شرکت فایزر در سال ۲۰۰۹ به دلیل کلاهبرداری و تخلف در عرضه دارو توسط وزارت دادگستری آمریکا مجرم شناخته شد که این شرکت به بزرگترین متخلف دارویی در آمریکا تبدیل گشت. به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در سال ۲۰۰۹، شرکت داروسازی "فایزر" و شرکت تابعه آن "Pharmacia & Upjohn" به پرداخت ۲٫۳ میلیارد […]

شرکت فایزر در سال ۲۰۰۹ به دلیل کلاهبرداری و تخلف در عرضه دارو توسط وزارت دادگستری آمریکا مجرم شناخته شد که این شرکت به بزرگترین متخلف دارویی در آمریکا تبدیل گشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ در سال ۲۰۰۹، شرکت داروسازی "فایزر" و شرکت تابعه آن "Pharmacia & Upjohn" به پرداخت ۲٫۳ میلیارد دلار بابت کلاهبری و فریبکاری در بحث مراقبت‌های بهداشتی توسط وزارت دادگستری آمریکا محکوم شدند.

طبق گزارش وزارت دادگستری آمریکا، شرکت فایزر و شرکت تابعه آن به دلیل تخلف در تبلیغات دارویی، حجم عرضه آنها و بازی با جان انسانها مرجم شناخته شده و به جرم کیفری محکوم شدند.

طبق مفاد قانونی "سازمان غذا و دارو" (FDA) در آمریکا، یک شرکت باید کاربردهای موردنظر یک محصول را برای این سازمان مشخص کند و نوع کاربرد آن را روی محصولات خود درج کند؛ در این بین نیز پس از تأیید، ممکن است دارو برای استفاده‌های به اصطلاح "خارج از برچسب" نیز استفاده شوند که فقط با دستور پزشکان این امر مجاز است.

اما در این میان شرکت فایزر برای چهار داروی Bextra، Geodon، Zyvox و Lyrica برای چندین کاربرد و دوز که FDA به طور خاص از تأیید آنها به دلیل نکات ایمنی امتناع ورزیده بود، تبلیغات انجام داد و همین امر سبب مجرم شناخته شدن این شرکت توسط وزارت دادگستری آمریکا شد.

شرکت فایزر علاوه بر کارکرد‌های هر دارو، آنها را برای مصارف دیگر تبلیغ و بیش از میزان مصوبه سازمان غذا و داروی آمریکا، عرضه کرده است؛ برای مثال داروی "Bextra" که طبق FDA باید ۱۰ میلی گرم عرضه می‌شده است، ۲۰ میلی گرم عرضه شده است.

داروی شیمیایی ,

فایزر در سال ۲۰۰۹ توسط دادگستری آمریکا به پرداخت ۱٫۳ میلیارد دلار بابت جرم کیفری جریمه شد که این بزرگترین جریمه کیفری اعمال شده برای تخلفات پزشکی در آمریکا ثبت شد!

علاوه بر آن یک میلیارد دلار بابت ادعاهای دروغین مبنی بر تبلیغ غیرقانونی چهار دارو توسط این شرکت که از نظر پزشکی مورد تایید نبودند و جان انسانها را در خطر قرار داده بودند، جریمه شد.

با توجه به محکومیت پرداخت ۲٫۳ میلیارد دلار توسط شرکت "فایزر"، این محکومیت، بزرگترین جریمه برای یک شرکت دارویی در تاریخ ایالات متحده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم