حضرت صادق علیه السلام فرمودند: بدترین مال مالی باشد که پول نقد باشد و با آن کار و کسبی نکنند و از حضرت پرسیدند که پس با آن پول چه کاری انجام دهند و فرمودند باغ یا خانه بخرند که برکت دارد و روزی شان زیاد می شود و دیگر اینکه ابان بن عثمان می […]

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: بدترین مال مالی باشد که پول نقد باشد و با آن کار و کسبی نکنند و از حضرت پرسیدند که پس با آن پول چه کاری انجام دهند و فرمودند باغ یا خانه بخرند که برکت دارد و روزی شان زیاد می شود و دیگر اینکه ابان بن عثمان می گوید:  که حضرت محمد باقر علیه السلام به من فرمودند: شخصی زمین خود را فروخته است  و پرسیدم واقعاً زمینش را فروخته است. فرمودند:در تورات نوشته است که: هر کس سهم زمینش را یا سهم آبش را را بفروشد و به جای آن زمین یا سهم آب نخرد پولش از دست میرود و هیچ خیری از آن پول نمی بیند.
 و جمله دیگری از امام موسی کاظم علیه السلام روایت کرده اند که: جبران زمینی که می فروشند برطرف می‌شود در صورتی که زمینی را به جای آن بخرند .
و مسمع می گوید: گفتم خدمت حضرت صادق علیه السلام، زمینی دارم که می‌خواهند از من خریداری کنند حضرت فرمود نمیدانی هر کس زمین یا سهم آبش را بفروشد پول او از بین میرود،سپس گفتم به قیمت زیادی می فروشم و به جای آن آن زمین بهتری می خرم حضرت گفتند :اگر به این شکل است مشکلی نیست.
حضرت رسول صلی اله علیه و آله و سلم فرمودند:

 نخلستان چیز خوبی است، در صورتی که کسی که نخل آن را می فروشد به جای آن در جای دیگری نخلستان بخرد و در غیر این صورت پولی و سودی که از فروش به دست می‌آورد مانند خاکستری است که در مقابل باد قرار بگیرد و باد شدید بوزد و آن را ببرد.