🔰 حمایت از تحقیق و پژوهش نقشی کلیدی در توسعه زنجیره ارزش در صنعت گیاهان دارویی ایفا می‌کند. 🟧 با توجه به اهمیت روزافزون گیاهان دارویی سرمایه‎‌گذاری، برنامه‌‎ریزی، کشت و تولید انبوه این گیاهان در کشورهای مختلف جهان برای تولید انبوه در سطوح صنعتی و استفاده از آن در #صنایع_دارویی ، بهداشتی و غذایی در […]

🔰 حمایت از تحقیق و پژوهش نقشی کلیدی در توسعه زنجیره ارزش در صنعت گیاهان دارویی ایفا می‌کند.

🟧 با توجه به اهمیت روزافزون گیاهان دارویی سرمایه‎‌گذاری، برنامه‌‎ریزی، کشت و تولید انبوه این گیاهان در کشورهای مختلف جهان برای تولید انبوه در سطوح صنعتی و استفاده از آن در #صنایع_دارویی ، بهداشتی و غذایی در حال گسترش است.

↩️ ادامه مطلب : 👇👇👇

🟠 ایران نیز یکی از کشورهایی است که از ذخائر و عرصه‌های کم نظیری در حوزه گیاهان دارویی برخوردار است.

🟠 در صورت ایجاد و توسعه زنجیره تولید بر اساس هر کدام از گیاهان دارویی شاخص، می‌توان انتظار داشت که  ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد شود.

🟠 از گیاهان دارویی در حوزه‌های مختلفی مانند خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

🟠 گاهی از یک گیاه برای صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین برای دیگر صنایع استفاده می‌شود.

🟠 گیاهان دارویی مانند باریجه، بابونه، آلوئه را، پنیرک، چای کوهی و رزماری در کنار صدها نوع گیاه دیگر در کشور بسیار شناخته شده هستند.

🟠 در زنجیره کشت و تولید گیاهان دارویی، تحقیق و مراکز تحقیقی نقشی حیاتی دارند. تجویز گیاهان دارویی برای موارد مختلف بر اساس آزمون و خطا مقدور نیست.

🟠 هر گیاه دارای مواد موثره مختلفی است که باید توسط پژوهشگران در فرایندهای علمی استاندارد مشخص شود.

🟠 سپس کاربرد، میزان و کارایی این مواد موثره مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. پس از آن در مورد امکان تجاری استفاده از این مواد موثره در داروسازی و دیگر صنایع واکاوی عمیق انجام می‌شود.

🟠 به همین دلیل لازم است تا حمایت بسیار بیشتری از مراکز تحقیقاتی در این حوزه انجام گیرد.

🟠 معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاسیس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی تلاش کرده است تا فعالیت‌های نوآورانه در این حوزه را با ساختاری نظام‌مند، توسعه دهد.

🟠 دستاوردهای قابل توجه این ستاد در زمینه علمی و تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه در حوزه گیاهان دارویی موجب تاسیس صدها شرکت‌ها دانش‌بنیان، خلاق و فناور شده است.

✍ منبع: تسنیم