حکیم دکتر حسین روازاده، از پژوهشگران طب اسلامی ایرانی و دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، در گفتگویی خواهان آن شد تا نمایندگان مجلس قانون تغییر ساعت را ملغی کنند تا با سلامتی و جان مردم بیش از این بازی نشود   به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حکیم دکتر حسین روازاده، از پژوهشگران […]

حکیم دکتر حسین روازاده، از پژوهشگران طب اسلامی ایرانی و دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، در گفتگویی خواهان آن شد تا نمایندگان مجلس قانون تغییر ساعت را ملغی کنند تا با سلامتی و جان مردم بیش از این بازی نشود

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حکیم دکتر حسین روازاده، از پژوهشگران طب اسلامی ایرانی و دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، در گفتگویی خواهان آن شد تا نمایندگان مجلس قانون تغییر ساعت را ملغی کنند تا با سلامتی و جان مردم بیش از این بازی نشود.

وی در این گفتگو بیان کرد: نظم و تعادل در خلقت هستی، از جمله جلوه های معجزه گر خالقی است که هیچ چیز را بدون حکمت ایجاد نکرده است. میلیاردها سال گذشته است تا شب و روز در روی کره خاکی ما شکل گیرد. طول روزها و شب ها به گونه ای تنظیم شده تا بدن آدمی بیشترین آرامش را در صورت رعایت نکات بهداشتی و ایمن ساز بدن حس کند. دست بردن بشر در نظم طبیعت منجر به بی نظمی ها و از هم گسیختگی های خطرناک و آزاردهنده ای هم برای طبیعت و هم چنین برای خود بشر شده است، به نحوی که دریاها، جنگل ها، آب های زیرزمینی، کوه ها و … فضای سالم و طبیعی برای زندگی را تا حد زیادی از بین رفته است.
حکیم روازاده در ادامه عنوان کرد: درست است که علم و فناوری در برخی از زوایای زندگی آدمی، رفاه به وجود آورده و فعالیت های سخت را آسان نموده ولی نباید فراموش کنیم که می تواند همچون چاقوی دو لبه برای زندگی بشر باشد و در نهایت محیط زندگی و خودش را نابود سازد. به مانند اتم هایی که می توان از آن انرژی گرفت و در عین حال در ساخت بمب اتم برای نابودی انسانها نیز استفاده کرد! در چنین شرایطی است که همواره تأکید شده است که باید تعادل در طبیعت و استفاده از علم حفظ شود و هیچ کدام نباید باعث نابودی دیگری شود.
این پژوهشگر طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه در طول حیات در کره زمین، خداوند شرایط را به گونه ای فراهم ساخته تا جانداران و از جمله انسان، به بهترین صورت ممکن زندگی کنند چون کوچکترین اخلال در نظم و تعادل خلقت، خسارت های غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت. در قرآن کریم آیات فراوانی درباره نظم و اندازه وجود دارد. از جمله آیه “والله یقدر اللیل و النهار” نکات بسیار عمیقی به همراه دارد، تقدیر به مفهوم اندازه گیری و قرار دادن بر مقدار مشخص است و در جایی دیگر می فرماید ” و کل شئ خلقناه بقدر” و ما هر چیز را به اندازه مشخصی خلق کرده ایم.
ایشان در ادامه به حکمت روز و شب و توالی آن و روابط مستحکم میان ثانیه ها و ساعات در شبانه روز پرداخت و گفت: کارکرد اندام انسان و خصوصیات روحی و روانی با طول روز و شب و ساعات، ارتباط تنگاتنگی دارد. ساعت بیولوژیک از جمله مهم ترین کشفیاتی است که بشر به شناخت آن دست پیدا کرده است. تمام عملکرد بدن انسان از جمله مغز و قلب با این ساعت هماهنگ است و هر انسانی باید به دقت ساعت بیولوژیک خود را بداند و نیازها و عملکردهایش را با آن تنظیم کند. هرگونه تغییر ناگهانی و نوسان در آن، آسیب هایی به جسم و روح خواهد زد که برخی از آنها غیرقابل جبران هستند. ساعت بیولوژیک بدن موجودات و از جمله انسان با تحولات طبیعی و بیرونی یعنی طلوع و غروب آفتاب و تغییرات شب و روز هماهنگ و برمبنای آن عمل می¬کند.
وی در ادامه افزود: برخی از اعضای بدن با ساعت بیولوژیک هماهنگی بیشتری دارند. اعضایی که با هم هماهنگ هستند و با این ساعت و تغییرات دمایی و نور در طول شب و روز، فعالیت سه عضو گیرنده نور در چشم ها، بخشی از هپیوتالاموس به نام SNC و غده صنوبری آغاز می شود. با آغاز تابیدن نور طبیعی خورشید، چرخه¬های داخلی بدن شروع به فعالیت می کنند. ترشح ملاتونین وابسته به عامل نور و حرارت است  و ارتباط مستقیم با بیداری و خواب آدمی دارد. تمام ویژگی های فیزیولوژیکی بدن انسان با این ساعت الهی تنظیم می شوند و نباید در آن اخلالی ایجاد کرد.
حکیم دکتر روازاده عنوان داشت: با وجود آنکه بارها نسبت به تغییر دادن ساعت در کشور هشدار داده ایم ولی متأسفانه باز هم شاهد آن هستیم که در ابتدای سال، ساعت ها یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ۳۰ شهریورماه دوباره به جای اصلی اش باز می گردد. قبل از انقلاب اسلامی این قانون اجرا می شد و با وقوع انقلاب به حالت تعلیق درآمد، ولی بازهم هیأت دولت در سال ۷۰ متأثر از مشاوره های غلط برخی از مدیران غرب زده، قانون تغییر ساعت را مصوب و اجرایی کرد. دولت نهم و دهم سعی کرد این قانون را ملغی سازد، با این وجود زورش به مجلس شورای اسلامی نرسید و در، بر همان پاشنه چرخید. چرخه ای که کاملاً غلط و مضر برای جامعه و انسان است. کارشناسانی هستند که راه غلط را جلوی نماینده مجلس یا مسئول دولتی می گذارند و واقعیت را واژگون می گویند. این حرف بنده نیست، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان دوره چهارم مجلس شورای اسلامی مورخ ۲۰/۰۳/۷۱ می باشد.
روازاده افزود: در سال ۸۴ دولت قانون را ملغی کرد و اجازه نداد این قانون برای چند سال اجرا شود تا نتیجه آن مشخص گردد. نگذاشتند حرف هیأت دولت و رئیس جمهور کشور اجرایی شود و پس از
 
مدتی با قانون مجلس تغییرش دادند. البته باید بگویم که نمایندگان مجلس با مشاوره های غلط و اشتباه، قانون تغییر ساعت را به بهانه صرفه جویی در مصرف برق مجدد اجرایی کردند. بحث تغییر ساعت، موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی نیست، بلکه تغییر ساعت بیولوژیک بدن است. راه صرفه جویی در مصرف انرژی، تغییر ساعت نیست. فرهنگ سازی کنید و از روش های دیگر استفاده کنید چرا باید سلامتی بدن انسان به بهانه کمتر مصرف کردن انرژی به مخاطره بیافتد؟
این پژوهشگر طب اسلامی ایرانی یادآور شد: بدن انسان عادت کرده مثلاً در ساعت ۶ صبح برخیزد و کل سیستم بدن طبق این ساعت تنظیم شده است. تمامی هورمون ها و تنظیمات بدن انسان در این ساعت مشخص وارد چرخه فعالیت و کار می شوند. در این ساعت است که آدرنالین ترشح و میلیاردها سلول را دق الباب نموده و همه را بیدار می نماید، به همین دلیل است که جانداران خصوصاً انسانها در مدت طول عمر خویش رأس ساعت معین بیدار می شوند. اخلال و به هم ریختگی کارکرد ارگان های بدن، به مغز و اعصاب و سیستم هورمونی آسیب وارد می کند، چرا که با یک تصمیم اشتباه ساعت تنظیم شده برای بدن آدمی هر ۶ ماه، عقب و جلو می شود. این اقدام بسیار خطرناک است و بیماری هایی سراغ انسان می آید که هرگز فکرش را نمی کند! مرگ ناگهانی، افزایش سکته قلبی و مغزی، افزایش بیماری های اعصاب و روان ، اضطراب و افسردگی نتیجه این اشتباه است. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که تغییر ساعت بیولوژیک بدن حتی باعث پیری و کاهش طول عمر می شود.
حکیم روازاده اظهار داشت: به بهانه کاهش مصرف انرژی ساعت بیولوژیک بدن انسان را دستکاری کردند. بسیاری از کشورها دیگر از این قانون تبعیت نمی کنند و آن را به خاطر سلامتی افراد جامعه کنارگذاشته اند. شما تصور کنید که هر نوع بیماری از جمله بیماری های قلبی و مغزی چه هزینه هایی را به سیستم درمان کشور تحمیل می کند و دولت باید صدها برابر صرفه جویی در مصرف برق (آن هم اگر صحت داشته باشد)، هزینه فاجعه بیماری های ناشی از تغییر ساعت بیولوژیک ایرانیان کند.
وی در پایان گفت: حال که با تشویق غربی ها و غرب زدگان داخلی متحمل چنین خساراتی شده ایم، با نظر به اینکه مشوقین این قانون همانهایی هستند که امروز در کشورشان تغییری در ساعات خود نمی دهند! از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با کارشناسان ذی صلاح و مطمئن مشورت نموده و قانون خسارت بار و خطرناک تغییر ساعت را ملغی کنند. در صورت تمایل، بنده آمادگی حضور در مجلس محترم را دارم و بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، ضرر و زیان تغییر ساعت را برای نمایندگان محترم تشریح نمایم. اگر هرچه سریعتر این قانون ملغی شود، بیماری های ناشی از آن کمتر به سراغ هموطنانمان می آید. اقدام عاجل و فوری در این زمینه لازم است و برای مجلس انقلابی، چنین تصمیم و حرکتی خیر دنیا و آخرت را به همراه خواهد داشت. شاید نگاهی بر اسامی امضاکنندگان لایحه ارائه شده در آن زمان به مجلس برای مصوب نمودن این قانون ظالمانه تغییر ساعات، بی حکمت نباشد!
 

منبع: خبرگزاری دانا