💢 #آتشزدنپسماند مزارع یکی از خطاهایی است که هر ساله افزون بر نابودی صدها هکتار #جنگل ومرتع باعث کم شدن حاصلخیزی خاک و خسارت های جانی ومالی می شود. 🔰 به گزارش ایرنا،شاید اگر کشاورزی که بقایای کاه و کلش مزرعه خود را آتش می زند تا زمین خویش را برای کشت بعدی آماده کند […]

 💢 #آتشزدنپسماند مزارع یکی از خطاهایی است که هر ساله افزون بر نابودی صدها هکتار #جنگل ومرتع باعث کم شدن حاصلخیزی خاک و خسارت های جانی ومالی می شود.

🔰 به گزارش ایرنا،شاید اگر کشاورزی که بقایای کاه و کلش مزرعه خود را آتش می زند تا زمین خویش را برای کشت بعدی آماده کند می دانست که این آتش اول دامن خودش را با تغییرات کمی و کیفی محصول می گیرد یا ممکن است در این آتش سوزی امدادگری جان خود را از دست دهد و یا حداقل زیباترین جلوه های طبیعت یعنی درختان بلوط را نابود کند هرگز دست به چنین کاری نمی زد.

💢 اما نامش را ناآگاهی ، سهل انگاری و یا هر چیز دیگری بگذاریم آتش زدن پسماند مزارع هر ساله باعث وقوع تعداد زیادی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد می شود که هم اکنون شعله های یکی از این آتش ها در عرصه های طبیعی باشت در حال فوران است.

💢 بهار پارسال در چنین روزهایی البرز زارعی امدادگر گچسارانی که در جدال با آتش در جنگل های دیل جان خود را از دست داد، چندین نفر در آتش سوزی های امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد مصدوم شدند، 

🔴 گستردگی پیامدهای آتش سوزی و نیاز به قوانین سختگیرانه

💢 یک شهروند باشتی با بیان اینکه آتش زدن پسماند مزارع باعث آلودگی هوا نیز می شود گفت:دود این آتش  چشم را اذیت می کند.

💢 فاطمه عسکری تاکید کرد: به نظر می رسدجریمه های سنگین تری باید برای خاطیان آتش سوزی در جنگل و مراتع اعمال شود.

💢 وی عنوان کرد: جریمه ای که برای عاملان آتش سوزی در عرصه های طبیعی تعیین می شود باید برای عموم اطلاع رسانی شود تا عامل بازدارندگی آن بیشتر شود.

🔴 آتش و آنچه با جنگل ها می کند

💢 یکی شهروند باشتی که برای خاموش کردن آتش به منطقه شاه بهرام آمده می گوید: مشاهده سوختن درختان بلوط  بسیار دردناک است.

💢 مرتضی محمدی تاکید می کند گاهی در  آتش سوزی های جنگل ها و مراتع گونه های حیات وحش نیز می سوزند که بسیار ناراحت کننده است.

💢 وی با اشاره به اینکه استفاده از سایه خنک و دلچسب درختان حداقل سود این سبزجامگان برای انسان هاست از کشاورزان،گردشگران و دامپروران خواست برای مراقبت از عرصه های طبیعی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

💢 وی با یادآوری اینکه هزینه های هنگفتی برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع می شود گفت: صیانت از جنگل ها و مراتع ثروتی ملی است که همه باید در آن سهیم باشیم.

🔴 خسارت آتش زدن پسماند به مزارع

💢 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سوزاندن مزارع پس از برداشت محصولات کشاورزی به حاصلخیزی خاک آسیب می زند گفت:

💢 کشاورزی که اقدام به آتش زدن پسماند می کند نخستین فردی است که از این اقدام آسیب می بیند.

💢 شهرام عسکری افزود:خاک یکی از عناصر اصلی کشاورزی محسوب می شود و آتش زدن پسماند مزارع باعث از بین رفتن موجودات زنده خاک در لایه های نخست و کاهش کمی و کیفی محصولات می شود.

💢 وی تاکید کرد:آتش زدن بقایای گندم و جو افزون بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

🔴 شناسایی عامل آتش سوزی

💢 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: عامل آتش سوزی در جنگل های منطقه شاه بهرام در شهرستان باشت شناسایی شد.

💢 محمد داور اضافه کرد: این فرد با آتش زدن پسماند مزرعه خود و کشانده شدن حریق  به جنگل ها و مراتع با وزش باد شدید سبب بروز این آتش سوزی گسترده شده است.

💢 وی بیان کرد: پرونده ای برای این متهم تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

💢 داور ادامه داد: حبس و جریمه مالی بر اساس میزان خسارات برآورد شده در انتظار عاملان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.

🔴  انسان ها عامل بیشتر آتش سوزی ها

💢 مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان رخ داده که عامل بیشتر آنان انسانی بوده است.

💢 محمد محمدی با اشاره به اهمیت عرصه های طبیعی در رفاه و سلامت انسان ها بر آگاهی بخشی رسانه های ارتباط جمعی در مشارکت همگانی از این گنجینه های ارزشمند تاکید کرد.

💢 وی با اشاره به اینکه تلاش برای مهار آتش در عرصه های طبیعی باشت پس از افزون بر۶۰ ساعت تلاش ادامه دارد گفت: بخش عمده ای از آتش سوزی جنگل ها و مراتع منطقه شاه بهرام مهار شده است.

💢 محمد محمدی اضافه کرد: هم اکنون ۲ بالگرد برای مهار آتش سوزی در جنگل ها ومراتع باشت به امدادگران کمک می کند.


💢 وی بیان کرد: آتش سوزی در ارتفاعات روستای شاه بهرام که روز پنجشنبه گذشته آغاز شده بود با وجود تل اش امدادگران  به دلیل سخت گذر بودن و وزش باد شدید همچنان ادامه دارد.

💢 مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای مهار این آتش سوزی  ۱۱ سورتی پرواز از طریق بالگردهای هوانیروز ارتش وهلال احمر انجام و نیروهایی امدادی و مردمی به ارتفاعات اعزام شدند. 

💢 محمدی با اشاره به اینکه بخشی از پوشش جنگلی و مرتعی ارتفاعات منطقه شاه بهرام بر اثر این آتش سوزی دچار خسارت شده است تاکید کرد: مساحت عرصه های طبیعی آسیب دیده بر اثر این آتش سوزی پس از برآورد کارشناسی اعلام می شود.

💢 وی عنوان کرد: در عملیات مهار این آتش سوزی یک نفر دچار سوختگی شد که مصدوم با بالگرد به یاسوج اعزام و حال ایشان خوب است.

💢 محمدی اظهار داشت: شعله های آتش در کوه الورز منطقه سخت گذر ده بزرگ در شهرستان باشت نیز مهار شده وامدادگران در حال پایش منطقه برای پیشگیری از فوران دوباره آتش هستند.

💢 سال گذشته ۲۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع باشت بر اثر آتش سوزی دچار خسارت شد.
شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

💢 بلوط، بادام و کیکم مهمترین پوشش گیاهی جنگل های این شهرستان است.
شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

✍ منبع: خبرگزاری ایرنا