به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ روز سه‌شنبه هفته جاری، رئیس‌کل بانک مرکزی از انجام پیش‌پرداخت برای دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز "واکسن کووکس" خبر داد! همتی با اعلام این خبر تأکید کرده است که "با همکاری ۲ بانک ایرانی و ۳ بانک اروپایی، در نخستین روز بعد از تعطیلات […]

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ روز سه‌شنبه هفته جاری، رئیس‌کل بانک مرکزی از انجام پیش‌پرداخت برای دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز "واکسن کووکس" خبر داد!

همتی با اعلام این خبر تأکید کرده است که "با همکاری ۲ بانک ایرانی و ۳ بانک اروپایی، در نخستین روز بعد از تعطیلات ژانویه، مبالغ این پیش‌پرداخت به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد؛ مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده‌ایم که در صورت تأیید مسئولان محترم وزارت بهداشت، تأمین ارز خواهد شد!"

درباره این تصمیم دولت که در نهایت منجر به "واردات قطعی حدود ۱۷ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا" به کشورمان خواهد شد، چند ابهام و علامت سؤال بزرگ وجود دارد که باید از سوی مسئولان مربوطه پاسخ داده شود:

نخست اینکه؛ چرا سازمان غذا و دارو به‌عنوان متولی حاکمیتی واردات دارو و واکسن و نظارت بر آن، به‌نوعی دور زده شده و پرداخت‌ها از طریق سازوکارهای موجود این سازمان انجام نشده است؟!

سؤال مهم و کلیدی دیگر که مسئولان مربوطه در دولت باید پاسخگوی آن باشند اینکه؛ آیا "کووکس" حق انتخاب واکسن را برای ایران به‌رسمیت شناخته است یا خیر؟! چرا که به‌عنوان پیش‌فرض، کشورها حق انتخاب نوع واکسن را ندارند و کووکس خودش تعیین می‌کند کدام واکسن به کدام کشور صادر شود!

سؤال دیگر اینکه؛ پیش‌پرداخت برای خرید چه نوع واکسنی (پلت‌فرم واکسن)، در چه مرحله بالینی و از کدام کشورها انجام شده است؟ آیا واکسیناسیون در کشور سازنده باعث کاهش آمار ابتلا شده است؟!

همچنین نظارت بر کیفیت واکسن‎های وارداتی (تقلبی نبودن و…) توسط کدام نهاد و با کدام ابزارها انجام خواهد شد؟

ابهامات و سؤالات متعددی درباره تصمیم دولت در واردات واکسن‌های خارجی از سوی جامعه نخبگانی و کارشناسان حوزه سلامت کشور مطرح شده است که متأسفانه تا به امروز پاسخ درخوری به آنها داده نشده است.

امروز نیز، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به استفاده از "واکسن فایزر" در ایران هشدار داد و خواستار پاسخ‌گویی درباره چرایی ورود و انتقال این واکسن به کشورمان شده است.

این ابهامات در حالی است که تا به امروز مردم کشورمان مورد آماج شیطنت‌ها و حملات پیدا و پنهان کشورهای متخاصم در قالب‌ها و اشکال مختلف بوده‌اند و دشمنان این کشور تا به امروز از هیچ فرصتی برای لطمه زدن به تمام ارکان و کیان مردم و نظام دریغ نکرده‌اند و از سویی، در گذشته عدم هوشیاری برخی از مسئولان در مقاطع حساس باعث وارد شدن صدمات مختلفی به توده مردم شده است که نمونه اخص آن را در جریان واردات خون‌های آلوده به "ویروس ایدز" از فرانسه به کشورمان و ابتلای چند هزار نفر از مردم به ایدز را شاهد بودیم!

باید مراقب بود که با اتخاذ برخی تصمیمات نسنجیده و شتابزده یا حتی تصمیماتی که آغشته به برخی اغراض سیاسی ــ مالی است، سلامت توده مردم با تهدید و خطر مواجه نشود.

منبع: خیرگزاری تسنیم