🔹در جدیدترین مطالعه گسترده منتشرشده در شیلی(۱) برای سنجش اثربخشی واکسن سینووک، متولیان این مطالعه خبر از اثربخشی ۶۵٫۹% در پیشگیری از کرونا، ۸۷٫۵% در جلوگیری از بستری شدن، ۹۰٫۳% جلوگیری از بستری شدن در ICU و ۸۶٫۳% در جلوگیری از مرگ‌ومیر کرونا دادند. 🔸نکته جالب اما اینجاست که بر خلاف نتیجه‌گیری این مطالعه […]

 

🔹در جدیدترین مطالعه گسترده منتشرشده در شیلی(۱) برای سنجش اثربخشی واکسن سینووک، متولیان این مطالعه خبر از اثربخشی ۶۵٫۹% در پیشگیری از کرونا، ۸۷٫۵% در جلوگیری از بستری شدن، ۹۰٫۳% جلوگیری از بستری شدن در ICU و ۸۶٫۳% در جلوگیری از مرگ‌ومیر کرونا دادند.

🔸نکته جالب اما اینجاست که بر خلاف نتیجه‌گیری این مطالعه ده میلیون‌نفری و بر خلاف واکسینه شدن ۶۷% مردم شیلی با یک دوز و ۵۷% به طور کامل، هیچ اثری از بهبود آمارها در این کشور مشاهده نمی‌شود و همچنان کرونا روندی افزایشی دارد.

🔹۷۵% واکسن‌های استفاده‌شده در شیلی واکسن سینووک، ۲۱٫۴% واکسن فایزر، ۱٫۶% واکسن آسترازنکا/آکسفورد و ۲% واکسن کن‌سینو بوده‌اند.(۲)

✍🏻 مطالعه شیلی نیز به مانند مطالعه بزرگ واکسن‌های آسترازنکا و فایزر در انگلستان(۳) و اسکاتلند(۴)، با عدم توازن گروه کنترل و گروه واکسن به لحاظ اندازه روبروست.

✍🏻 آرژانتین نیز چندی قبل علیرغم توجه به آمارهای افزایشی کرونا در این کشور، خبر از اثربخشی ۷۰-۸۰% واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک داده‌بود.(۵)