رئیس شورای ملی زیتون از کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی تولید زیتون نسبت به سال‌‌های قبل خبر داد.   مهدی عباسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی تولید زیتون نسبت به سال‌های قبل خبر داد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و بحث بازار سرمایه تا حدودی پیش‌بینی […]

رئیس شورای ملی زیتون از کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی تولید زیتون نسبت به سال‌‌های قبل خبر داد.

 


مهدی عباسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی تولید زیتون نسبت به سال‌های قبل خبر داد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و بحث بازار سرمایه تا حدودی پیش‌بینی قیمت سخت است.
او با‌ اشاره به اینکه تامین اقلام مواد اولیه و هزینه‌های تولید زیتون دو تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است، افزود: اگر نظارت در بحث مواد اولیه صورت نگیرد، بدون‌تردید صنعت زیتون با مشکل عدم توجیه اقتصادی مواجه می‌شود. رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه قیمت ارز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته است، گفت: قیمت کنونی مواد اولیه از جمله سموم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ درصد رشد داشته است که این امر به سبب افزایش قیمت تمام شده، توجیه اقتصادی برای فعالان این صنعت ندارد.
عباسی با‌ اشاره به اینکه امکان رقابت روغن زیتون داخلی با وارداتی وجود ندارد، بیان کرد: اگرچه واردات روغن زیتون برای کشور بلامانع است، اما عدم نظارت سازمان غذا و دارو و استاندارد امکان رقابت تولیدکنندگان داخل با روغن‌های وارداتی را سلب کرده است، چرا که روغن‌های بی‌کیفیت وارد کشور می‌شوند. او با‌ اشاره به اینکه واردات روغن پومیس ضربه مهلکی به صنعت وارد می‌کند، گفت: در حال حاضر قیمت هر شیشه روغن زیتون بکر ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بوده که متأسفانه واردات روغن زیتون بی کیفیت به سبب قیمت پایین محصول منجر به مغایرت قیمت با تولید داخل می‌شود. گفتنی است، میزان تولید زیتون در سال‌های اخیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن بوده است. این محصول در ۲۶ استان کشور کشت می‌شود. به‌غیر از رودبار (گیلان)، در استان‌هایی مانند زنجان، فارس، گلستان، سمنان و قزوین این محصول به‌صورت عمده تولید می‌شود.

منبع : کیهان