید قربان از سوی مسلمانان کشمیر شده بودند.
 

در شمال نیجریه نیز عزاداران حسینی(ع) به دست نیروهای دولتی سرکوب شدند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیروان اهل بیت علیهم‌السلام دیروز به مناسبت عاشورا، در شهر‌های مختلف نیجریه دست به عزاداری زدند. مراسم عزاداری شهر «کادونا» توسط نیرو‌های امنیتی سرکوب شد و در این میان، سه عزادار به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر دیگر هم زخمی شدند.
علاوه‌بر کادونا‌، مردم شهرهای «سوکوتو» و «زاریا»ی نیجریه نیز دیروز با وجود محدودیت‌هایی دولتی، به خیابان‌ها آمدند و عزاداری کردند.
عزاداران به بیمارستان‌ها خون اهدا کردند و از دولت خواستند به محاصره پیروان اهل بیت علیهم‌السلام پایان دهد و شیخ« ابراهیم زکزاکی » رهبر جنبش اسلامی نیجریه، را از زندان آزاد کند.
در پی یورش نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله و کشتار عزاداران امام حسین(ع)‌، که ۲۳ آذر ۱۳۹۴ اتفاق افتاده است، شیخ زکزاکی به اتفاق همسرش و سه فرزند دیگرش زخمی، دستگیر و به زندان منتقل شده‌اند.

منبغ : کیهان