اسناد تاریخی به‌وضوح ردپای آمریکا در تولید و شیوع ویروس‌ها و بیماریهای مختلف در کشورهای مختلف جهان برای تأمین منافع نامشروع این کشور را نشان می‌دهد؛ از تولید و شیوع "ویروس ابولا" در آفریقا تا مطالعه مخفیانه "سفلیس" به‌روی سیاهپوستان آمریکایی. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ پاندمی کرونا در جهان، شیوه […]

اسناد تاریخی به‌وضوح ردپای آمریکا در تولید و شیوع ویروس‌ها و بیماریهای مختلف در کشورهای مختلف جهان برای تأمین منافع نامشروع این کشور را نشان می‌دهد؛ از تولید و شیوع "ویروس ابولا" در آفریقا تا مطالعه مخفیانه "سفلیس" به‌روی سیاهپوستان آمریکایی.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ پاندمی کرونا در جهان، شیوه زندگی انسان‌‌ها را تغییر و تحت تأثیر قرار داد و باعث شد کشورهای مختلف درصدد ساخت واکسنی مؤثر برای علیه ویروس کرونا برآیند.

ایران نیز یکی از کشورهایی است که در جهت ساخت واکسن کرونا، گام‌‌های بلندی برداشته است؛ نهم دی‌‌ ماه سال جاری بود که تست انسانی واکسن ایرانی کرونا آغاز شد و دریچه امید بزرگی را به‌روی مردم ایران گشود.

این روزها اخبار مختلفی از آغاز واکسیناسیون کرونا در جهان به گوش می‌‌رسد؛ کشورهایی که یا خودشان واکسن کرونا ساخته‌اند و آن را به مردم کشور خود تزریق می‌‌کنند یا این‌‌که از کشورهای دیگری که در ساخت واکسن کرونا چند گام جلوترند آن را خریداری و به بخشی از افراد جامعه خود تزریق می‌‌کنند اما، این واکسن‌‌ها در چه مرحله‌‌ای قرار دارند؟

مراحل ساخت واکسن کرونا

در این زمینه باید توجه داشت که ساخت هر واکسن چندین فاز دارد؛

در ابتدا محققین، واکسن را به‌روی سلول‌‌ها و سپس روی حیواناتی مانند موش و میمون و… آزمایش می‌‌کنند تا ببینند آیا این واکسن می‌‌تواند پاسخ ایمنی ایجاد کند یا خیر؛ سپس آن را به تعداد محدودی از افراد تزریق می‌‌کنند تا دوز مورد نیاز و ایمنی و اثربخشی آن به اثبات برسد.

در مرحله بعدی، دانشمندان واکسن را روی صدها نفر از گروه‌‌های سنی و جنسی تست می‌‌کنند تا مشخص شود اثربخشی و کارایی واکسن در هر گروه سنی و جنسی و… چقدر است؛ مرحله سوم تست واکسن، فاز تست واکسن روی هزاران نفر است؛ در این مرحله به گروهی از افراد، واکسن و به گروهی دیگر دارونما داده می‌‌شود تا میزان اثربخشی واکسن در گروهی که آن را دریافت کرده‌‌اند مشخص شود؛ این فاز، به محققین کمک می‌‌کند که بفهمند آیا واکسن، افراد را در مقابل ابتلا به کرونا محافظت می‌‌کند یا خیر.

اگر واکسنی همه این مراحل را با موفقیت پشت‌سر بگذارد، نتایج تست‌‌های آن توسط رگولاتورهای دارویی (مثلاً سازمان غذا و دارو و آژانس‌‌های دارویی) مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و به تأیید می‌‌رسد.

واکسن‌‌ها معمولاً برای رسیدن به فاز تست انسانی، به چندین سال زمان احتیاج دارند اما در سال ۲۰۲۰، به‌دلیل همه‌‌گیری ویروس کرونا، این روند با شتابزدگی بیشتری همراه شده که ممکن است باعث تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت جوامع شود.

بر اساس گزارش موجود در نیویورک‌‌تایمز، در زمان حاضر، حدود ۴۳ واکسن در جهان، در فاز اول تست قرار دارند؛ ۲۰ واکسن در جهان به فاز سوم رسیده‌‌اند و آزمایش یک واکسن نیز به‌دلیل داشتن نتایج نگران‌‌کننده روی داوطلبان (مثلاً عوارض جانبی شدید) متوقف شده است؛ تست انسانی این واکسن کرونا در استرالیا به‌دلیل مثبت شدن تست آنتی‌‌بادی HIV (ویروس عامل بیماری ایدز) در داوطلبین این واکسن متوقف شد؛ از آن‌‌جا که هنوز علت این امر به‌روشنی مشخص نشده است، به‌دلیل ایجاد نگرانی در داوطلبین و تیم تحقیقاتی، تست انسانی این واکسن متوقف شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم